View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 22:39

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Problem av lite lurigare art 
Author Message

Post Problem av lite lurigare art
Håller då på med en gammal Dynacord Rex. Dvs en ~50watts EL34 212 combo när allt e färdigt.
Likriktad via en omgång N4007;or. Arbetar med ca 450VDC i B+.

Två kanaler. Den ena med tremolo.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Dyna_Rex~1.pdf
Schema.

Avstegen från original i preampen e stora,men den e fortfarande tvåkanalig iaf. Trioderna e omsatta mer mot riktat gitarrbruk kan vi säga.
En master om 1MA e adderad mellan drivern å concertinan.

SGM e bytt mot 1k dito.

Problemet består i att ljudet i den "går sönder". Kort sagt,den distar riktigt riktigt fult. Saknar vad vidare e sammanhållen botten,å problemet accentueras allt som preampvolymerna går upp. De två kanalerna går förvisso "sönder" i ljudbild olika,men lika fulla fast e det ingen av kanalerna som e ok.
Allt i måtto av signalkondensatorer e bytt. Bias e justerad till ca 18w/slutrör. Inga missljud eller ngt liknande från maskin i övrigt.

Misstänkt ifall det skulle kunna vara ton/volympottar,men ställer mig frågande inför det då båda kanalerna eg uppvisar liknande beteende.
Mätte till att OT;n var lite halvledsen å trodde faktiskt att jag hittat,samt då åtgärdat,felet. Men..icke.

Att tex slitna potentiometrar kan "slå sönder" en ljudbild e mig bekant men som sagt..sannolikheten för att båda kanalerna skulle uppvisa liknande beteende känns avlägsen.

Masterpotten e provat med en annan....å jag börjar inse att det jag skall göra e att luska fram oscilloskopet...men orka liksom.. :roll:

Det jag grunnar på e om ngn av resistorerna kring concertinan kan vara ledsen.? Skulle det kunna ge upphov till den här formen av fenomen? Poängen e att de mäter vettigt i vila...inte kollat under last.

Beteendet har varit likartat oavsett vad jag då bytt i komponenter (tänker då bla signalkondningar).

Så långt har inget jag gjort lett till ngn förändring i ljudbild. Varken sämre eller bättre utan helt status quo.

Ideer?

18 Sep 2012, 21:46
Profile

Post Re: Problem av lite lurigare art
Är det cross over-dist, eller vad det nu heter? Alltså för tjock dist som övergår i att låta mer illa ju hårdare man driver på. Tänkte på om du råkat sätta för stor kopplingskonding nånstans o släpper genom för mkt bas.

19 Sep 2012, 19:19
Profile

Tappa dig in i kretsen och lyssna vart ljudet krackelerar. Det borde gå rätt lätt att hitta. Dålig gallerresistor till jord vid preamprör kanske? Brukar låta fan som om något är spräckt....

19 Sep 2012, 20:09
Profile

Johan,du KAN vara rätt ute. E en av de få möjligheter jag inte kikat på än.
Provat att byta pottar idag,vilket iofs inte skadar efter 50 år oavsett,men det var inte där det satt. Bytt ett antal av anodmotstånden-nope.

Det med signalkondningar..nope. E en setup jag använt många många ggr vid det här laget. E tom så illa att det står en identisk maskin i verkstan med samma setup å som låter tamigfan guld rent ut sagt. Så...nånstans sitter det...

Men jag har ledsnat såpass att nu friskar jag till hela serven vad avser komponenter. Ingen ide att jaga på det viset jag gjort,tar bara för lång tid.

19 Sep 2012, 22:09
Profile

Det är ju en väldigt omfattande felsökningsteknik att byta ut allt. Att tappa in sig på stärkaren olika delar och lyssna av ringar snabbt in problemområdet.

20 Sep 2012, 08:28
Profile

det är i det här läget ett ocilloscope är dunder att använda....

