View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 09:50

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Basmaskiner var det ja... 
Author Message

Post Basmaskiner var det ja...
Det händer att jag får frågan om jag kan tänka mig att rodda till maskiner för basbruk.

De av er som är minnesgoda vet då att det hänt ett antal ggr att jag smitt till "kombinationsmaskiner". Dvs med en gitarr och en bas sida.

RENA basmaskiner då..inte så ofta.
Nåja. Det händer att jag får in bas maskiner som e rörpuffror. Som Ampeg..som Orange mfl. På det viset har jag kommit att träffa och lära känna ngr mer eller mindre professionella basister,vilket givetvis e kul.

En av dem,vi kan kalla honom Christoffer,kom till att reagera när han skulle hämta sin servade Ampeg..å jag satt med en av "mina egna" gitarrmaskiner å lira... Han blev närmast eld och lågor när det gick upp för honom att jag inte bara reparerar skiten.. :mrgreen: :mrgreen:

Så. Jag å Christoffer började resonera lite om att göra ngt med egen karaktär,som just är rördrivet då,och..en plan började ta form.
Som bekant för de flesta av er har jag ju simmat runt lite i de Europeiska maskinerna från anno dazumal varför mina tankar gick mot Tyskland i 1a läget.
Har ju ngr Winston maskiner stående,men..de är "hindrade" av brist på effekt :shock: :shock: ,med sina kanske 130w lr så.
Så.
Smuttade vidare på det lite..slösurfade här med laptopen i knät och Christoffers ord i bakhuvudet. Där och då kom jag att kika på ngr gamal Dynacorder.
Eller..gamla å gamla. Inte med Dynacord mått mätt kanske,men i vart fall med tex Marshall mått.

I slutet av -60talet hade i princip Dynacords program kommit att moderniseras. Man hade mer eller mindre rakt över linjen nu börjat tillverka hybrider,och som kanske bekant är basister generellt taget bra mkt mindre bundna av "måsten" än gitarrister.
Ergo varför vi ofta ser BRA mycket mer fantasi och spridning i det basister använder än det vi gitarrister sysslar med.
Så...slutet av -60. Borta e dem tidigare designerna och nu...handlar det om funktionalitet,det handlar om MYCKET väldesignade grejer och..det handlar om mos.

Leddies änd gäntlämän...meet....

Image

Dynacord Gigant. Gigant gjordes i ett antal revisioner,och detta är då den tidigaste av dem som använder 4st EL-34´or i arslet och ett ECC-81 som PI.
-"Jahaa...men då e det ju en 100 wattare iaf.?"-
No.
Fuck no even. Nej nej nej nej...vi talar Dynacord nu. Stackade trafos. Trafos,för själva chassit (alltså minus träcabben) är redan gjord för 19" rackformatet-då redan 1967.
Men mos var det ja.
Jo. Det ger dem.

E nämligen så att på en Gigant ligger anoderna på slutrören å smetar i sig....840VDC@22mA. Mm. Sug i er den. :mrgreen:
Så nä. De ger lite mer än 100 watt se.

Denna har då Christoffer inhandlat efter att jag pekade honom i rätt riktning på Blocket...å det som landade var i STORT sett det gamla Tyska originalet,fast med det aber att Mr Handyman varit framme lite varstans.
Så det vart att byta ena Tfk flaskan och de första e-lyterna om 100µF/500V i serie rakt av.

Image

Nu vart de la kanske inte bästa bilden,men slutrören är alltså chassimonterade medans fasvändaren sitter på ett kort som dels då hanterar uppgiften för PI´n,men även utgör "bas" för det som hör till biaskretsen.
GIVETVIS matas g2 med halvtapp. Dvs,där ligger ung 420VDC mot g2.

Efter att ha sett över det mest elementära,där var en spricka i PI kortet som fick lagas bla,och allmänt sett över saker och ting så slog jag igång eländet.
Visste ju sedan jag hade studerat schemat sedan tidigare att B+ skulle vara av...*harklar mig*..."hälsosam" kaliber :mrgreen: ,så man vart la kanske inte superförvånad. Men iaf..840VDC under last i tomgång e respekt.

Iom att det är en Dynacord,med allt det innebär vad avser att maskinen är tysk,så kan man ta till hjärta att det inte sitter ihop på trekvart. Inte heller är det halvdant designat.

Så. Fick justera bias ganska häftigt...ett slutrör var ju ledset då och drog inte en enda djävla mA...men med det gjort vart det ju dags att testa.

