View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 13:20

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Fundering kring volymkontrollen i detta schema 
Author Message

Post Fundering kring volymkontrollen i detta schema
Har spelat en del på detta bygge sista tiden och i grunden är jag nöjd med ljudet men är inte riktigt nöjd med hur stärkaren distar, ökade på gridstopprarna på 12AX7 röret till 47K och 5.6K på 6V6 slutröret men ingen större skillnad. Disten är lite fräsande och detta märks då ljudet tonar ut, disten ligger som på ljudet.

Försteget är taget från en Dr Z Route 66 och sen är ett vanligt 12AX7 gainsteg insatt för att få dist i avsaknaden av fasvändaren som finns i Route 66, slusteget är från en Champ. Vad jag funderar på efter att studerat schemat till stärkaren är vad som händer med 12AX7 steget då man ändrar volymkontrollen kan detta vara nåt som spökar till det hela? Skulle det vara smartare att sätta in en avkopplingskonding efter volymkontrollen och sen ha en motstånd som gallerläcka till 12AX7 steget?

Har dålig koll på detta men ändras inte arbetspunkten för 12AX7 röret med volymkontrollen som det hela är kopplat nu vad det sen spelar för roll i praktiken vore kul att veta.

Image

12 Jan 2015, 00:31
Profile

Post Re: Fundering kring volymkontrollen i detta schema
Mm.
Nu blir det ju till en del åsikter,å med det sagt..här får du mina.

1/ Till att börja med,installera ytterligare en dropresistor samt glättningslyt så EF-86´an ser 235-245VDC i rail. Mkt över det har ljudet ut ur dem en tendens att bli lite hårt i min mening. Var i det även medveten om att småsignalspentoderna INTE reagerar som våra annars typiska trioder heller vad avser katodresistorvärde. Med 1k ligger du i min mening rätt-som utgångspunkt.

2/ Ta ner värdet på den 100nF kondning som AC kopplar EF-86´ans skärmgaller i jord. Sätt den till kring 10nF lr så som prov. Vad som blir nettoeffekt är att du tappar en del botten,men den där lille maskinen kommer inte fixa ngr jättemängder av den varan iaf som det är uppsatt. Lika samma anser jag att den kondensatorn skall dras rakt i backen. (Mao...nope till feedback och därmed stiger förstärkningsfaktorn)

3/ Likalades blir en sådan HÄR liten maskin bra mkt större i rocken av att du ersätter EL-84´ans 470 Ohms SGM med en zener. Jag hade provat kring 20V eller så (5w som alltid).

4/ Ja. Gallerläckan för EL-84´an bör i min mening vara "fast". Utan tvekan,så dit med en kopplingskondensator.
(Edit-såg nu att volympotten det handlar om är till ECC-83´an...jaja. Där spelar det mindre roll i min mening,men installera en volympott ut mot EL-84´an med Bosse)

5/ Gör om ingångsimpedans osv för 86´an. Prova 15k-22k in på gallret och 150k-220k mot backen. Min gissning e att du kommer gilla det bättre.

12 Jan 2015, 01:58
Profile

Zener till SGM i SE slutsteg kan diskuteras. Jag skulle inte.
Men det är jag det. Det gamla vanliga, bara för att det går betyder inte...osv.
6.8nF över volympoten är nog att gå till 10x överdrift.
Öht verkar tonkontrollen aningen mysko, men den kanske gör sitt. Det vet du Busse som har använt den.
öhmm, vad har du gjort med den andra trioden? Sågat itu flaskan :?: :mrgreen: :lol:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

12 Jan 2015, 03:13
Profile WWW

Du tänker risken för oljud från zenern i kombination med bristen på "phase cancelling" iom att det inte är ngn p/p setup ?

12 Jan 2015, 03:24
Profile

Tänker på att G2 ström ligger ca 5mA i vila och ökar med faktor drygt 2 till ca 12mA. Samtidigt är matningspänningar tillräckligt styva för att hålla G2 på konstant potential i all praktiskt betydelse.
Dessutom finns ingen SGM utritat i schemat, och även om det fanns, så varierar spänningsfallet över 470R från 3 till 6V ungefär.
Spänningsmässigt jobbar EL84 här nära / strax över stipulerade maxvärden men plugga dit en 6P14P-EV istället och var glad.
Så är också 3:e övertonen i distortionen 2x högre än 2:a. Vill man ha det tvärtom så kör EL84 triodkopplad. Tonen blir mörkare.

Zagray! - test & review

12 Jan 2015, 10:35
Profile WWW

Öh vet inte var snacket om EL84 kommer ifrån :?: Jag har ju ett 6V6GT som slutrör ni kanske kommer ihåg att jag först hade ett EL84 i detta bygge men det byttes ut till 6V6 då jag klappade in det extra 12AX7 gainsteget :wink: .

Om jag skall sänka spänningen till EF86:an vad säger ni om att även sänka till 12AX7:an? Denna stärkare är ju så ini h-vete kompakt så det vete sjutton var jag skall få in ett dropmotstånd och en konding till men det kanske kunde gå om man riktigt vill :wink: .