20 Sep 2012, 09:36
Profile WWW

zven wrote:

Går bra att köra passiv volympedal (en pot i en låda) också, kopplad till en annan förstärkare o lyssna sig fram

20 Sep 2012, 09:42
Profile

Stefan_E wrote:
zven wrote:

Går bra att köra passiv volympedal (en pot i en låda) också, kopplad till en annan förstärkare o lyssna sig fram

Man bör ha en konding innan som tål spänningen i stärkaren. Dels så man kan tappa sig in direkt på anoden men felet kan ju även lett till att det finns hög spänning på andra ställen.

20 Sep 2012, 10:54
Profile

Sant Johan. Säkerheten framför allt.

Iaf... Alla trioder drar. Inga konstigheter där. Tänkte göra så att jag kopplar upp mitt Fluke skåp idag å kikar på va fan som pågår. Mitt dilemma i det e att jag än så länge saknar en tongenerator. Jaja...ordnar sig.
Arbetet fortskrider iaf idag å helt ärligt skulle det inte förvåna mig om du har en poäng Johan. Isf e frågan bara vilken galler referens det e som ledsnat.

20 Sep 2012, 11:08
Profile

Använd datorn som tongenerator, jag kör ett litet program som heter tone från tolvan data.

20 Sep 2012, 13:05
Profile ICQ WWW

Bra tips!
Nu har jag iofs fixat en generator iaf.. :lol:

Hur som. Brottas fortfarande med denna maskinen å börjar starkt misstänka krypströmmar. När jag tex slår i 4e preamp pipan..då skenar slutrören mot redplate. :shock: :shock:
Så nu blir det ett par nya socklar å mer ingående rengöring till att börja med. 4e pipan används vad vidare e av båda kanalerna (vilket jag lurar på att göra om iofs)å vad det förefaller e det där problematiken har sitt centrum.

Vidare har maskinen varit behäftad med en del andra irriterande småfel. Iofs kanske förståeligt efter 50 år,men problemet e att man använt mkt tunn enkardels kabel å det har varit ett antal av dessa som varit av eller haft glapp funktion. Bla då den lite kortare å tvinnade variant som löper ToR choken.
Samma resa har det varit för matarkabeln till OT:n å lite annat smått å gått bortigenom.

Image

Som synes går det en kabelmatta längsgående med mer eller mindre hela chassiets längd. Kablarna e alla av samma typ/sort å en del av dem har alltså nu gjort sitt så ett antal av dem e bytta mot flerkardel som e ngt lite grövre i dimension.
Vidare e de två svarta,lite mindre,lytarna i nederkant i bild de som utgör glättning av biaskretsen. Som synes går railen för preampens matning strax intill,å där förefaller det gå krypström såvitt jag kan bedöma.?
Vet med mig att jag hade ett liknande problem på den andra Rexen jag gjorde vid å att det styrdes upp av byte av novalsockel för concertinan. I detta fall kommer jag byta både den för rör 4 samt rör 5.(E de två hitersta i bild)
Samtidigt känns det hela lite.."tunnt" som ide å orsak,men fakta e fakta å de där novalerna som sitter i just Rex;arna verkar kunna ge upphov till både det ena å det andra med tidens tand.

22 Sep 2012, 08:39
Profile

Racing wrote:
Hur som. Brottas fortfarande med denna maskinen å börjar starkt misstänka krypströmmar. När jag tex slår i 4e preamp pipan..då skenar slutrören mot redplate.
Säker på att det röret inte är fasvändaren?

22 Sep 2012, 11:19
Profile

Japp.
Sista röret e själva concertinan samt oscillatorn till tremolot.
4e röret e gainsteg samt driversteget till PI;n

22 Sep 2012, 11:43
Profile

Jahapp....-"å veckans rätta lottorad är..."-
Jofan. Överslag i novaler.

Image

Lödmasken på dem här maskinerna får man nog säga e av det stöddigare slaget. Bortsett från att jag rumsterat om styggt i topologin så e där bla nu då monterat en separat volym samt en master mellan driven å concertinan.

