Re: Fundering kring volymkontrollen i detta schema
Öh vet inte var snacket om EL84 kommer ifrån

Jag har ju ett 6V6GT som slutrör ni kanske kommer ihåg att jag först hade ett EL84 i detta bygge men det byttes ut till 6V6 då jag klappade in det extra 12AX7 gainsteget

.
Om jag skall sänka spänningen till EF86:an vad säger ni om att även sänka till 12AX7:an? Denna stärkare är ju så ini h-vete kompakt så det vete sjutton var jag skall få in ett dropmotstånd och en konding till men det kanske kunde gå om man riktigt vill

.
Minska värdet på kondingen kunde ju vara värt att testa, har sett lite olika kopplingar av kondingen antigen till katoden på EF86 eller direkt till jord. På de schema som jag hittat på Dr Z Z28 så går 0.1 uF kondingen från skärmgaller direkt till jord men på Route 66 går den till katoden.
Då det gäller mastervolym mellan 12AX7:an och 6V6:an så testade jag det och sen byttes den ut mot en fasta värden på i form av motstånden i spänningsdelaren innan 6V6:an, så de 470k 470k är egentligen inte riktigt sanna utan det matas mindre med signal till 6V6:an men kommer inte ihåg riktigt tror jag har 390K och 68K med 68K till jordsidan.
Hur påverkar 15k-22k in på gallret och 150k-220k till jord på EF86:an ljudet? Jag gillar som grundljudet med sitt bett, tänk lite country twang alá Brad Paisley. Med det är att disten som kommer inte övergår snyggt från dist till rent ljud.
6.8nF över volymkontrollen verkar ju även förekomma på Matchless om jag nu minns rätt, om det sen är klokt eller inte vet jag inte. Normalt är väl en trebelbleedkonding på 100p-470p.
Uppbyggnaden av hela försteget ink tonkontrollen är direkt snodd från de schema jag hittat på Dr Z Route 66 och den finns även i Dr Z:an Z28 men skillnad på värdet på en konding. Tonkotrollen funkar och verkar göra det den ska, den ändrar ljudet ganska mycket och även gainen
Jag sågade av den men hade lite problem med att få smält i hop en ny glasbit och få till vaccumet

Har dock haft funderingar på att parallellkoppla de två halvorna om det nu kunde vara nån fördel med det, Matchless har ju brukat ha parallellkopplade 12AX7:or.