View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 20:47

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Köpa Thailändska Bath?... 
Author Message

Post Köpa Thailändska Bath?...
Vad är förmånligast, köpa Bath här hemma via Forex, X-Change eller på plats i Thailand...någon som har erfarenhet, eller valutor generellt vad är bäst att köpa hemma eller utomlands?

/Ulf

24 Dec 2013, 19:35
Profile

Post Re: Köpa Thailändska Bath?...
Jag är tämligen övertygad om att du får bästa kursen i ATM maskiner i Thailand. Handlar det om större summor tror ja det bästa är att öppna ett konto i en thailändsk bank och föra över pengar dit från din svenska bank.

25 Dec 2013, 18:00
Profile

Ja, så gör jag.

26 Dec 2013, 14:14
Profile WWW

davidihse wrote:
Ja, så gör jag.

Okay...ATM, men om du har cash?

/Ulf

26 Dec 2013, 14:55
Profile

Vet inte varför, men växlar alltid i Thailand om jag har Cash. Kollade säkert upp det någongång och därför har det blivit så.

26 Dec 2013, 15:05
Profile WWW

davidihse wrote:
Vet inte varför, men växlar alltid i Thailand om jag har Cash. Kollade säkert upp det någongång och därför har det blivit så.

Tack för svaret, jag har kommit fram till samma slutsats... skippar Forex/X-Change... :)

/Ulf

26 Dec 2013, 17:15
Profile

Thai baht är såklart dyra att frakta till sverige så det lönar sig att köra atm i thailand

26 Dec 2013, 20:56
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:
Thai baht är såklart dyra att frakta till sverige så det lönar sig att köra atm i thailand

Jag använder även ATM, men nu var det kontanter?... :)

/Ulf

26 Dec 2013, 22:39
Profile

Öppna ett ICA kort med visa eller MCh. Ställ lämplig kredit, som du aldrig behöver betala procenten på om du reglerar fakturorna i tid. Kortet gratis, liten avgift till visa eller MCh. Nu kan du ta ut pengar i vilken ATM somhelst i hela världen med några undantag till dagens kurs och utan växlingsavgift och uttagsavgift vilket ICA är ensamma om. Om du betalar direkt med kortet får du ICA poäng att handla mat för därhemma. Har använt mig av detta senaste tiotalet år och det funkar. Ibland kan vissa banker i olika länder ha restriktioner i sina uttagsmaskiner men det gäller då alla utom deras egna kort så man är körd ändå. Bara att leta rätt på en annan maskin som funkar. Spara uttagsslipparna för att stämma av då fakturan kommer. Är man borta längre tid så kan man ju faktiskt sköta bankärenden från webbcafe, egen laptop med uppkoppling osv bara man har koll på betalrutinen/har bankdosan med sig. Kolla saldo kan man göra från vilken dator som helst med rätt inlogg.
Köper allt jag kan på kortet och kan sedan vid lämpligt tillfälla bunkra upp mig på Argentisk oxfile eller annat som faller på läppen och är billigt -redan betalt.

27 Dec 2013, 14:13
Profile

jasså wrote:
Öppna ett ICA kort med visa eller MCh. Ställ lämplig kredit, som du aldrig behöver betala procenten på om du reglerar fakturorna i tid. Kortet gratis, liten avgift till visa eller MCh. Nu kan du ta ut pengar i vilken ATM somhelst i hela världen med några undantag till dagens kurs och utan växlingsavgift och uttagsavgift vilket ICA är ensamma om. Om du betalar direkt med kortet får du ICA poäng att handla mat för därhemma. Har använt mig av detta senaste tiotalet år och det funkar. Ibland kan vissa banker i olika länder ha restriktioner i sina uttagsmaskiner men det gäller då alla utom deras egna kort så man är körd ändå. Bara att leta rätt på en annan maskin som funkar. Spara uttagsslipparna för att stämma av då fakturan kommer. Är man borta längre tid så kan man ju faktiskt sköta bankärenden från webbcafe, egen laptop med uppkoppling osv bara man har koll på betalrutinen/har bankdosan med sig. Kolla saldo kan man göra från vilken dator som helst med rätt inlogg.
Köper allt jag kan på kortet och kan sedan vid lämpligt tillfälla bunkra upp mig på Argentisk oxfile eller annat som faller på läppen och är billigt -redan betalt.

Bra tips... :) Jag använder Skandiabanken och det funkar bra i Thailand men är kanske inte lika förmånligt som ICA, värt att kolla upp.