Image

Fick som sagt väldigt lustiga effekter när jag började sätta i framför allt 4e flaskan,men det var nu inte helt ordning kring den 5e heller (själva concertinan samt oscillatorn),så båda dessa byttes. Den lösning som sitter där original e...mkt "ekonomi" över den å påföljden av det vart att jag bla fick borra upp hålen i mönsterkortet för att överhuvudtaget få ner de nya socklarna på plats.
Väl gjort var det väl eg inga konstigheter. Först med maskinen på bänken så jag såg att värden lite varstans var stabila..å därefter prova inkopplat.

Image

Då originalrattarna inte ger musikern en susning om var vad e ställt å hur så har dessa bytts mot helt vanliga chicken knobs.
Hur som....

Den distar å den distar mkt. Katodtopologin e likvärdig det jag brukar använda,men dilemmat e att det gärna blir till "mush" å gröt. Något som visade sig varför....men enkelhet när Fluken kom fram för spänningarna in mot preampen var la sådär spännande nu när alla flaskorna började göra sitt jobb.
Påföljden kommer därför att bli att jag labbar en hel del med spänningsdelaren,som sitter monterat hardwired över dubbellytarna för maskinens glättning.
Likaledes grunnar jag på om det inte kunde vara ide att göra första lyten till ngt helt fristående i ambition att få ner mängden brum. Trots att dessa maskiner har balanspottar för glöden lite varstans...så brummar det mer än nödvändigt,å jag tillskriver det att jag nu gör det avsevärt mer highgain vs hur jordningen av dubbellytarna e lagd.

Hur som. Slutet gott-allting gott,som det heter. Återstår nu att få lite fart å stuns i skrotet med...å det jobbet börjar som sagt med att vi skjuter upp spänningarna in mot preampen med iaf 50-80VDC. 300VDC vill jag iaf förbi med lite marginal.
Sen...sen MÅSTE verkligen värdena för James stackarna sättas om. De e helt enkelt inte tänkta att orka med det övertonsspektra som kommer med disten. De två tonkontrollerna fungerar rent ut sagt löjligt dåligt.

22 Sep 2012, 17:03
Profile

Racing wrote:

Lödmasken på dem här maskinerna får man nog säga e av det stöddigare slaget.
Är det inte skyddslack? Lödmask kör man väl mest i moderna apparater för de ska automatlödas. Skyddslack brukar vara genomlödningsbar.

22 Sep 2012, 19:08
Profile

Kan hända det e min nomenklatur som inte e rätt,men lödmask har jag fått lära e kopparbanorna på kortet.?

23 Sep 2012, 08:17
Profile

Lödmask är enligt min lärdom det där gröna som läggs på allt annat än lödöarna så lodet ska rinna bort på allt annat än lödöarna när det går genom lödmaskinen. http://en.wikipedia.org/wiki/Solder_mask
Vanlig skyddslack fungerar inte för den är genomlödningsbar och det ser rent utsagt för jävligt ut om man löder efter man har skyddslackat när det varma flusset stänker hit och dit(bara ett off topic tips)

23 Sep 2012, 08:34
Profile

Korrekt, Johan. Det finns både skyddslack och lödlack. Den första appliceras efter lödning, den andra före då den är i princip flussmedel.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

23 Sep 2012, 09:36
Profile WWW

Then i stand corrected...

23 Sep 2012, 09:39
Profile

Fick mig en stund med Rexen idag å efter att ha labbat lite med resistorerna ut efter bryggan så...mja...
Asså det började ju i änden med ~240VDC....å när röken hade lagt sig så vart där 335VDC på samma pinne,å nu fan börjar det likna nått iaf!
Sen kastades värdena om radikalt vad avser kondningar kring James stacken. Som det satt där kan man lugnt säga att det inte riktigt var gjort för distat ljud.

Därefter gav jag mig i kast med tremolokanalen å..ridå. Visst. Sedan bytet av socklarna för 4e å 5e pipan så fungerar allt tremolot,men nu visar det sig vara ngt radikalt fel kring sockel 2 med...för SATAN vad det brummar så fort man knuffar ner en flaska i den novalen!
*suckar uppgivet*
Nåja...gör om gör rätt antar jag.. Men det blir oavsett inte idag iaf. E ändå förhållandevis nöjd med att maskin har en kanal som fungerar iaf...dessvärre kan man då inte låta tremolokanalen vara inkopplad via sin 510k Ohms resistor..

