| Author |
Message |
|
Abe Normal
|
 Köpa Thailändska Bath?...
Vad är förmånligast, köpa Bath här hemma via Forex, X-Change eller på plats i Thailand...någon som har erfarenhet, eller valutor generellt vad är bäst att köpa hemma eller utomlands?
/Ulf
|
| 24 Dec 2013, 19:35 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
 Re: Köpa Thailändska Bath?...
Jag är tämligen övertygad om att du får bästa kursen i ATM maskiner i Thailand. Handlar det om större summor tror ja det bästa är att öppna ett konto i en thailändsk bank och föra över pengar dit från din svenska bank.
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 25 Dec 2013, 18:00 |
|
 |
|
davidihse
|
Ja, så gör jag.
|
| 26 Dec 2013, 14:14 |
|
 |
|
Abe Normal
|
davidihse wrote: Ja, så gör jag. Okay...ATM, men om du har cash? /Ulf
|
| 26 Dec 2013, 14:55 |
|
 |
|
davidihse
|
Vet inte varför, men växlar alltid i Thailand om jag har Cash. Kollade säkert upp det någongång och därför har det blivit så.
|
| 26 Dec 2013, 15:05 |
|
 |
|
Abe Normal
|
davidihse wrote: Vet inte varför, men växlar alltid i Thailand om jag har Cash. Kollade säkert upp det någongång och därför har det blivit så. Tack för svaret, jag har kommit fram till samma slutsats... skippar Forex/X-Change... /Ulf
|
| 26 Dec 2013, 17:15 |
|
 |
|
spindeln
|
Thai baht är såklart dyra att frakta till sverige så det lönar sig att köra atm i thailand
|
| 26 Dec 2013, 20:56 |
|
 |
|
Abe Normal
|
spindeln wrote: Thai baht är såklart dyra att frakta till sverige så det lönar sig att köra atm i thailand Jag använder även ATM, men nu var det kontanter?... /Ulf
|
| 26 Dec 2013, 22:39 |
|
 |
|
jasså
|
Öppna ett ICA kort med visa eller MCh. Ställ lämplig kredit, som du aldrig behöver betala procenten på om du reglerar fakturorna i tid. Kortet gratis, liten avgift till visa eller MCh. Nu kan du ta ut pengar i vilken ATM somhelst i hela världen med några undantag till dagens kurs och utan växlingsavgift och uttagsavgift vilket ICA är ensamma om. Om du betalar direkt med kortet får du ICA poäng att handla mat för därhemma. Har använt mig av detta senaste tiotalet år och det funkar. Ibland kan vissa banker i olika länder ha restriktioner i sina uttagsmaskiner men det gäller då alla utom deras egna kort så man är körd ändå. Bara att leta rätt på en annan maskin som funkar. Spara uttagsslipparna för att stämma av då fakturan kommer. Är man borta längre tid så kan man ju faktiskt sköta bankärenden från webbcafe, egen laptop med uppkoppling osv bara man har koll på betalrutinen/har bankdosan med sig. Kolla saldo kan man göra från vilken dator som helst med rätt inlogg. Köper allt jag kan på kortet och kan sedan vid lämpligt tillfälla bunkra upp mig på Argentisk oxfile eller annat som faller på läppen och är billigt -redan betalt.
|
| 27 Dec 2013, 14:13 |
|
 |
|
Abe Normal
|
jasså wrote: Öppna ett ICA kort med visa eller MCh. Ställ lämplig kredit, som du aldrig behöver betala procenten på om du reglerar fakturorna i tid. Kortet gratis, liten avgift till visa eller MCh. Nu kan du ta ut pengar i vilken ATM somhelst i hela världen med några undantag till dagens kurs och utan växlingsavgift och uttagsavgift vilket ICA är ensamma om. Om du betalar direkt med kortet får du ICA poäng att handla mat för därhemma. Har använt mig av detta senaste tiotalet år och det funkar. Ibland kan vissa banker i olika länder ha restriktioner i sina uttagsmaskiner men det gäller då alla utom deras egna kort så man är körd ändå. Bara att leta rätt på en annan maskin som funkar. Spara uttagsslipparna för att stämma av då fakturan kommer. Är man borta längre tid så kan man ju faktiskt sköta bankärenden från webbcafe, egen laptop med uppkoppling osv bara man har koll på betalrutinen/har bankdosan med sig. Kolla saldo kan man göra från vilken dator som helst med rätt inlogg. Köper allt jag kan på kortet och kan sedan vid lämpligt tillfälla bunkra upp mig på Argentisk oxfile eller annat som faller på läppen och är billigt -redan betalt. Bra tips...  Jag använder Skandiabanken och det funkar bra i Thailand men är kanske inte lika förmånligt som ICA, värt att kolla upp. Thailand är ju väldigt Internetvänligt ALLA har uppkopplingar idag, det är bara att sätta sig och ta en öl, så finns det wifi...  /Ulf
|
| 27 Dec 2013, 17:11 |
|
 |
|
davidihse
|
Japp, Thailand är väldigt bra på utländska besökare. Det mesta löser sig så länge man inte brusar upp. Befinner mig just nu i Hat Yai, men tar flyget till Bangkok imorgon. Om ni har läst i Aftonbladet (fy på er!) att det skulle vara oroligt i Bangkok så är det bara skitsnack. I Hat Yai har det dock smällt några bomber den senaste tiden. Men den enda och absolut största faran här är trafiken. Abe, här är fina fisken och söker du tips om i stort sätt vad som helst så skicka pm.