Å jodå. En Gigant med sina ung 22kg levererar mos så halva verkstan vibrera! :shock: :lol: Gigant var alltså eg ett PA och har iom det 6 kanaler. Ngt som nu blir helt meningslöst...som basmaskin sett.
Men oj oj oj för ett AS detta är! Du milde djävla TID! :shock:

Nu enades vi om att vi gör så att Christoffer tar med sig maskin å provar den som den står. Att ha ett par av kiselkanalerna kvar kan nog vara en vettig idé,men på det har vi snackat om att sopa undan de andra 4 kanalerna och addera en ren rörkanal.
Basmaskiner har ju mera sällan behov av en radda förstärkningssteg så..jaja. Ordnar sig tids nog misstänker jag.
Steg 1 e dock klart. Vår vän basisten har nu iaf en maskin med karaktär som e...udda. :mrgreen:

21 Jan 2016, 22:42
Profile

Du är inte den första som gör så, jag har sett några sådana byggen på interwebz.
Själv är jag lite lat, så jag köpte en BA300 direkt.:)
Den saknar ju dock rörförsteg även.

23 Jan 2016, 14:49
Profile ICQ WWW

Post Re: Basmaskiner var det ja...
Jo.
Ägaren hörde av sig och var kort sagt helt lyrisk. Kul!

Återstår då att "renovera" den mer på riktigt. Som det var nu handlade det ju mer om damage control än ngt annat.
Det...å bygga en kanal som rördriven preamp.

23 Jan 2016, 15:48
Profile

Ska bli intressant att se vad du kommer framtill då det gäller det rördrivna basförsteget. Vad för typ av musik spelar denna bassist för det har nog också betydelse i sammanhanget.

24 Jan 2016, 01:17
Profile

Finns ju folk som har Dynacordekot framför bara för att komma åt concertinan. Lagom baskompression som jag förstår.Fast det är nog jazz ämnat mest.

Ändra: inte Consertina, det är ju fasvändarn, utan jag menar förstegen di har tüskarna förstås.

Last edited by DNS on 24 Jan 2016, 21:02, edited 1 time in total.

24 Jan 2016, 01:44
Profile ICQ WWW

Mm,men serru...det belyser sitsen i det aktuella fallet rätt bra det.

Christoffer var på mig om en maskin som kan användas till såväl kontra som elbas. Dvs att en orörd Gigant i eg mening nog eg e bättre till rent akustiska instrument och mikrofoner,såsom PA eg.

Att det sedan låter hyggligt till elbas är en ren bonus men för just den sakens skull är jag alltså inne på att skrota tre av kanalerna av den enkla anledning att de helt enkelt inte behövs..och som sagt smiska dit en enkel tvåstegad rörpreamp som en form av komplement.

I det tänker jag mig en enkel sådan. Dvs,back to basics.

Ngt man skall ha klart för sig,tycker jag iaf,är att en Gigant alltså HAR en loop. Icke att förringa. En loop vars komponenter,den är aktiv,sitter ganska långt bak i kedjan.

24 Jan 2016, 16:37
Profile

Minnet som sagt... Vet det var ngn som frågade efter en.

http://www.ebay.de/itm/Dynacord-Gigant-Rohren-Verstarker-fur-Bastler-/111886723605?hash=item1a0cf7ea15:g:sBMAAOSwLnlWp5Tm

Gissar att den inte blir allt för dyr.

Den på bilderna ovan är fö tillbaka hos mig nu för att "renoveras" mer ingående. I den vevan nu slaktas som sagt ngt av kisel preamparna och installeras gör en rördito.

04 Feb 2016, 14:03
Profile

Tyskarna gör sällan saker och ting utan att de tar uppgiften på allvar.

Image

Image

Så när man gör en nättrafo till den här djävla grejen så tillverkar man en "farfar" PT. Gigantisk (DOH!!) e nog ordet..

Image

Preamparna ja. O tempera o mores och som effekt skickar man alltså inte så mkt amplitud genom resp preamp. Det hör vidare till saken att hela maskin är som byggd i moduler,eller vad man skall kalla det.
Iom det finns det kisel steg även mellan det vi betraktar som preamps...och fasvändaren. Delvis för att tex driva loop..men i första hand för att se till att amplituderna blir "samma samm" antar jag.

Image

Å se där har vi då just dessa mellansteg. Där finns då även ingångsmöjligheter,primärt tänkt för bandspelare och annat som ju oftast har egen preamp.

Image

Där har vi då OT´n. Lite mer normala dimensioner får man väl säga,men att bemärka är att primärimpedansen INTE är det vi ser normalt som effekt av bla de mkt höga anodspänningarna.

Image

..å sådär ser ett rengjort preamp kort ut.

Nu skall detta renoveras vad avser elektrolyter mm. Oavsett om de fortsatt är tjänbara..kunden har varit mkt specifik kring det.
På det i sin tur skall där som sagt tillverkas en mkt enkel tvåstegad rör preamp...å då med det i tanke att den INTE skall ge speciellt höga amplituder ut.

15 Feb 2016, 21:58
Profile

Image

Compact living.
Ett stycke tvåstegs preamp och ett stycke dubbelpott med en James,gjort för att hantera botten. Uta helvete.. :lol:

17 Feb 2016, 21:55
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]