Sen. Glättningen behöver göras om vad avser jordning mot bryggans minus. Helt klart,för det brummar mer än nödvändigt även i kanalen som e frisk iom de ökade gainmängderna. Därför...blir det nu så att jag skrotar det med dubbellyt på 1a plats å ersätter det med 2st 100uF axialer istället varav jorden för den första som sagt får gå till rätt plats ensam.

23 Sep 2012, 17:13
Profile

Jag vet fan inte om jag skall skratta eller gråta...

Jag kikade på schemat å insåg att jag tyckte till att börja med att Dynacord varit frikostiga med antalet noder för första smällen efter det som nu e ett 4.7k motstånd efter choken.
Enkelt summerat så satte jag en liten resistor in mot pipa två...borrade ett hål mot chassiejorden på kortet å knuffade dit en extra 33uF. På så vis vart där iaf inte 5 noder som litade på en lyt längre.
Sen..
Satte jag en 100uF axial som första å den placerades redan nere vid bryggan. Dvs "inne" i chassiet intill nättrafon. (Jaaa..jag har allt tänkt på det med värmen,så den sitter hyggligt isolerad)

Jorden för bryggan lades om in i chassiet istället för att vandra hela vägen bort till slutrörens jord. Å...voilá!
Igång med speleverket å mkt riktigt...BRA mycket tystare i tomgång. De facto..REJÄLT mycket tystare,den kraftigt ökade gainmängden mellan stegen till trots.
Bra :mrgreen: !

Trodde jag ja. Igång med spökande lilla tremolo kanalen,vars pipa två alltså fått en mer rejäl glättning. Nähä nähä. Brum var det ja....
Bytte sockel....bättre,men brum var det ja...

Började då få problem med intermittent funktion på vissa pipors glöd sådär bara från ingenstans!! Öhh....?
Vänta nu fan här. Det DÄR har jag inte beställt!! Var kom det ifrån?

Jo...alltså...det visar sig då att samma pisskabel som jag tidigare ondgjort mig över vara av milt sagt "färdig" status efter 50år...samma kabel används till glöden. Å..kabeln vart "halvt" av inne i isoleringen efter 1a pipan.
Se DÄR vart la milt sagt orsak till brum kan man säga va?!?!

Image

Så ny kabel drogs å det intermittenta vart iaf borta å brummet gick ner. Men..fortfarande för mkt för en maskin som ändå nu e uppsatt enl de flesta regler i boken.
Jaha?

Image
Ja.
Snart e vartenda trick i boken använt. Som tex...skärmad kabel precis överallt där signalen lättar från kortet.
Friska resistorer överallt där det sitter resistorer "ivägen" för signalen. "Fria" ben osv på resistorer hållna till ett absolut minimum. Osv osv osv osv.
Man kan lugnt säga att där e städat efter boken i denna idag....

Å till slut.

Image

Kortet har INTE plats för fler konventionella sockel skärmar...men se jag hade ett par sådana där "twist" lösningar liggandes sedan ngr av FBT;erna...å bingo.
Nu så fan.

Nu e den hyggligt tyst på båda kanalerna!! Mukke väsen över ingenting kan man fanimig LUGNT säga.

Med det gjort fick jag ruppat runt lite mer i värdena kring James stackarna...å jag vetti fan jag. Funkar...vettigt,men jag saknar det där "WOW".
Skall kika lite närmare på den biten imorgon å vad vidare e kika över bias balansen mellan slutrören i ambition att hitta än mer hummande.

Men jo. Det har iaf verkligen gått åt rätt håll nu å det känns som en ren arbetsseger får jag säga.

Next up nu blir ett par trattar å sätta på baffeln som skall in i combon. Resten..känns ganska ok nu.

