View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 19:52



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Plocka ut två rör? 
Author Message

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post Plocka ut två rör?
Jag har ju en dual terror, kör oftast på halva effekten... En spak på baksidan switchar mellan 2 eller 4 rör.
Nu min tanke, eftersom alla rör ändå får spänning (lyser) sliter inte det i onödan på dom som inte används?
Kan jag inte plocka ur dom och ha som reserv istället +att rörbyte blir mycket billigare?

_________________
Ödemarken, terrorjazz-trio.
Http://www.facebook.com/odemarken
Http://www.odemarken.com


12 Sep 2012, 21:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Plocka ut två rör?
Nu tycker jag att du är petig och Smålandssnål..... :shock:


12 Sep 2012, 23:39
Profile

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post Re: Plocka ut två rör?
Eller ekonomiskt lagd, som jag brukar kalla det.

_________________
Ödemarken, terrorjazz-trio.
Http://www.facebook.com/odemarken
Http://www.odemarken.com


13 Sep 2012, 08:50
Profile WWW
Post Re: Plocka ut två rör?
Beroende på trafo skulle det gå alldeles utmärkt.

=)


13 Sep 2012, 12:47
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Plocka ut två rör?
Det beror på hur slutrören är kopplade och hur effektomkopplaren fungerar? Finns det gemensamt katodmotstånd på ett eller annat sätt, så är det ingen bra ide att rycka rör.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


13 Sep 2012, 13:55
Profile WWW

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post Re: Plocka ut två rör?
Ja ni, det där har jag ingen koll på. Kanske kan dra ett mail till orangen och fråga dom...

_________________
Ödemarken, terrorjazz-trio.
Http://www.facebook.com/odemarken
Http://www.odemarken.com


13 Sep 2012, 20:36
Profile WWW

Joined: 18 Apr 2012, 20:19
Posts: 294
Location: Karlshamn
Post Re: Plocka ut två rör?
Och angående impedansmatchning: När man tar bort två slutrör (eller disablar dem med effektswitchen) får de kvarvarande två dra hela lasset; primärimpedansen på OT:n som normalt skulle delas upp på två par slutrör, lastas nu på det kvaravarande paret. För att kompensera det ska man egentligen samtidigt göra sekundärlasten "hälften så svår", t.ex., om du har en 8 ohms högtalare - sätt den i 4 ohms utputtet från stärkaren.

Men... jag har till dags dato aldrig, i en replokal eller på en scen, nånsin sett en Marshall 100W-kille, som plockat ut 2 av rören, även kompenserat med att justera lasten därefter. :roll: Men nu är ju det EL34or i Marshall, det kanske är som en gammal B18. Motorolja, ska det vara nödvändigt? :wink:

Dessutom var det en intressant tråd i detta ämne för några veckor sedan, minns inte vad den hette. Poängen var nog den att det inte är jätteviktigt, utan att det går ändå, trots lite snedställd primärimpedans.

_________________
Mvh Anders
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
http://www.ahjelmamp.se
https://www.facebook.com/ahjelmamp


13 Sep 2012, 23:02
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Plocka ut två rör?
svaj wrote:
Ja ni, det där har jag ingen koll på. Kanske kan dra ett mail till orangen och fråga dom...

Jag såg någonstans att förstärkaren beskrivs som en Klass A-förstärkare. Det är väl som vanligt inte riktigt sant, men det innebär säkert att slutrören går med s.k. katodbias. Har de då ett gemensamt katodmotstånd, som t.ex. AC-30, så ska man INTE ta bort några rör, för då får de kvarvarande helt fel bias med risk för härdsmälta.
Den här bias-metoden innebär att strömmen som går genom katodmotståndet skapar det spänningsfall som ger bias, som bestämmer strömmen, som ger spänningsfallet... :? :wink: (Det kallas ju även för auto-bias.)
Tar man bort två rör så skulle motståndet ha dubbla värdet för att få det rätt.
Men, det kan ju vara gjort så att det funkar, med ett motstånd per rörpar eller ett per rör, men man skulle behöva se ett schema eller kolla i en förstärkare för att kunna avgöra det.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


14 Sep 2012, 08:00
Profile WWW

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post Re: Plocka ut två rör?
:D det där förstog jag.
Då får nog rören sitta i ändå.
Har bara hittat tiny terror scheman.
Tack så jättemycket! Kanon ställe detta :D

_________________
Ödemarken, terrorjazz-trio.
Http://www.facebook.com/odemarken
Http://www.odemarken.com


14 Sep 2012, 08:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Plocka ut två rör?
svaj wrote:
Ja ni, det där har jag ingen koll på. Kanske kan dra ett mail till orangen och fråga dom...

Då får du vänta till fan själv löser av dig. Vill man ha teknisk hjälp är det nog smartare att leta fram ett schema och fråga här på Bojen.
Hittar du inget schema så testa att ringa Orange istället, och fråga efter Adrian Emsley.

_________________
David


19 Sep 2012, 09:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Plocka ut två rör?
Kom att tänka på en annan sak. Switchen till "halv effekt" på den stärkaren är väl ned till triodkoppling?
Låter ju ungefär lika bra som när man glömt att stänga av choken på båtmotorn (enligt min subjektiva åsikt), och den faktiska volymskillnaden blir mycket större än att köra två rör i pentodkoppling.

_________________
David


24 Sep 2012, 15:55
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.