Re: Finns den här lösningen/modden - halvera effekten i en t
Shoegazers Anonymous wrote:
Till att börja med så vill jag be om ursäkt för alla mina frågor och startade trådar. Jag är helt enkelt väldigt nyfiken och intresserad och jag har stor tilltro till bojjen och dess samlade kunskap.
Fick en liten idé. I en av mina AC30:s - den som är Briam May - så finns det en switch på baksidan som halverar effekten. Man tar bort två slutrör tror jag. Samtidigt som man gör detta så vill jag minnas att man kommit på en lösning så att bias justeras rätt. Eller något sånt.
Så... I en Twin så används väl sällan första kanalen - den som inte har tremolo och reverb - då det är lite same same som kanal två. Min tanke är att det vore väldigt behändigt att göra om den kanalen så att den får en halverad effekt på samma sätt som i voxen. Men även med någon koppling så att när man valt den kanalen, ex med en vippbrytare även bara använder ett högtalarelement.
Är det ens genomförbart?
Det mesta är som regel alltid genomförbart, men det kan ju komma med ett pris

Men i detta fall så är det enkelt, fast du blandar ihop vad en pre-amp gör o ett slutsteg.
Att ändra i normalkanalen har inget med halvera effekt att göra, utan "effekten" sker i slutsteget , vilket man gjort i din Vox.
Man kopplar helt enkelt bort två slutrör, något man kan göra på alla stärkare som har mer än fyra

Dock tror jag mer detta handlar mer om vad du vill uppnå än "effekt" ?
Sen angående normalkanalen så är det en smal sak att få både tremolo och reverb på den med, fast varför vill man ha två kanaler som låter lika?
Så jag har div modds så man har en kanal som är original och en som är lite mer "rock", har olika varianter på detta utifrån vad man vill ha och är möjligt.