24 Sep 2012, 20:07
Profile

Image

Kan säga såhär. Tack vare annan Bojare kommer detta lilla projekt få börja bekänna färg fom imorgon. Skall bli extremt intressant att tweaka det sista mot trattarna maskin e tänkt att arbeta emot.
Det som hör till saken e att dessa gamla Dynacord combos inte e helt open back utan...ja...vad fan skall man kalla det.? De har ett mer eller mindre omfattande skruvat bakstycke,å det bakstycket har en tendens att få dem att låta "större" än vad de e.
Än så länge har jag bara provat Cannabis Rex,som e ett billigare Eminence som jag gillat skarpt i andra situationer,i en combo å det e en av de Twens jag byggt om.
Där fungerar det helt klockrent i min mening,så det skall bli mycket mycket intressant att se var detta tar vägen.

25 Sep 2012, 20:46
Profile

"Lång vägs ände mot mål"-heter det väl.
Får säga att specifikt denna maskinen har känts så. Det har varit helt orimligt många punkter som behövt hanteras för att få en fullgod maskin att lattja med,men vad det verkar e det inte mkt kvar längre... :D

Image

Traditionellt på dessa apparajter sitter det en form av,skall vi kalla det distanslist,som har till enda uppgift att få ut baffelklädseln/tyget en liten bit från baffeln å därmed göra högtalare samt baffel mer osynligt.
Lite masonitlist å en häftpistol senare satt det iaf en hel "ram" på baffeln,islagsmuttrar vart på plats osv varefter det hela sprayades mattsvart.
Därefter kläddes baffeln med originaltyget med en vanlig häftpistol. Ett jobb som gick fort nog tycker jag.

Image

I det att jag började passa in elementen stog det klart att ngt jag inte tagit med i beräkningen var hur mycket korgarna på Cannabis Rex bygger.

Image

Själva förstärkarkassetten sitter fäst i cabben vid de två svarta stålreglar ni ser på ömse kortsida/insida. Jag valde att modda dessa genom att helt enkelt göra spår för kassettens infästning 15mm närmare kanten. Det hela fungerade utmärkt då Dynacord har för egenhet att ofta installera kassetterna ganska långt in i cabbarna. Som det e nu lutar kassetten lite,vilket den skall redan som original,å den nedre kanten av kassetten möter cabbens kant medans den övre kanten ligger ca 20mm innanför det skydd cabben ändå utgör

Image

Inne i cabben sitter redan från fabrik detta lilla profilerade värmeskydd. Tillverkat i plåt å förefaller vara målat med färg som orkar med värmen.

Image

Som jag påtalat innan e dessa combos "halv slutna". Baktstycket på bilden e alltså originalet. In alles får jag nog säga att skicket på denna 50år gamla maskin e bra. Överraskande bra rent av.

Image

Å så här ser det då ut framtill. Inget som direkt avslöjar nånting.

Rent elektriskt fick jag jagat vidare efter det lilla brum som var kvar. I det lade jag om jorden för slutrören mycket närmare bryggan i tanke att det då inte kunde skapa störningar på den ganska långa sträcka som e mellan ena änden å andra på chassiet.
La åxå om kablaget till feedback mm. Det senare...lurade mig en smula.

Ihop...å visst. Brummet var mindre. Nu kände jag att goda råd började bli dyra! Hade ju tidigare mätt spänningar in mot resp triod,men lika förbannat vart det så att när jag drog ur flaskan som utgör rör2 tystnade brummet helt. Problemet e...att den pipan utgör en imperativ del av tremolo kanalen.
Spänningarna var där? Spänningsfallen över katoderna likaså,men....men NÅN JÄVLA STANS sitter ju felet!!! :mrgreen: :mrgreen:

Mycket riktigt. När jag då började resistansmäta in mot det där para kopplade steget som rör 2 utgör så visade det sig plötsligt att det anodmotstånd som skall vara på 22k....åsså adderat det trimpotten ger då...se DET var på strax över 500k....
Å det hela kunde lokaliseras till att lödningen ut från trimpotten till den sidan var ledsen!
Mao...YTTERLIGARE ett fel på denna från början "fel maskin". Med det åtgärdat fick jag kopplat in eländet med nästan skakande fingrar...vart så jag knappt vågade hoppas mera.
Men..no worries.
Som den står nu så måtte den nog fan vara en av de tystaste Dynacord Rex i existens!! :lol: :lol:
Tom signalen till feedbacken la jag på skärmat..ALLT i jakten på "tystnad". Feedback ja...den fick igång en form av basrundgång...innan jag hade fixat det med anodmotståndet.
Nu efter...vetti fanken. Signalnivåerna har ju stigit BETÄNKLIGT lite varstans i denna gamla krigare så det med att dimensionera feedback e väl det som återstår att hantera.

