Hade en grävmaskin på landet i morse. HAn skulle dit och gräva några hål , ca 3 timmars jobb. Grävaren bor i närheten och vi hade gjort upp per telefon för ngn månad sedan att han skulle komma just idag.
Efter väl utfört arbete var det så dags att betala. Jag frågade hur mycket det kostade och han tänkte lite högt -"få se nu.. tre timmar blev det väl ungefär... Vi säger 1000 spänn"
Jag har inget överhängande behov av att få ett kvitto på jobbet, men jag kunde inte låta bli att testa honom lite[}:)] så jag frågade om han kunde skriva ut ett kvitto. -"VA! ska du ha kvitto!? det borde du ha sagt från början!" blev svaret. Jag backade direkt och sa att nejdå, det är inte viktigt med kvitto, vi struntar i det..
SÅ nu till min fråga: Är det så vanligt med svartjobba att det är default med svart betalning? Vill man ha det vitt måste man göra upp om det i förväg typ... (jag trodde det var tvärtom)
Och min fråga, del två: HAr jag gjort ngt olagligt nu? Ingen har pratat om svartjobb, men det är ju uppenbart att det hela utvecklade sig till det.
Skiter i vilket egentligen, blev bara så överrumplad av att förstå att jag är så naiv att jag tror att folk jobbar vitt i första hand.. Denna Grävare har eget AB och jobbar heltid med sina grävmaskiner
-----------------

The beat goes on and I´m so wrong