View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 13:43

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Fender Dual showman reverb bias 
Author Message

Post Fender Dual showman reverb bias
Hittade ett klipp på YT: https://www.youtube.com/watch?v=pjKYiSr497w

Kan man applicera detta på en Dual Showman reverb 100w?

11 Dec 2014, 17:15
Profile

Post Re: Fender Dual showman reverb bias
Korta svaret ät nej.

Sen kan man ju även ha åsikter om klippet i sig.

1. kortsluta E-kondingar till jord utan motstånd i mellan är inte att rekommendera då det kan förstöra kondingarna .
2. Hans exempel ena röret mäter 20 och det andra mäter 60, mja,,,det är ju sant påsätt o vis, men då rör i dag säljs i matchade par eller kvartetter, så har det oftast inte relevant.
3. Att inte kunna justera bias i en Prinston och i stället bygga om till katod bias, säger mig att killen är nog inte så hemma på justerbar bias.
lösningen i det fallet är att man byter ut motståndet i bias delen mot en trim pot.

När det gäller justera bias i din stärkare så är det lättare att sätta in bias mätmotstånd eftersom metoden beskriven i klippet funkar korrekt när man har 2 rör, men har man fyra eller fler så mäter man på samma sätt och den får dela värdet med antalet rör man har på den sidan, vilket då säger inget om huruvida bra matchade rören var.

sen har du bara balans pott i din stärkare, så du kan inte ställa mängd/arbetspunkt .Då är det många som bygger om befintlig pott till mängd pott istället, vilket jag tycker är syn, när man kan sätta dit en extra trim pott istället och på så vis få både mängd o balans.

sen är ju metoden ovan rätt omständlig, med många mätningar och uträkningar. Med bias mätmotstånd blir det betydligt lättare o smidigare.

11 Dec 2014, 19:45
Profile

Ok... Hur gör man då? :lol:

Edit: Det där var kanske en korkad fråga...

Här får ni lite fakta i stället:
Har fått fram med hans uträkningar att jag har 39.14W på ena sidan och 36.05W på andra.
Ska man dela det med 2 för att få rätt värde per rör (läste någonstans att 6L6GC tål 30W)?

11 Dec 2014, 22:07
Profile

Overdriver wrote:
Ok... Hur gör man då? :lol:

Edit: Det där var kanske en korkad fråga...

Här får ni lite fakta i stället:
Har fått fram med hans uträkningar att jag har 39.14W på ena sidan och 36.05W på andra.
Ska man dela det med 2 för att få rätt värde per rör (läste någonstans att 6L6GC tål 30W)?

Men tanke på att din första respons var : Har fan gör man då?
Så tappade jag total intresse att svara vidare, att svära åt någon som försöker hjälpa en, ser jag som ohyfsat !
Men nu har du ju ändrat det, så jag svara.

Som sagt ovan lägg ner den metoden, den passar inte din stärkare och du kan ändå inte ställa bias på din stärkare utan ombyggnad.
Så ännu en gång: löd dit 1 ohms bias mätmotstånd på pinne 8 som nu är kopplad till jord ,alltså sätt motstånden mellan pinne 8 o jord.

Sen är det bara o mäta B+ och räkna på 50-70% av max = 30

Så det blir följande: säg att din b+ är 450V och dina rör har en Pa av 30W och man vill köra 70% av max Pa så blir det:

0.7X30 /450V = 47 mA (avrundat uppåt)
Själv har jag blivet lat genom åren och hare en kopia av denna upphängd vid arbetsbänken:
http://www.webervst.com/tubes1/calcbias.htm

Dessa 47mA är det du vill se när du mäter över dina motstånd.
Sen får man alltid dubbelkolla B+ då den kan ändra sig beroende på hur man ställer bias, och det är därför jag är motståndare till dom som säger: kör dina El34:or på 38 mA utan att man tar hänsyn till B+.

Har du vägarna förbi så ta med stärkan så fixar jag till så den går att bias justeras med både mängd o balans pott och visar dig hur man enkelt bias justerar , något jag visar alla som kommer förbi om dom vill lära sig.

12 Dec 2014, 19:00
Profile

Tack! Den lathunden hjälpte! Enligt den så går dom på 20W.

Ska ha den till Bas så det borde väl funka.

Hittade ytterligare ett klipp... denna gång om att bygga om till justerbar bias:

https://www.youtube.com/watch?v=oLuxWAj3VaI

Du nämde att detta inte var bra. Hur?

12 Dec 2014, 22:40
Profile

Overdriver wrote:

Ska ha den till Bas så det borde väl funka.

Hittade ytterligare ett klipp... denna gång om att bygga om till justerbar bias:

https://www.youtube.com/watch?v=oLuxWAj3VaI

Du nämde att detta inte var bra. Hur?

Nä några 20 watts rör finns inte med på listan, 6L6 GC är 30 Wattare.

Ska du ha den till bas så ska du nog sikta på 50% av Pd

Jag tycker det är korkat att bygga bort balans potten när man med enkelt ingrepp få både balans o mängd.
Visst man köper matchaderör idag, men av erfarenhet kan jag säga att det kan vara lite si o så med matchade rör eller så kan man ha diff på OT:n (som du själv märkte när du mätte på din) så att bygga bort en möjlighet att justera istället för lägga till en tycker jag är korkat.

Sen i din stärkare med 4 rör så är det ännu mer lämpligt, då man ibland kan byta plats på rören för få dom att stämma ännu bättre, det går inte göra om man bara en möjlighet till bias justering.

12 Dec 2014, 23:16
Profile

Amp Healer wrote:
Overdriver wrote:

Nä några 20 watts rör finns inte med på listan, 6L6 GC är 30 Wattare.

Ska du ha den till bas så ska du nog sikta på 50% av Pd

Tror du missförstod mig lite. Jag menar att dom har 20W platedissipation
Alltså typ 66.7%

13 Dec 2014, 17:26
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]