Som den står nu har den två kanaler som båda e fulla av karaktär å som duger länge. Det jag kan irritera mig på en smula e hur James stackarna tar. Den ena då trots att den e moddad rätt styggt...så jag fundilerar på om jag skall överge James stackarna i detta fallet för en annan lösning jag använt tidigare med god framgång med den mängden tillgänglig dist maskin har.
Tremolo kanalen kan nu svepas från helt cleant...till...ptja...skulle jag sagt på par med en konventionell gammal JMP å lite till på fulla ställ.
Den andra kanalen en bra bit förbi det i sin tur.

Nöjd? Ja. Totalt taget absolut nöjd,men...skall ta å utvärdera det med byte av tonstack på iaf ena kanalen innan jag kan släppa denna maskin ur sinnet.
Eminence Cannabis Rex högtalarna i sin tur levererar precis det jag kommit att förvänta av dem tidigare. Tycker det e undervärderade grejer i den här genren (dvs från blues till riktigt tung rock). Kanske framför allt i combos.

Så...ett stycke Rex har fått ett par Rex. Mao e även denna maskin nu döpt.
Werner R3
:mrgreen: :mrgreen:

26 Sep 2012, 21:38
Profile

Lång vägs ände mot mål. Jafan.

Image

Har spenderat mkt tid med den idag,å...SATAN va nöjd jag e!!! :shock:
Idag..har det gamla "problembarnet" förtjänat dekalen. Så e re....för nu hittade vi hem ser ni! Labbade ytterligare en del med spänningsdelarna mellan stegen...samt FRAMFÖR ALLT med värdena i James stacken till lead...å jo TJENA!! :lol:
På golvet ute i verkstan står därför nu...en riktigt riktigt riktigt jävla ful gammal tysk orkesterdikes combo...som rockar röven av det mesta kan jag säga!
Lite som den där Kustom 112 combon jag gjorde så låter Rex;en inte "combo" mer utan har med sig ett mkt mkt större sound. Vad vidare e...så funkar lead nu så att på fullt spett,när man kranat därefter,så fan VRÅLAR den ut övertoner (å TRO MIG...den levererar LEDIGA 50 watt. Man kan ledigt bli stendöv)...å backar man se av lite på yxan så...e det fan över i halsläge å bluescrunch heaven.
Jag VISSTE innerst inne att de där Cannabis Rex elementen skulle betala sig!! Jag fan bara VISSTE det!

Det jag skall ta mig för nu e att dels labba lite till med spänningsdelaren mellan steg 3 å 4 för lead. Som det e kan jag bottna "volym" utan att det blir för mkt...å se så vill jag inte ha det...men karaktären...JÖSSES SATAN karaktären :shock: :mrgreen: ...
Dels det då.
Å sen skall jag ge mig i kast med att labba med värdena kring James stacken till tremolo kanalen. Som den står...duger den fan LÄNGE,men grejen e att man inte kan öppna tonstackens två pottar mer än typ 1/4 innan det barkar åt fel håll,å så skall det givetvis inte vara.
Totalt sett dock....
HARRE JÄVVLAR!! :lol: :lol: SICKET AS det blivit av den gamle Rex;en!! Dis sum good shiiiit..

Hm.
För en avslutning på en fredag mina vänner! När man pysslar med det jag gör här...så vetti fan om det blir så mkt bättre. E så NÖJD va....å jag fan bara VISSTE innerst inne att det fanns där!!! :shock: :mrgreen:

Cheers på er! :twisted:

28 Sep 2012, 18:03
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]