View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 16:33



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Spänningar i Princeton rev 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Spänningar i Princeton rev
Pilllar i en Fender Princeton Rev SF. Den här har rätt låga spänningar tycker jag, B+ kring 390-395V. Körs med 5U4GB.
Funderar på kasta in ett GZ34 istället och testa i avsikt att få något mer headroom. Jag antar att B+ åker upp ett antal volt, typ till 410-420? Någon som har efarenhet av GZ34 i just denna stärkare?
Antar att man möjligen får justera biaskretsen. Men påverkas tremolots funktion på något sätt om B+ stiger lite? Behöver man justera något där?
//G


06 Sep 2012, 07:36
Profile

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Spänningar i Princeton rev
Har inte nättrafon en lägre primärtapp du kan prova?
Om den t.ex. är kopplad via 240 tappen nu så kan du prova 220 tappen.


06 Sep 2012, 09:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Spänningar i Princeton rev
Den har us-trafo och körs med mellantrafo.
//G


06 Sep 2012, 10:25
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Spänningar i Princeton rev
Izzy wrote:
Den har us-trafo och körs med mellantrafo.
//G

Har du kollat om nättrafon går att koppla om för 240V?
Jag har pillat med en sen SF som köpts från USA, och den had en nättrafo med två 120V-lindningar att antingen parallell- eller seriekoppla.
Jag hade skaffat en mellantrafo, men den behövdes alltså inte.

Annars, har du kollat att du får rätt spänning från mellantrafon och på sekundären?

Vad gäller likriktare så är det knappast någon fara att testa, för det ska ju vara högre spänningar än de du har.
Det finns ett schema AA1164 som har GZ34. Det har dock samma spänningar angivna både före och efter likriktaren som B1270 med 5U4GB. Men så är det ju även för en del andra Fender-stärkare, att de inte bemödat sig om att ändra spänningsvärdena för olika likriktare. Vilket i sin tur innebär att man får ta spänningsvärdena med en rejäl nypa salt.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


06 Sep 2012, 11:16
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Spänningar i Princeton rev
Jag har provat både 5Y3, 5U4GB, 5Z4, GZ34 och halvledarlikriktare i gamla Princeton Reverb och i min egen klon. Blir inga problem med funktionen med någon av dem. Annorlunda ljud bara, typ... Hur hög spänning du sedan vill köra till 6V6:or vet du säkert och med de spänningar du anger med 5U4GB (om det är friskt!) gissar jag att det inte är några problem ens med halvledarlikriktare.

Fasvändaren och att det inte är någon "driv-triod" före fasvändaren på det sätt det brukar vara i stärkare med Consertinafasvändare, påverkar, enligt min erfarenhet ljudet VÄLDIGT mycket jämfört med större BF- och SF-Fenders.

Jag skulle mäta glödspänningarna och se så att inte de också är för låga. Är de det, kan man ju t.ex. gissa att mellantrafon inte passar...

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


Last edited by Sven-Johan on 06 Sep 2012, 23:22, edited 1 time in total.



06 Sep 2012, 22:30
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Spänningar i Princeton rev
Tack tack. Kollar era synpunkter och förslag. Återkommer!
//Gunnar


06 Sep 2012, 22:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.