View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 08:40

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Svartjobb!? 
Author Message

Post Svartjobb!?
Hade en grävmaskin på landet i morse. HAn skulle dit och gräva några hål , ca 3 timmars jobb. Grävaren bor i närheten och vi hade gjort upp per telefon för ngn månad sedan att han skulle komma just idag.

Efter väl utfört arbete var det så dags att betala. Jag frågade hur mycket det kostade och han tänkte lite högt -"få se nu.. tre timmar blev det väl ungefär... Vi säger 1000 spänn"

Jag har inget överhängande behov av att få ett kvitto på jobbet, men jag kunde inte låta bli att testa honom lite[}:)] så jag frågade om han kunde skriva ut ett kvitto. -"VA! ska du ha kvitto!? det borde du ha sagt från början!" blev svaret. Jag backade direkt och sa att nejdå, det är inte viktigt med kvitto, vi struntar i det..

SÅ nu till min fråga: Är det så vanligt med svartjobba att det är default med svart betalning? Vill man ha det vitt måste man göra upp om det i förväg typ... (jag trodde det var tvärtom)

Och min fråga, del två: HAr jag gjort ngt olagligt nu? Ingen har pratat om svartjobb, men det är ju uppenbart att det hela utvecklade sig till det.

Skiter i vilket egentligen, blev bara så överrumplad av att förstå att jag är så naiv att jag tror att folk jobbar vitt i första hand.. Denna Grävare har eget AB och jobbar heltid med sina grävmaskiner

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

30 Sep 2007, 15:29
Profile WWW

Hade en grävmaskin på landet i morse. HAn skulle dit och gräva några hål , ca 3 timmars jobb. Grävaren bor i närheten och vi hade gjort upp per telefon för ngn månad sedan att han skulle komma just idag.

Efter väl utfört arbete var det så dags att betala. Jag frågade hur mycket det kostade och han tänkte lite högt -"få se nu.. tre timmar blev det väl ungefär... Vi säger 1000 spänn"

Jag har inget överhängande behov av att få ett kvitto på jobbet, men jag kunde inte låta bli att testa honom lite[}:)] så jag frågade om han kunde skriva ut ett kvitto. -"VA! ska du ha kvitto!? det borde du ha sagt från början!" blev svaret. Jag backade direkt och sa att nejdå, det är inte viktigt med kvitto, vi struntar i det..

SÅ nu till min fråga: Är det så vanligt med svartjobba att det är default med svart betalning? Vill man ha det vitt måste man göra upp om det i förväg typ... (jag trodde det var tvärtom)

Default vet jag inte, men i branscher som säljer tjänster till privatpersoner är det nog vanligt att erbjuda ett svart alternativ. En privatperson ska ju betala med redan skattade pengar och kan inte göra avdrag för uppdragstagarens sociala avgifter eller moms.

I ditt fall enligt ovan så kanske ett vitt alternativ skulle kosta 2.000 plus moms.
Fast, jag tycker nog att du skulle bett att få ett prisförslag innan du beställde jobbet.

Är själv företagare med eget AB, men eftersom jag i stort sett endast jobbar business to business så dyker frågan sällan upp. Skulle själv inte ta risken att jobba svart.

Quote:
Och min fråga, del två: HAr jag gjort ngt olagligt nu? Ingen har pratat om svartjobb, men det är ju uppenbart att det hela utvecklade sig till det.

Enligt lagens bokstav så är det du gjort olagligt. Tror dock att uppdragstagaren skulle drabbas värre (upptaxering?) än du om någon skulle få för sig att anmäla det.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

30 Sep 2007, 17:05
Profile WWW

det jag blev förvånad över var ju att han tog för givet att jag skulle pröjsa svart. Måste ju vara ett rätt riskabelt sätt att jobba på.

Själv hade jag laddat upp med cash i plånboken och hade nog räknat med att det skulle landa på en 2-3000:- [:)]

Jaja, det låter som om jag är präktigheten själv, vilket jag inte är. Jag gör ju det mesta själv och anlitar tex aldrig hantverkare, så jag är väl bara okunnig om hur det funkar därute[:I]

-----------------

30 Sep 2007, 19:15
Profile WWW

Nog är det vanligt . Jag köpte en varmvattenberedare på byggvaruhuset och de sa att de kunde fixa så den blev installerad om jag inte hade någon som skulle göra det. Fine - sa jag . hem kom en rörmokare som satte in den och tog betalning i handen .... släkting med försäljaren ????

Men i "vår" bransch är det väl vääldigt vanligt också . HUr många gig är vita , då handlar det förstås mest om privata fester.

R.T.

30 Sep 2007, 22:13
Profile WWW

Huvudsaken är väl att det blev billigt [:D]

= = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =

01 Oct 2007, 09:08
Profile ICQ WWW

Huvudsaken är väl att det blev billigt [:D]

jo så är det ju iofs[:)]

Grejen var bara att jag blev lite förvånad att det förutsattes att det skulle handla om svartjobb. Eller det kanske är defau när man gör upp om grävniong på vilodagen[8D]

-----------------

01 Oct 2007, 11:11
Profile WWW

Ja, jag skulle tro att default-värdet är "svartjobb" om man kommer & gräver hos en privatperson på en söndag, framför allt om personen ifråga plockar fram lädret & frågar "Hur mycket blir´e nu´rå..."

01 Oct 2007, 12:18
Profile ICQ WWW

Ja, jag skulle tro att default-värdet är "svartjobb" om man kommer & gräver hos en privatperson på en söndag, framför allt om personen ifråga plockar fram lädret & frågar "Hur mycket blir´e nu´rå..."

vem jag?! [;)][:I]

-----------------

01 Oct 2007, 18:01
Profile WWW

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

02 Oct 2007, 12:04
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]