@ Norsun.
Helt med på vad du pratar om,gamla Philips element osv,men så e inte fallet med original elementet i Supremen. Det rör sig om ett keramiskt element med ribbad kona osv.. Faktum e,för de allra flesta misstänker jag att det hade dugit i krig..
@Axwall.
Ja. Vet allt för väl vad du pratar om,och har sprungit på 212 lådor som dels låter ganska fokuserat och ganska stort. Mina Echolette ET-100.
Detta är ju i grunden baslådor från när det begav sig,och de riktigt gamla tillverkade i furu. Det senare ngt som gör dem närmast löjligt lätta vs det som finns idag i spånplatta,MDF osv. Givetvis fjädrar ren furu mer,men se det BEHÖVER inte vara ngt negativt. När PA å Hi-Fi nördarna e i farten så jagar man ju i huvudsak just stumma lådor. Där e inte jag lika övertygad om att vi behöver göra detsamma.
Som Edith Piaff en ggn myntande,"använd dina defekter,använd dina fel..det är då du blir stjärna".
Som det sagts på detta forum fler ggr än jag orkar räkna,"låter det bra så ÄR det bra" och..de där Echolette lådorna låter bra. Färdigt där.
Nej. Ljudet ur dem e ICKE för di blyga. Skall fan veta. De är portade i nederkant/framtill och det ger dem en väldig närvaro i rummet.
Rent ljudmässigt/soniskt är ju detta just en fråga om tycke och smak,å sanningen att säga...om det så rör sig om en bananlåda i papp så e det OCKSÅ ok..så länge det låter bra.
Jag e vidare helt med dig.
Det är en STOR skillnad på de ljud mången gitarrist rattar fram själva när de sitter i sin ensamhet vs det som behöver till i en bandsits. Det senare ofta ett ljud som avslöjar dig mer som gitarrist,på gott och ont.
Som bekant är jag glad i midorienterade ljud,av den enkla anledning att jag betraktar gitarren som ett dito instrument. Finns ingen anledning till perversa mängder botten då det varken bör vara vår tanke eller ambition att slåss med varken basister eller trummisar. Ergo sum,ge skiten så mkt midpunch som e rimligt e mitt recept.
Grejen e ju just den... Om vi tex tittar på nyare "idéer" i sammanhanget som tex Haydens 412´or så e de i projicerad frontarea mindre än en vanlig gammal 1960 et al. Däremot är de djupare.
Byggena i sig ser jag inget fel på rent materialmässigt osv,men sättet att använda volymen på lådan,alltså mindre projicerad frontarea och djupare,ger lådan mer botten och mindre mid. Precis det motsatta mot vad vi önskar i min mening.
Har tagit ur de där Hayden elementen ur dessa lådor och installerat dem i såväl combos som slutna mer normalt dimensionerade 212,och då med i min mening mycket goda resultat.
Ok?
Så vad dra för slutsatser av det då?
Ja,nu e detta bara tankar ifrån mitt håll men som jag ser det innebär det att en djupare låda borde vara mer lämpad för scoopade ljud,som tex det numer närmast pensionerade metalljudet i form av "the Gothenburg sound",medans vi när vi snackar rocknroll i alla dess former av den typ de flesta av oss ombord här på Bojen lirar...tja..där e vi nog hyggligt begränsade till vad vi har för handen.
Men.
Det innebär ju också att det midfokus VI jagar med distade ljud har andra krav än tex det Norsun ovan beskriver.
Midfokuset för dist,i min mening,rör sig mellan 800Hz-1500Hz. Samma tanke för clean borde då landa mellan 1500Hz och 2500Hz,så länge vi nu snackar gitarrorienterade ljud.
Det är nu INTE detsamma som att man därmed kan dra paralleller till det PA som Hi-Fi svängen traskar runt i,och det eftersom det vi har att ta hänsyn till är EN parameter. Gitarren.
Det i SIN tur bör som jag ser det innebära att vår jakt på midfokuset kan överdrivas närmast in absurdum mot vad då tex PA å Hi-Fi gängen snackar om.
Jag tar ju upp det med "combo ljud" ovan. Då jag definitivt och utan tvekan har satt combos till världen som inte renrasigt LÅTER "combo" så ser jag i det en kvittens på att den där närmast patetiska avsaknaden av ALL nedre mid samt botten i alla dess former inte är nödvändig. Inte för fem flata ören en gång,varför jag ur det även lyfter att det med att det låter "combo" (som tex en DLR lr liknande maskin) i grunden handlar om designers lathet och flathet.
Finns INGEN som helst anledning att en combo saknar "punch" å nedre mid. Det är idag med mina erfarenheter på området ren bullshit,å jag tycker snart jag hört varenda ursäkt i boken...
Sen ä det givetvis så att en combo vad avser komponent topologi har större behov av att skräddarsys än motsvarande topp.
Det kommer liksom med ordern på olika vis.. Vad jag försöker säga,antar jag,är att det går alldeles utmärkt att få både punch å vettig lådmid i en 112 combo med,bara man e villig att leka och experimentera med det en del.
Men det blir komplext. Om inte annat som funktion av antalet variabler,och det kan vara många aspekter som behöver vävas in. Inte bara ljudmässiga (tänker totalvikter osv tex)
Anledningen till varför jag sedan år tillbaka nu personligen mer eller mindre övergett hela 412 konceptet e att jag tycker att det helt enkelt blir för bökigt att rodda vs den mindre skillnad i sound jag upplever i en bandsits med en 212. Har helt tappat perspektiv på vitsen.. 212 it is.
Å går tom så långt som att konstatera att vi skall giga på lördag. Maskin som följer med mig är Hohner 112´an.
Nu mickar vi förvisso allt,men den står för sig själv med å orkar LEDIGT med ett fullblåst rocknroll band. Det är ngt som står vida över all debatt.
Kontentan av det är alltså att jag inte är helt främmande för TANKEN att man faktiskt klarar sig med en 112 med,bara den är rätt utformad och försedd med rätt element. En i mitt tycke ganska intressant tanke..