svaj wrote:
Ja ni, det där har jag ingen koll på. Kanske kan dra ett mail till orangen och fråga dom...
Jag såg någonstans att förstärkaren beskrivs som en Klass A-förstärkare. Det är väl som vanligt inte riktigt sant, men det innebär säkert att slutrören går med s.k. katodbias. Har de då ett gemensamt katodmotstånd, som t.ex. AC-30, så ska man INTE ta bort några rör, för då får de kvarvarande helt fel bias med risk för härdsmälta.
Den här bias-metoden innebär att strömmen som går genom katodmotståndet skapar det spänningsfall som ger bias, som bestämmer strömmen, som ger spänningsfallet...

(Det kallas ju även för auto-bias.)
Tar man bort två rör så skulle motståndet ha dubbla värdet för att få det rätt.
Men, det kan ju vara gjort så att det funkar, med ett motstånd per rörpar eller ett per rör, men man skulle behöva se ett schema eller kolla i en förstärkare för att kunna avgöra det.