Thailand är ju väldigt Internetvänligt ALLA har uppkopplingar idag, det är bara att sätta sig och ta en öl, så finns det wifi...:)

/Ulf

27 Dec 2013, 17:11
Profile

Japp, Thailand är väldigt bra på utländska besökare. Det mesta löser sig så länge man inte brusar upp. Befinner mig just nu i Hat Yai, men tar flyget till Bangkok imorgon. Om ni har läst i Aftonbladet (fy på er!) att det skulle vara oroligt i Bangkok så är det bara skitsnack. I Hat Yai har det dock smällt några bomber den senaste tiden. Men den enda och absolut största faran här är trafiken. Abe, här är fina fisken och söker du tips om i stort sätt vad som helst så skicka pm.

27 Dec 2013, 18:18
Profile WWW

davidihse wrote:
Japp, Thailand är väldigt bra på utländska besökare. Det mesta löser sig så länge man inte brusar upp. Befinner mig just nu i Hat Yai, men tar flyget till Bangkok imorgon. Om ni har läst i Aftonbladet (fy på er!) att det skulle vara oroligt i Bangkok så är det bara skitsnack. I Hat Yai har det dock smällt några bomber den senaste tiden. Men den enda och absolut största faran här är trafiken. Abe, här är fina fisken och söker du tips om i stort sätt vad som helst så skicka pm.

Kanon...åker till Bangkok på onsdag... 8), skall bli såå jävla skönt efter denna deprimerade (väder)Jul i Stockholm, det måste vara rekord med skugga under solen... :mrgreen:

Var ligger Hat Yai?... :oops:

/Ulf

27 Dec 2013, 18:24
Profile

Södra Thailand, inte direkt ett semesterparadis. Jag är i Thailand ett par veckor till och lite till. Sen blir det hem till den kränkte mannens land. Ha det bra i Thailand och hör av dig om du blir törstig ;).

27 Dec 2013, 18:36
Profile WWW

Abe Normal wrote:
spindeln wrote:

Jag använder även ATM, men nu var det kontanter?... :)

/Ulf

Så vitt jag vet får man ut kontanter från en atm

28 Dec 2013, 17:16
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

:mrgreen:

Men nu var det svenska kontanter som skall bli Bath... :)

/Ulf

28 Dec 2013, 18:43
Profile

Och sen ska dom förvandlas till mat och öl! Eller kultur kanske? Vad vet jag?

28 Dec 2013, 18:51
Profile WWW

köp ett happy ending istället.

01 Jan 2014, 06:06
Profile ICQ WWW

Superrich i bangkok brukar jag använda mig av

01 Jan 2014, 17:04
Profile

Abe Normal wrote:
spindeln wrote:

:mrgreen:

Men nu var det svenska kontanter som skall bli Bath... :)

/Ulf

Sätt in dom på banken, ta ut på atm i thailand.
Punkt slut

04 Jan 2014, 00:30
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

Punkt slut

ATM fungerar väldigt bra och finns överallt, men frågan är om det ger bäst betalt? Nu verkar Bath'en sjunka som en sten, såg en valutakurs på 0.18 (dock inte säljkurs), 'risken' finns att den faller ytterligare.

Cheers... :)

Image

/Ulf

07 Jan 2014, 12:22
Profile

Abe Normal wrote:
spindeln wrote:

Punkt slut

ATM fungerar väldigt bra och finns överallt, men frågan är om det ger bäst betalt? Nu verkar Bath'en sjunka som en sten, såg en valutakurs på 0.18 (dock inte säljkurs), 'risken' finns att den faller ytterligare.

Cheers... :)

Image

/Ulf

I början av nästa vecka när demonstranterna ska "stänga" Bangkok lär det nog bli ytterligare fall för Bath'en. Vet dock inte riktigt hur mycket dom ska stänga ner... brukar följa vissa journalister o skribenter på twitter men det verkar va lite olika bud om hur mycket det ska va, men dom räknar visst med flera miljoner demonstranter.

Fan va gott det ser ut med en kall Chang :P

09 Jan 2014, 10:17
Profile

Lemmy wrote:
I början av nästa vecka när demonstranterna ska "stänga" Bangkok lär det nog bli ytterligare fall för Bath'en. Vet dock inte riktigt hur mycket dom ska stänga ner... brukar följa vissa journalister o skribenter på twitter men det verkar va lite olika bud om hur mycket det ska va, men dom räknar visst med flera miljoner demonstranter.

Fan va gott det ser ut med en kall Chang :P

Chang går alltid ner... :mrgreen: There are many rumors, man märker det när man snackar med folk, vi får se vad som händer.

/Ulf

09 Jan 2014, 18:15
Profile

Image

10 Jan 2014, 00:42
Profile WWW
Reply to topic   [ 23 posts ]