View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 23:18

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Fender Dual Showman reverb 
Author Message

Post Fender Dual Showman reverb
Mm.
Det andra kollit från Claes innhöll.....

Image

Det där *suckar mkt mkt uppgivet*. "VM i flest kablar under huven vinner". Mm.
ICKE imponerad!! :evil:
Återigen,detta e då en maskin som skall "Racing moddas". Jaja. Sönderskuret e det så det räcker iaf. E ett som e säkert.

Image

Ööööh...ja. Iaf.

Image

Image

Nån här har haft behov av grundkursen i egenvikt. Utan tvekan.

Image

Å se här nånstans blir det fanimig korkat på riktigt. De där lytarna känner vi igen ifrån Marshalls å gud vet vad annat.
Det vi INTE känner igen e att man "installerar" skiten medelst tejp. Allvarligt. Skiten hänger i chassit medelst tejp,jag skojar inte.
:evil: :evil:
Det där e fan inte ok. Alls.

Nu skall den saneras. Innebär att all den där skärmade kabeln skall ut åsså gör vi en Dual Showman av den igen i första läget. Man har pensionerat reverbet och använt de gainstegen till annat. Jag VÅGAR faktiskt inte koppla in den...så illa e ´re.
Inputjacken till trem kanalen har pensionerats till förmån för pottar. Gud fan vet vad de gör... :shock:
Så nya jack..som vi då givetvis ser till att de blir flytande. Preampen skall ICKE jordas "kaotiskt" mer,utan nu e ´re ordning på torpet som gäller.
Trem kanalen blir original Fender och PI´n kör vi en BF på. PPIMV baktill åsså får vi tweaka DEN kretsen såpass att den blir lite mjukare på fulla utslag än original Fender.
Normal kanalen å andra sidan e vart jag tänkt "go ape". Dvs,den skall vi få att yla å ryta. Bra där liksom.

Poängen i sammanhanget e att maskin e så mörbultad i alla hål att just den biten med att inte borra å leva fan kan jag inte bry mig mindre om än jag gör. Det enda väsentliga för mig där e att fylla arbetsordern.

Ja. Det å att visa bilderna ovan på hur det INTE får gå till. :evil:

23 May 2015, 21:47
Profile

Post Re: Fender Dual Showman reverb
Hjälp :( Det var verkligen inte snyggt... Se till att återskapa lite värdighet i det chassiet :wink:

https://www.facebook.com/ahjelmamp

25 May 2015, 09:19
Profile

Det är en liten nyansskillnad mellan dumblefied och dummyfied. :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

25 May 2015, 11:14
Profile WWW

Åh, så trevligt! Finns massor av roligt att göra där...

Nu tycker ju jag att tremolokanalen är ganska kass i original pga den där kombon på 3,3MOhm/10pF, koppla förbi den med t.ex 330kOhm så hör du hur gitarren låter... Allt låter likadant genom det filtret. Det är även det som gör att den låter vasst, framför allt med dist.

Nu ska ju du göra Normalkanalen till distkanal, så just det problemet är väl inte så aktuellt där. En gedigen maskin att som du säger "sladda runt i". :D

25 May 2015, 20:52
Profile

Jadu...
"Operation sanering" är sedan en tid tillbaka initierad. Å se mukke sanering blir ´re...

Kortet har jag tagit ut. Rent fysiskt alltså,av den enkla orsak att där är såpass mycket jobb med bla chassit.
Ett stort problem som jag ser det är att han "kan själv" som varit i farten här har sågat upp uttag liknande det för nätbrytaren varstans baktill,och iom att de skall väck så lämnar ju det stora hål baktill där man med enkelhet får in halva handen.
Inte direkt optimalt kan vi kanske säga. Så den biten lurar jag lite på hur hantera. Nog fan för att jag är förmögen att svetsa,men frågan jag ställer mig är om det eg är rätt approach i detta läget. Som det står går tankebanorna mer mot skruvade plåtar i aluminium. Tror helt enkelt det blir bra mkt mer tilltalande rent estetiskt under rådande premisser. Bäst av allt hade givetvis varit en ny bakre "faceplate",så om ngn har en liggande...hojta till.

Kortet i sin tur.
Där är ju härjat så det saknar all sans,och det utan ngn som helst tanke på de SJÖAR med tenn som bildats mellan själva kortet med öljetterna vs det kort som utgör isolationsskydd mot chassit.
Har fått fixat större delen av det men...jösses vad omfattande arbete. Har rent fysiskt fått ta bort varenda komponent..göra rent från de där heffapölarna med tenn,för att efter det installera de komponenter som skall återanvändas igen.
Lösningen med fotoresistorn och lampa har man våldtagit det med...å där funderar jag faktiskt lite på hur göra.

På det har man lindat grava mängder eltejp runt högbelastade,seriekopplade,keramiska resistorer..å resten av den storyn antar jag att ni kan lista ut själva.
Jaja...vad är väl en bal på slottet.

Sen. Hålet för den där "Marshall kannan" behöver jag ju lägga igen det med,å även där uppstår frågan hur. Där blir det ju inte lika känsligt rent estetiskt så där vetti faen om inte svetsen får komma fram efter att jag rensat upp själva hålet.
Hålet är i sin tur förstorat illa i sin placering då det bokstavligt naggar "hundhusets" lock i kanten.