|
| 27 Dec 2013, 18:18 |
|
 |
|
Abe Normal
|
davidihse wrote: Japp, Thailand är väldigt bra på utländska besökare. Det mesta löser sig så länge man inte brusar upp. Befinner mig just nu i Hat Yai, men tar flyget till Bangkok imorgon. Om ni har läst i Aftonbladet (fy på er!) att det skulle vara oroligt i Bangkok så är det bara skitsnack. I Hat Yai har det dock smällt några bomber den senaste tiden. Men den enda och absolut största faran här är trafiken. Abe, här är fina fisken och söker du tips om i stort sätt vad som helst så skicka pm. Kanon...åker till Bangkok på onsdag...  , skall bli såå jävla skönt efter denna deprimerade (väder)Jul i Stockholm, det måste vara rekord med skugga under solen... Var ligger Hat Yai?... /Ulf
|
| 27 Dec 2013, 18:24 |
|
 |
|
davidihse
|
Södra Thailand, inte direkt ett semesterparadis. Jag är i Thailand ett par veckor till och lite till. Sen blir det hem till den kränkte mannens land. Ha det bra i Thailand och hör av dig om du blir törstig  .
|
| 27 Dec 2013, 18:36 |
|
 |
|
spindeln
|
Abe Normal wrote: spindeln wrote: Thai baht är såklart dyra att frakta till sverige så det lönar sig att köra atm i thailand Jag använder även ATM, men nu var det kontanter?... /Ulf Så vitt jag vet får man ut kontanter från en atm
|
| 28 Dec 2013, 17:16 |
|
 |
|
Abe Normal
|
spindeln wrote: Så vitt jag vet får man ut kontanter från en atm Men nu var det svenska kontanter som skall bli Bath... /Ulf
|
| 28 Dec 2013, 18:43 |
|
 |
|
davidihse
|
Och sen ska dom förvandlas till mat och öl! Eller kultur kanske? Vad vet jag?
|
| 28 Dec 2013, 18:51 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
köp ett happy ending istället.
|
| 01 Jan 2014, 06:06 |
|
 |
|
Struts
|
Superrich i bangkok brukar jag använda mig av
|
| 01 Jan 2014, 17:04 |
|
 |
|
spindeln
|
Abe Normal wrote: spindeln wrote: Så vitt jag vet får man ut kontanter från en atm Men nu var det svenska kontanter som skall bli Bath... /Ulf Sätt in dom på banken, ta ut på atm i thailand. Punkt slut
|
| 04 Jan 2014, 00:30 |
|
 |
|
Abe Normal
|
spindeln wrote: Sätt in dom på banken, ta ut på atm i thailand. Punkt slut
ATM fungerar väldigt bra och finns överallt, men frågan är om det ger bäst betalt? Nu verkar Bath'en sjunka som en sten, såg en valutakurs på 0.18 (dock inte säljkurs), 'risken' finns att den faller ytterligare. Cheers...  /Ulf
|
| 07 Jan 2014, 12:22 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Abe Normal wrote: spindeln wrote: Sätt in dom på banken, ta ut på atm i thailand. Punkt slut
ATM fungerar väldigt bra och finns överallt, men frågan är om det ger bäst betalt? Nu verkar Bath'en sjunka som en sten, såg en valutakurs på 0.18 (dock inte säljkurs), 'risken' finns att den faller ytterligare. Cheers...  /Ulf I början av nästa vecka när demonstranterna ska "stänga" Bangkok lär det nog bli ytterligare fall för Bath'en. Vet dock inte riktigt hur mycket dom ska stänga ner... brukar följa vissa journalister o skribenter på twitter men det verkar va lite olika bud om hur mycket det ska va, men dom räknar visst med flera miljoner demonstranter. Fan va gott det ser ut med en kall Chang 
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 09 Jan 2014, 10:17 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Lemmy wrote: I början av nästa vecka när demonstranterna ska "stänga" Bangkok lär det nog bli ytterligare fall för Bath'en. Vet dock inte riktigt hur mycket dom ska stänga ner... brukar följa vissa journalister o skribenter på twitter men det verkar va lite olika bud om hur mycket det ska va, men dom räknar visst med flera miljoner demonstranter. Fan va gott det ser ut med en kall Chang  Chang går alltid ner...  There are many rumors, man märker det när man snackar med folk, vi får se vad som händer. /Ulf
|
| 09 Jan 2014, 18:15 |
|
 |
|
davidihse
|
|
| 10 Jan 2014, 00:42 |
|
|