Det händer att jag får frågan om jag kan tänka mig att rodda till maskiner för basbruk.
De av er som är minnesgoda vet då att det hänt ett antal ggr att jag smitt till "kombinationsmaskiner". Dvs med en gitarr och en bas sida.
RENA basmaskiner då..inte så ofta.
Nåja. Det händer att jag får in bas maskiner som e rörpuffror. Som Ampeg..som Orange mfl. På det viset har jag kommit att träffa och lära känna ngr mer eller mindre professionella basister,vilket givetvis e kul.
En av dem,vi kan kalla honom Christoffer,kom till att reagera när han skulle hämta sin servade Ampeg..å jag satt med en av "mina egna" gitarrmaskiner å lira... Han blev närmast eld och lågor när det gick upp för honom att jag inte bara reparerar skiten..
Så. Jag å Christoffer började resonera lite om att göra ngt med egen karaktär,som just är rördrivet då,och..en plan började ta form.
Som bekant för de flesta av er har jag ju simmat runt lite i de Europeiska maskinerna från anno dazumal varför mina tankar gick mot Tyskland i 1a läget.
Har ju ngr Winston maskiner stående,men..de är "hindrade" av brist på effekt

,med sina kanske 130w lr så.
Så.
Smuttade vidare på det lite..slösurfade här med laptopen i knät och Christoffers ord i bakhuvudet. Där och då kom jag att kika på ngr gamal Dynacorder.
Eller..gamla å gamla. Inte med Dynacord mått mätt kanske,men i vart fall med tex Marshall mått.
I slutet av -60talet hade i princip Dynacords program kommit att moderniseras. Man hade mer eller mindre rakt över linjen nu börjat tillverka hybrider,och som kanske bekant är basister generellt taget bra mkt mindre bundna av "måsten" än gitarrister.
Ergo varför vi ofta ser BRA mycket mer fantasi och spridning i det basister använder än det vi gitarrister sysslar med.
Så...slutet av -60. Borta e dem tidigare designerna och nu...handlar det om funktionalitet,det handlar om MYCKET väldesignade grejer och..det handlar om mos.
Leddies änd gäntlämän...meet....

Dynacord Gigant. Gigant gjordes i ett antal revisioner,och detta är då den tidigaste av dem som använder 4st EL-34´or i arslet och ett ECC-81 som PI.
-"Jahaa...men då e det ju en 100 wattare iaf.?"-
No.
Fuck no even. Nej nej nej nej...vi talar Dynacord nu. Stackade trafos. Trafos,för själva chassit (alltså minus träcabben) är redan gjord för 19" rackformatet-då redan 1967.
Men mos var det ja.
Jo. Det ger dem.
E nämligen så att på en Gigant ligger anoderna på slutrören å smetar i sig....840VDC@22mA. Mm. Sug i er den.
Så nä. De ger lite mer än 100 watt se.
Denna har då Christoffer inhandlat efter att jag pekade honom i rätt riktning på Blocket...å det som landade var i STORT sett det gamla Tyska originalet,fast med det aber att Mr Handyman varit framme lite varstans.
Så det vart att byta ena Tfk flaskan och de första e-lyterna om 100µF/500V i serie rakt av.

Nu vart de la kanske inte bästa bilden,men slutrören är alltså chassimonterade medans fasvändaren sitter på ett kort som dels då hanterar uppgiften för PI´n,men även utgör "bas" för det som hör till biaskretsen.
GIVETVIS matas g2 med halvtapp. Dvs,där ligger ung 420VDC mot g2.
Efter att ha sett över det mest elementära,där var en spricka i PI kortet som fick lagas bla,och allmänt sett över saker och ting så slog jag igång eländet.
Visste ju sedan jag hade studerat schemat sedan tidigare att B+ skulle vara av...*harklar mig*..."hälsosam" kaliber

,så man vart la kanske inte superförvånad. Men iaf..840VDC under last i tomgång e respekt.
Iom att det är en Dynacord,med allt det innebär vad avser att maskinen är tysk,så kan man ta till hjärta att det inte sitter ihop på trekvart. Inte heller är det halvdant designat.
Så. Fick justera bias ganska häftigt...ett slutrör var ju ledset då och drog inte en enda djävla mA...men med det gjort vart det ju dags att testa.
Å jodå. En Gigant med sina ung 22kg levererar mos så halva verkstan vibrera!

Gigant var alltså eg ett PA och har iom det 6 kanaler. Ngt som nu blir helt meningslöst...som basmaskin sett.
Men oj oj oj för ett AS detta är! Du milde djävla TID!
Nu enades vi om att vi gör så att Christoffer tar med sig maskin å provar den som den står. Att ha ett par av kiselkanalerna kvar kan nog vara en vettig idé,men på det har vi snackat om att sopa undan de andra 4 kanalerna och addera en ren rörkanal.
Basmaskiner har ju mera sällan behov av en radda förstärkningssteg så..jaja. Ordnar sig tids nog misstänker jag.
Steg 1 e dock klart. Vår vän basisten har nu iaf en maskin med karaktär som e...udda.