Re: Problem av lite lurigare art
"Lång vägs ände mot mål"-heter det väl.
Får säga att specifikt denna maskinen har känts så. Det har varit helt orimligt många punkter som behövt hanteras för att få en fullgod maskin att lattja med,men vad det verkar e det inte mkt kvar längre...

Traditionellt på dessa apparajter sitter det en form av,skall vi kalla det distanslist,som har till enda uppgift att få ut baffelklädseln/tyget en liten bit från baffeln å därmed göra högtalare samt baffel mer osynligt.
Lite masonitlist å en häftpistol senare satt det iaf en hel "ram" på baffeln,islagsmuttrar vart på plats osv varefter det hela sprayades mattsvart.
Därefter kläddes baffeln med originaltyget med en vanlig häftpistol. Ett jobb som gick fort nog tycker jag.

I det att jag började passa in elementen stog det klart att ngt jag inte tagit med i beräkningen var hur mycket korgarna på Cannabis Rex bygger.

Själva förstärkarkassetten sitter fäst i cabben vid de två svarta stålreglar ni ser på ömse kortsida/insida. Jag valde att modda dessa genom att helt enkelt göra spår för kassettens infästning 15mm närmare kanten. Det hela fungerade utmärkt då Dynacord har för egenhet att ofta installera kassetterna ganska långt in i cabbarna. Som det e nu lutar kassetten lite,vilket den skall redan som original,å den nedre kanten av kassetten möter cabbens kant medans den övre kanten ligger ca 20mm innanför det skydd cabben ändå utgör

Inne i cabben sitter redan från fabrik detta lilla profilerade värmeskydd. Tillverkat i plåt å förefaller vara målat med färg som orkar med värmen.

Som jag påtalat innan e dessa combos "halv slutna". Baktstycket på bilden e alltså originalet. In alles får jag nog säga att skicket på denna 50år gamla maskin e bra. Överraskande bra rent av.

Å så här ser det då ut framtill. Inget som direkt avslöjar nånting.
Rent elektriskt fick jag jagat vidare efter det lilla brum som var kvar. I det lade jag om jorden för slutrören mycket närmare bryggan i tanke att det då inte kunde skapa störningar på den ganska långa sträcka som e mellan ena änden å andra på chassiet.
La åxå om kablaget till feedback mm. Det senare...lurade mig en smula.
Ihop...å visst. Brummet var mindre. Nu kände jag att goda råd började bli dyra! Hade ju tidigare mätt spänningar in mot resp triod,men lika förbannat vart det så att när jag drog ur flaskan som utgör rör2 tystnade brummet helt. Problemet e...att den pipan utgör en imperativ del av tremolo kanalen.
Spänningarna var där? Spänningsfallen över katoderna likaså,men....men NÅN JÄVLA STANS sitter ju felet!!!
Mycket riktigt. När jag då började resistansmäta in mot det där para kopplade steget som rör 2 utgör så visade det sig plötsligt att det anodmotstånd som skall vara på 22k....åsså adderat det trimpotten ger då...se DET var på strax över 500k....
Å det hela kunde lokaliseras till att lödningen ut från trimpotten till den sidan var ledsen!
Mao...YTTERLIGARE ett fel på denna från början "fel maskin". Med det åtgärdat fick jag kopplat in eländet med nästan skakande fingrar...vart så jag knappt vågade hoppas mera.
Men..no worries.
Som den står nu så måtte den nog fan vara en av de tystaste Dynacord Rex i existens!!
Tom signalen till feedbacken la jag på skärmat..ALLT i jakten på "tystnad". Feedback ja...den fick igång en form av basrundgång...innan jag hade fixat det med anodmotståndet.
Nu efter...vetti fanken. Signalnivåerna har ju stigit BETÄNKLIGT lite varstans i denna gamla krigare så det med att dimensionera feedback e väl det som återstår att hantera.
Som den står nu har den två kanaler som båda e fulla av karaktär å som duger länge. Det jag kan irritera mig på en smula e hur James stackarna tar. Den ena då trots att den e moddad rätt styggt...så jag fundilerar på om jag skall överge James stackarna i detta fallet för en annan lösning jag använt tidigare med god framgång med den mängden tillgänglig dist maskin har.
Tremolo kanalen kan nu svepas från helt cleant...till...ptja...skulle jag sagt på par med en konventionell gammal JMP å lite till på fulla ställ.
Den andra kanalen en bra bit förbi det i sin tur.
Nöjd? Ja. Totalt taget absolut nöjd,men...skall ta å utvärdera det med byte av tonstack på iaf ena kanalen innan jag kan släppa denna maskin ur sinnet.
Eminence Cannabis Rex högtalarna i sin tur levererar precis det jag kommit att förvänta av dem tidigare. Tycker det e undervärderade grejer i den här genren (dvs från blues till riktigt tung rock). Kanske framför allt i combos.
Så...ett stycke Rex har fått ett par Rex. Mao e även denna maskin nu döpt.
Werner R3