Re: Fender Dual showman reverb bias
Overdriver wrote:
Ok... Hur gör man då?

Edit: Det där var kanske en korkad fråga...
Här får ni lite fakta i stället:
Har fått fram med hans uträkningar att jag har 39.14W på ena sidan och 36.05W på andra.
Ska man dela det med 2 för att få rätt värde per rör (läste någonstans att 6L6GC tål 30W)?
Men tanke på att din första respons var : Har fan gör man då?
Så tappade jag total intresse att svara vidare, att svära åt någon som försöker hjälpa en, ser jag som ohyfsat !
Men nu har du ju ändrat det, så jag svara.
Som sagt ovan lägg ner den metoden, den passar inte din stärkare och du kan ändå inte ställa bias på din stärkare utan ombyggnad.
Så ännu en gång: löd dit 1 ohms bias mätmotstånd på pinne 8 som nu är kopplad till jord ,alltså sätt motstånden mellan pinne 8 o jord.
Sen är det bara o mäta B+ och räkna på 50-70% av max = 30
Så det blir följande: säg att din b+ är 450V och dina rör har en Pa av 30W och man vill köra 70% av max Pa så blir det:
0.7X30 /450V = 47 mA (avrundat uppåt)
Själv har jag blivet lat genom åren och hare en kopia av denna upphängd vid arbetsbänken:
http://www.webervst.com/tubes1/calcbias.htm Dessa 47mA är det du vill se när du mäter över dina motstånd.
Sen får man alltid dubbelkolla B+ då den kan ändra sig beroende på hur man ställer bias, och det är därför jag är motståndare till dom som säger: kör dina El34:or på 38 mA utan att man tar hänsyn till B+.
Har du vägarna förbi så ta med stärkan så fixar jag till så den går att bias justeras med både mängd o balans pott och visar dig hur man enkelt bias justerar , något jag visar alla som kommer förbi om dom vill lära sig.