View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 20:45



Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
En till gris 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: En till gris
Freppezon wrote:
Men om CE-märkningen är en one time/off kostnad kanske det kan vara värt att få igång en serieproduktion
och ändå kunna tjäna hyffsat med pengar se bara på:

1. Revintage Amps
2. Mystic Amps
3. Lehnert
4. Folkesson ,mfl.

Varför gör ni inte som ovan byggare bygg upp ett eget grundkoncept?
Tex Dumble fast med lite mera tight basregister som "Mystic Blue Amps".
Eller en väldigt clean Fender Bassman som Revintage Amps.

Skippa allt lull lull som reverb, rördriven-loop etc för att hålla ner byggtiden (vinstmarginalen). Dvs en bra grundkanal en förstärkare
som tar pedaler jäkligt bra för att hålla uppe vinstmarginalen (och lödtiden).

Att modda redan befintliga förstärkare ger ju usel vinstmarginal (som redan bör ligga på 50%).
Det där med CE-märkningen tror jag inte på för fem öre, det är ju en one time/off kostnad och om det då kostar 10.000 SEK
för att få en märkningen varför inte satsa åtminstone 50% för att få rörbygget att gå ihop.
Vinstmarginalen att modda är ju oerhört liten (tänker på Folkesson) som måste ta ut ett gigantiskt belopp
för tiden (inte materialet) som kostar ca 400-500 SEK att sätta ihop.

Genom att bygga den från scratch och sätta ut handlödd rörförstärkare kan ni lätt ta ut en rejäl skopa
(om den låter bra) och låta kunderna prova ut den. Det handlar ju inte om några 100-tal förstärkare att löda,
utan kanske om en proto-serie om 10 stycken, då vet ni ju om ideen håller!


:?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


Last edited by Amp Healer on 24 Jul 2012, 14:41, edited 1 time in total.



12 Jul 2012, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: En till gris
Amp Healer wrote:
emaushenric wrote:

Jag får väl börja holka ur mina mustard-kondingar och sätta i motstånd i dem i stället kanske? :D Annars kan jag ju alltid köpa en massa billiga kretskort med komponenter på från ebay i kina och montera in lite här och där för att vilseleda fokus :lol:
Det ser ju inge kul ut heller om man kletar över allt med lim, så detta är en sorts kompromiss jag gör där man inte ser vad det är för värde på komponenterna :)

Ja, jag får väl köpa en liten stuga i nått U-land och sitta där och knåpa ihop stärkare :|

:|

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


24 Jul 2012, 14:39
Profile

Joined: 26 Oct 2009, 22:18
Posts: 252
Location:
Post Re: En till gris
Den där grisen låter grymt bra den. Imponerande Henric. Dagen när jag blir intresserad
av high gain så vet jag vem jag ska höra av mig till. :D


25 Jul 2012, 18:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: En till gris
emaushenric wrote:

Det är shuguang (Kina), jag har köpt på ebay av säljaren "Shuguangs": http://www.ebay.com/itm/4-pcs-ShuGuang- ... _596wt_952


Hur är de däringa rören? Håller de? Låter de bra?
Har läst både bu och bä om dem...
Bra priser på dessa, så man undrar ju om det är värt att lägga ut massor av stålar extra för "dyrare" rör?


25 Jul 2012, 20:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: En till gris
spufuz wrote:
emaushenric wrote:

Det är shuguang (Kina), jag har köpt på ebay av säljaren "Shuguangs": http://www.ebay.com/itm/4-pcs-ShuGuang- ... _596wt_952


Hur är de däringa rören? Håller de? Låter de bra?
Har läst både bu och bä om dem...
Bra priser på dessa, så man undrar ju om det är värt att lägga ut massor av stålar extra för "dyrare" rör?



Många rör idag, har inte så lång livslängd som förr (hade nyligen en stärkare inte från 79 som hade orginal "gamla rör", trotts stärkan hade gått på ca 80% av max, så var dom helt okej på 70%)
Personligen från div feedback jag får, så börjar jag forma känslan , att ryska rör är dom enda som håller måttet (med undantag för nya mullard).

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


25 Jul 2012, 21:32
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
spufuz wrote:
emaushenric wrote:

Det är shuguang (Kina), jag har köpt på ebay av säljaren "Shuguangs": http://www.ebay.com/itm/4-pcs-ShuGuang- ... _596wt_952


Hur är de däringa rören? Håller de? Låter de bra?
Har läst både bu och bä om dem...
Bra priser på dessa, så man undrar ju om det är värt att lägga ut massor av stålar extra för "dyrare" rör?


Jag har inte haft några problem med dem än och Folkesson har inte heller haft några problem med dem heller (hittills). Jag har dock bara haft dem i några månader och petat i i några olika stärkare men de har låtit bra och funkat bra än så länge :)

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


26 Jul 2012, 01:51
Profile WWW

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: En till gris
Lite spännande!
Funderar på att beställa ett gäng för att utvärdera! :D
Jag skiter i mojo å sånt där, eller om ett rör låter 25% "bättre" eller vad för egenskaper nu det kan tänkas vara.
Jag spelar rocknroll och de ska va sketet ljud som låter gött.
Huvudsaken är att man kan LITA på rören. Det sätter jag faktiskt före hur de låter.


26 Jul 2012, 21:48
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.