Minska värdet på kondingen kunde ju vara värt att testa, har sett lite olika kopplingar av kondingen antigen till katoden på EF86 eller direkt till jord. På de schema som jag hittat på Dr Z Z28 så går 0.1 uF kondingen från skärmgaller direkt till jord men på Route 66 går den till katoden.

Då det gäller mastervolym mellan 12AX7:an och 6V6:an så testade jag det och sen byttes den ut mot en fasta värden på i form av motstånden i spänningsdelaren innan 6V6:an, så de 470k 470k är egentligen inte riktigt sanna utan det matas mindre med signal till 6V6:an men kommer inte ihåg riktigt tror jag har 390K och 68K med 68K till jordsidan.

Hur påverkar 15k-22k in på gallret och 150k-220k till jord på EF86:an ljudet? Jag gillar som grundljudet med sitt bett, tänk lite country twang alá Brad Paisley. Med det är att disten som kommer inte övergår snyggt från dist till rent ljud.

6.8nF över volymkontrollen verkar ju även förekomma på Matchless om jag nu minns rätt, om det sen är klokt eller inte vet jag inte. Normalt är väl en trebelbleedkonding på 100p-470p.

Uppbyggnaden av hela försteget ink tonkontrollen är direkt snodd från de schema jag hittat på Dr Z Route 66 och den finns även i Dr Z:an Z28 men skillnad på värdet på en konding. Tonkotrollen funkar och verkar göra det den ska, den ändrar ljudet ganska mycket och även gainen

Jag sågade av den men hade lite problem med att få smält i hop en ny glasbit och få till vaccumet :wink: :mrgreen: :mrgreen: Har dock haft funderingar på att parallellkoppla de två halvorna om det nu kunde vara nån fördel med det, Matchless har ju brukat ha parallellkopplade 12AX7:or.

12 Jan 2015, 11:49
Profile

EL84 eller 6V6GT, samma resonemang i stort.

Zagray! - test & review

12 Jan 2015, 12:05
Profile WWW

En sån stor konding kommer ju bypassa i stort sett allt förbi poten på en stor del av dess svep och fungerar utav att den lastar ned mer än spänningsdelar. För att på lägre inställningar börja låta som ett bass roll off filter. Klipp bort.

12 Jan 2015, 12:21
Profile

Nä,det e sant. E ju faktiskt bara "halva" 470 Ohms SGM som e utritat.

Men det med zenern får du gärna utveckla lite mer om du ids. Resonerar som så att spänningssvikt är spänningssvikt och med det kommer ett skifte i potentialdifferens mellan anod o g2.?
Zenern skulle ju sett till att potentialdifferensen vart mer eller mindre konstant.?

Bosse. Anledningen att variera ingångsimpedans i detta fallet= mindre brus bla. Man tappar förvisso lite "fladdermusdiskant" med de källor vi använder,men då EF-86 har så förbannat stor bandbredd så...

12 Jan 2015, 13:42
Profile

Hade upp stärkaren lite snabbt i går innan vi åkte och repade då jag tittade in i stärkaren började jag minnas och kom jag ihåg att jag från första början hade kopplat 0.1uF kondingen från EF86:ans skärmgaller "fel", jag hade dragit den direkt till jord som Jesper föreslagit. Då jag upptäckte detta flyttade jag om den till katoden och om jag då minns rätt så blev den väl lite snällare.

Dock gjorde jag en upptäckt i går och det var att filterkondingen till EF86:an och 12AX7:an inte satt fast utan var kallödd :oops: Bättrade på lödningen och det verkar då som att ljudet förbättrades något.

Funderar vidare på att sänka spänningen i till EF86:an, om man kollar i de scheman som jag hittat på stärkare med EF86 försteg, Vox, Matchless och Dr Z så ligger spänningen till EF86:an på mellan ca 280-300V och det skiljer ju mycket på värdena kring hur EF86:an är kopplad. Nu tror jag säkert att det mycket väl kan låta bättre med lägre spänning till EF86:an menborde inte också lägre spänning till 12AX7:an producera mer dist. Som jag frågat tidigare, vad tror ni om att i första läget sänka spänningen till både EF86:an och 12AX7:an? Efter det testa med mindre värde kondingen mellan skärmgaller och jord på EF86:an?

13 Jan 2015, 09:26
Profile

Nu är lite testa testade att sänka spänningen till EF86 och 12AX7:an och den hamnade nu på 229V detta gav en mjukar uttoning av disten och mindre fräs, det blev skillnad och till det bättre. Testade sen att koppla om byta konding till en 10nF och drog den direkt till jord, ingen större skillnad så där men lite mindre bas men detta kompenseras med att dra upp basktrollen lite. Har fortfarande lite av fräsande i disten men frågan är ju om man får bort fräset helt utan att tappa bettet i ljudet.

13 Jan 2015, 19:14
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]