View unanswered posts | View active topics It is currently 14 Jun 2026, 09:50

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Tubetowns "lilla" loopsats. 
Author Message

Post Tubetowns "lilla" loopsats.
Fick i uppdrag att muttra ihop en sådan.
Monterades sedan i en Marshall 2204 (800)

Kitet man får levererat känns genomarbetat,och för de pengar de betingar så tar det som jag ser det bort alla ekonomiska orsaker att leka med att skapa ngt liknande själv.

Det jag kan tycka är svagt är att kitet levereras utan byggbeskrivning. Iofs inte världens ände i vår digitaliserade värld,var bara att googla fram en PDF på kitet,men jag kan ändå känna att ett A4 liksom...vad hade det kostat.?

Ngr principlayout finns inte gjord. Det man har att utgå ifrån är TT´s BOM. Inte mer med det,men dessvärre är även BOM´en full av fel..
Nåja. Med lite insikt och fantasi så löser sig själva ihopmuttrandet av kitet enkelt får man säga.

En loop innebär ju på gott å ont ett par telejack. I detta fallet en enkel sak då det är gott om utrymme under huven på en JCM-800 i detta fallet,men oavsett är kortet/PCB´n såpass kompakt tillverkat att jag betvivlar att man skulle få problem med installationen även i mer trånga utrymmen.

Rent praktiskt då?
Jodå. Det hela fungerar och fungerar bra. E inte mkt att orda om. Sitter ett par trimpotentiometrar invändigt. En för att justera send och en för att justera return. Samma där,inga direkta konstigheter i ngn form.

http://www.tube-town.net/ttstore/Kits/Misc-Kits/Kit-Seriel-FX-Loop-LND150::5973.html?MODsid=4eilt2tpqllr46018kckpk5ug2

Kort sagt känns detta genomtänkt.

02 Aug 2014, 12:19
Profile

Post Re: Tubetowns "lilla" loopsats.
Jorå, det kittet funkar. Jag tycker dock att det ger lite brus (inte mycket) och gör ljudet litte "buffrat". Håller med om att det ändå är genomtänkt. Går att sätta potarna i chassiet för lite lättare justering än med trimpotarna. Om jag fattat det rätt så går det även att göra den parallell beroende på hur man löder potarna. Bra grunka om man har behov av en sådan vill säga.
H/
Bosse Östman

02 Aug 2014, 12:54
Profile

Ja,jag har lekt med dem vid ngt tidigare tillfälle med och kände att det kanske var dags att ta upp det på agendan så dem som är osäkra alt ovetande har ngt att gå på.

E ombedd att installera samma kit i en -59 Bassman RI med.

För egen del..använder nästan aldrig loop. Finns ngr äldre maskiner jag varit å grävt i som haft loop liknande lösningar iofs,å då har dem fått sitta.

Däremot grunnar jag på en vettig lösning för att kunna använda dubbla,fasta,lägen på en PPIMV via fotswitch.
Det med dubbla mastervolymer..ärligt sagt.? Om det e NÅTT en gitarrist har användning av är det väl det...

02 Aug 2014, 18:02
Profile

Racing wrote:
Däremot grunnar jag på en vettig lösning för att kunna använda dubbla,fasta,lägen på en PPIMV via fotswitch.
Det med dubbla mastervolymer..ärligt sagt.? Om det e NÅTT en gitarrist har användning av är det väl det...
Två st 2gangpotar kopplade parallellt, fyra st optokopplare en från respektive viper. Växlingslogik...se en Soldano för enklaste lösning utan trissor...

02 Aug 2014, 19:45
Profile

Tack Johan

02 Aug 2014, 23:55
Profile

Racing wrote:
Ja,jag har lekt med dem vid ngt tidigare tillfälle med och kände att det kanske var dags att ta upp det på agendan så dem som är osäkra alt ovetande har ngt att gå på.

E ombedd att installera samma kit i en -59 Bassman RI med.

För egen del..använder nästan aldrig loop. Finns ngr äldre maskiner jag varit å grävt i som haft loop liknande lösningar iofs,å då har dem fått sitta.

Visst kan man tycka att dubbla mastervolymer är mer användbart än en loop. (Har båda varianterna i min topp.)
Men om man bara har loop kan man ju fixa komp/solovolym med hjälp av något volymhöjande i loopen. Så gjorde jag länge innan jag skaffade topp med dubbla mastwrvolymer.
Antingen någon rackburk typ Rocktron Intellifex och byta mellan program med olika volym via midi.
Eller bara ha en boostpedal i loopen om man inte vill snuska sig med digitala effektburkar.

Apropå loop: Sätter man den efter tonstacken men före mastern då antar jag?

19 Aug 2014, 16:38
Profile

Urban wrote:
Visst kan man tycka att dubbla mastervolymer är mer användbart än en loop. (Har båda varianterna i min topp.)
Men om man bara har loop kan man ju fixa komp/solovolym med hjälp av något volymhöjande i loopen. Så gjorde jag länge innan jag skaffade topp med dubbla mastwrvolymer.

I stärkare där den mesta disten kommer från fasvändare/slutsteg går det inte att få någon volymhöjning via loopen (det blir bara mer dist). Då är det i så fall dubbla mastevolymer (som sitter efter fasvändaren) som gäller.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

19 Aug 2014, 21:13
Profile

d95err wrote:
Urban wrote:

I stärkare där den mesta disten kommer från fasvändare/slutsteg går det inte att få någon volymhöjning via loopen (det blir bara mer dist). Då är det i så fall dubbla mastevolymer (som sitter efter fasvändaren) som gäller.

Jag förstår. Har aldrig haft någon sådan förstärkare.

20 Aug 2014, 15:16
Profile

Image

Image

Här kommer då uppföljningen. Tubetowns rördrivna loop. Dyrare än LND varianten,helt uppenbart,men även en mer genomarbetad produkt i min mening.
Rent topologimässigt enklare,givetvis. Genompläterat kort. Röret e ett 6112 subminiatyr..

Förvisso lite halvmeckigt att få dit ledarna för röret på ett mer eller mindre prydligt vis,men å andra sidan e dessa 6112 JAN rör med garanterade 10 000 timmars brinntid.

Rent praktiskt lär vi få reda på om den gör vad den lovar de närmaste dagarna. Ena av två skall ner i Farfisan jag bygger just nu och den andra är tänkt att ersätta transistorloopen som sitter i min MAX.

25 Mar 2015, 00:06
Profile

Tubis wrote:
Racing wrote:
Två st 2gangpotar kopplade parallellt, fyra st optokopplare en från respektive viper. Växlingslogik...se en Soldano för enklaste lösning utan trissor...

Optokopplare är mumma!

Man kan även använda själva opton som volym genom att den shuntar signal till jord, styr resistansen i opton genom att styra strömmen till den via en pot. Kan alltid diskuteras varför man gör detta i och för sig, är rätt bra om man vill ha korta ledningar m.m. Eller som jag, pottarna som styr strömmarna sitter på pedalbordet i stället för i stärkaren. Har därigenom tre mastervolymer, dock inte PPIMV.

Orsaken är at tdet ska vara lagom ljudnivå, oavsett om det är tre, fyra eller fem gainsteg inkopplade i kretsen.

Ljudmässigt är det en skillnad med shuntning via opto, det är ett klarare ljud på det sättet.

Åter till grundfrågan...

26 Mar 2015, 18:21
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]