Mm.
De e fan mukke nu.. :evil:
Jaja. Bara skylla sig själv för att man tagit på sig det hela :mrgreen:

08 Jun 2015, 20:50
Profile

Undrar om det inte är smartast att få bockat till/borrat ett replica-chassi. Finns kanske att köpa färdigt nånstans till vettiga pengar, t o m.

Synd med en massa himpaimpa-coverplåtar, även om du får till dom snyggt.

08 Jun 2015, 21:28
Profile

Ja.
E på sitt sätt med du,men ..enter det med budget/ekonomi samt det faktum att det skall moddas iaf (om än då krets/topologimässigt vs chassi osv)..

På så vis tror jag nog det räcker med en frisk "rear plate". Då blir det inget som är direkt påtagligt sönderborrat vid en snabb blick.
Men...det me hålet för lyten a´la dubbelhäftande e närmast humor. En vuxen karl har nog svårt att göra ett hål så djävla illa. Faktiskt.

09 Jun 2015, 00:36
Profile

Jösses det där hade jag inte gjort. Blir ju nybygge och inte modd. Timmarna det skulle ta blir ju svårt att ta betalt för.

09 Jun 2015, 08:37
Profile

Mm.

Image

Begrundade det hela och beslöt att tomten där kan få skämmas för sitt ingrepp resten av maskinens liv. Mao,jag kapade till en bit plåt å svetsade dit som det stod.
Nu är ju poängen den att i det som satts dit skall det eg sitta en sockel till. En noval,men i dialog med Claes är han inte helt övertygad om att han vill ha igen reverbet. Nåja. Skit sak samma,för det riktigt väsentliga är att ingen kan få in halva huvudet där å få sig en sketen.

Image

Som det heter,"sometimes a little knowledge is a dangerous thing". Jomen. Den där säkringen har ju evisats med att gå sönder. DUM säkring! FUL säkring!! Så för att hantera det hela har man alltså resolut lappat ihop det hela med tenn.
Att det sedan haft sin botten i att man dels använt den artificiella centertappen maskin har och jordat den bryggas minus man lagt uppepå alltihop för att köra reläer e fan underordnat.
DUM säkring!!

Image

Så...jag gjorde sådär. VÄL medveten om att det ställer krav på hållarens förmåga till inspänning över säkringen i ljuset av de strömstyrkor som ligger för handen. Men..hellre det än motsatsen iaf. Lätt nog att byta om det ballar ur antar jag..

Image

Samma här faktiskt. Kablaget till glöden är skadat av "VM i löda med mammas strykjärn",men då inte till graden att det är farligt (efter att verkligen ha synat skiten). Så..ptja. Det får vara tills vidare helt enkelt. I princip har jag sett över lödningarna vid socklarna och säkrat kablaget lite mer än normalt.
På det har varenda lödöra på varenda sockel flätats rent. Återigen...mammas strykjärn. Kabeln från OT´ns ena sida kunde man bokstavligt bara dra ur...
Skärmgallermotstånd av mer normal art då iom att det trots allt handlar om en "100 wattare". I stort är det kring slutrören klart.
PI´n har jag satt om med BF värden rakt över. Tanken och ambitionen är att förse även denna maskin med PPIMV,och jag vet med mig hur en mer eller mindre original kanal på en Twin/Dual/Bassman osv låter när den pressas mot en BF å se..det är användbart i min bok. Därför..blir det som det blir nu.

På det har chassit fått en första grovtvätt invändigt. En diger sådan. Gjorde av med 5dl T-sprit rakt av..

Image

Å även det där har setts över. Behöver som synes göras rent bättre,men nu fungerar skiten som tänkt iaf.
Han tomtefar där hade ju gjort "en Marshall" av det hela,dvs dit med en 150k resistor från ena sidan av HT osv.. Så bias tappen var försedd med krympslang och var undanlagd. Nu hade det iofs då fungerat bättre om tomtefar hade vänt dioden för biaskretsen åt rätt håll. Det blir liksom mer rätt potential för bruket ifråga då... :mrgreen:
Lyten,den första,för bias e ngt jag bara hängt dit för att kunna koppla upp skiten och prova så att PT´n ger vad den skall.
Å se..det gjorde den! Tom då glöden...

Jaja. "To be continued..."

09 Jun 2015, 20:33
Profile

Varning! Det där att löda kolmassaresistorer direkt vid kroppen är inte att rekommendera. Det kan orsaka sprickor i den hoppressade kolmassan inuti epoxyhöljet. Livslängden kan utebli.
Inga men, byt till nya och inga lödningar närmare än ca 1/6".

Zagray! - test & review

09 Jun 2015, 21:12
Profile WWW

juuuuuuuuuupp.....

09 Jun 2015, 21:24
Profile

VacuumVoodoo wrote:
Varning! Det där att löda kolmassaresistorer direkt vid kroppen är inte att rekommendera. Det kan orsaka sprickor i den hoppressade kolmassan inuti epoxyhöljet. Livslängden kan utebli.
Inga men, byt till nya och inga lödningar närmare än ca 1/6".

det var väl ändå det mest godartade problemet med denna burk ! Hittils har jag mest förundrat mig att
inte innehavaren föjjt keith relf på vägen.

09 Jun 2015, 21:52
Profile WWW

Som somliga vet av egen erfarenhet så bor djävulen och hens avkomma i de små detaljerna.

Zagray! - test & review

09 Jun 2015, 21:56
Profile WWW

:wink:

09 Jun 2015, 22:03
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]