
Re: Spänningar i Princeton rev
Izzy wrote:
Den har us-trafo och körs med mellantrafo.
//G
Har du kollat om nättrafon går att koppla om för 240V?
Jag har pillat med en sen SF som köpts från USA, och den had en nättrafo med två 120V-lindningar att antingen parallell- eller seriekoppla.
Jag hade skaffat en mellantrafo, men den behövdes alltså inte.
Annars, har du kollat att du får rätt spänning från mellantrafon och på sekundären?
Vad gäller likriktare så är det knappast någon fara att testa, för det ska ju vara högre spänningar än de du har.
Det finns ett schema AA1164 som har GZ34. Det har dock samma spänningar angivna både före och efter likriktaren som B1270 med 5U4GB. Men så är det ju även för en del andra Fender-stärkare, att de inte bemödat sig om att ändra spänningsvärdena för olika likriktare. Vilket i sin tur innebär att man får ta spänningsvärdena med en rejäl nypa salt.