View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 20:41



Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
En till gris 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post En till gris
Har knåpat ihop ett till fyrkanalsbygge.

Image

Image

Image

Image

Denna har fotswitchbar rörbuffrad effektloop och två fotswitchbara mastervolymer.

Nytt för denna gris är att på kanal 4 så jag klurat ut en kontroll som steglöst går mellan två olika "preshäjps". Signalen går till två olika rörhalvor som har annorlunda filter efter sig, så man kan gå från "klassisk marshallish-preshäjp" till "metal-preshäjp" med riktigt tight botten och mycket midfokus.

Den låter såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=pCd_HLJMkDQ

EDIT:
Sista videon innan den skickades till Tyskland:
http://www.youtube.com/watch?v=0qiF8enDCxk

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


Last edited by emaushenric on 26 Jul 2012, 01:53, edited 1 time in total.



09 Jul 2012, 15:40
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: En till gris
Tycker du ska ta och etsa i stället för veroboard.....veroboard ger ett skräpigt intryck 8)

_________________
Johan Hansson


09 Jul 2012, 16:19
Profile

Joined: 31 Jan 2009, 22:33
Posts: 597
Location:
Post Re: En till gris
Eftersom ingen annan säger det så får väl jag göra det. Det låter så jävla bra, om alla kanaler, att jag blir mörkrädd! Vad har du för pups i Hagströmguran förresten? Spelar bra gör du också!


09 Jul 2012, 23:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Aug 2009, 14:20
Posts: 873
Location: Stockholmsområdet
Post Re: En till gris
Väldigt cool Henric :-)

Vad är det för fabrikat på EL34:orna? De låter väldigt
bra. Och var får man tag i dem??

Mvh
Jonas

_________________
"Jamen, lite coola rockriff sitter aldrig fel"


10 Jul 2012, 00:02
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: En till gris
Visst låter det bra...och bra lirat :wink:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


10 Jul 2012, 00:19
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
Tubis wrote:
Tycker du ska ta och etsa i stället för veroboard.....veroboard ger ett skräpigt intryck 8)


Jag håller på överväger om jag ska börja med pcb eller inte. Det skulle ju spara riktigt mycket tid när man väl fått till ett väl fungerande kort om man fick med relän och kanalväxling på kortet så man slipper dra femtielvatusen kablar för hand där de flesta dessutom ska vara skärmade så man ska fippla med krympslang och elände. Men jag tycker det har sin charm också när det syns att det är mycket tid nerlagt och allt är handdraget. Det skulle nog bli något liknande kort som Hasse (farbrortäpp) bygger på i så fall och av hög kvalitet som inte banorna släpper på få fort man byter ut en komponent.

Det skulle ju vara om man skulle sätta fart på en liten produktion i så fall där man använder samma trafos så inte B+ skiljer med 150V som det gör ibland när man moddar i olika stärkare. Jag är rätt petig med spänningarna i preampen, det finns alltid en sweetspot där det låter, svarar och känns bäst. I detta bygget har jag fyra olika spänningar till bara kanal 4.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


Last edited by emaushenric on 10 Jul 2012, 00:51, edited 2 times in total.



10 Jul 2012, 00:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
Chantre wrote:
Eftersom ingen annan säger det så får väl jag göra det. Det låter så jävla bra, om alla kanaler, att jag blir mörkrädd! Vad har du för pups i Hagströmguran förresten? Spelar bra gör du också!


Tack så jättemycket hörru du! :D Kul att det faller dig i smaken!

Jag har en Gibson 498T i stall och orginal halsmick.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


Last edited by emaushenric on 10 Jul 2012, 00:25, edited 1 time in total.



10 Jul 2012, 00:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
JonasSweden1 wrote:
Väldigt cool Henric :-)

Vad är det för fabrikat på EL34:orna? De låter väldigt
bra. Och var får man tag i dem??

Mvh
Jonas


Det är shuguang (Kina), jag har köpt på ebay av säljaren "Shuguangs": http://www.ebay.com/itm/4-pcs-ShuGuang- ... _596wt_952

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


10 Jul 2012, 00:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Aug 2009, 14:20
Posts: 873
Location: Stockholmsområdet
Post Re: En till gris
Tack Henric! :D

emaushenric wrote:
JonasSweden1 wrote:
Väldigt cool Henric :-)

Vad är det för fabrikat på EL34:orna? De låter väldigt
bra. Och var får man tag i dem??

Mvh
Jonas


Det är shuguang (Kina), jag har köpt på ebay av säljaren "Shuguangs": http://www.ebay.com/itm/4-pcs-ShuGuang- ... _596wt_952

_________________
"Jamen, lite coola rockriff sitter aldrig fel"


10 Jul 2012, 00:34
Profile

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Re: En till gris
låter grymt!
inte ens mesa rectifier klarar av vissa ljud som den här gör. är någon effekt på under hela tiden när du lirar?

edit: glömde fråga vilken låda du använder?


10 Jul 2012, 00:47
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
forband wrote:
låter grymt!
inte ens mesa rectifier klarar av vissa ljud som den här gör. är någon effekt på under hela tiden när du lirar?

edit: glömde fråga vilken låda du använder?



Det är delay i loopen, loopen är aktiverad när den vita lysdioden är tänd. Slår på och av den då och då under klippet.

Jag spelar genom min Malmberglåda med gamla greenbacks i.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


10 Jul 2012, 00:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
Här är ett uppmickat klipp på kanal 3.

http://soundcloud.com/emaushenric/laney ... -channel-3

Uppmickat med en Royer 122, en Sennheiser MD421 och en Neumann KMS105

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


10 Jul 2012, 00:56
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: En till gris
emaushenric wrote:
Tubis wrote:
Tycker du ska ta och etsa i stället för veroboard.....veroboard ger ett skräpigt intryck 8)


Jag håller på överväger om jag ska börja med pcb eller inte. Det skulle ju spara riktigt mycket tid när man väl fått till ett väl fungerande kort om man fick med relän och kanalväxling på kortet så man slipper dra femtielvatusen kablar för hand där de flesta dessutom ska vara skärmade så man ska fippla med krympslang och elände.

Tänkte mest på det kortet på ovansidan på högkant du gjort själv i veroboard.....just sådana ser så skräpigt ut tycker jag.

_________________
Johan Hansson


10 Jul 2012, 08:00
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: En till gris
Shit grym !
Hur funkar effektloopen med en massa pedaler i ?
Har alltid velat haft en grym stärkare med dist som även klarar av pedaler men det är svårt att hitta en med bra fx-loop.


10 Jul 2012, 08:53
Profile ICQ YIM WWW
Post Re: En till gris
Grymt,grymt!

=)

Skullle vara nöff och nam om du kunde sätta tänderna i en JCM-800 eller något
annat stackars monster!

Hur kul ljud som helst, som en gammal plågad Plexi med hottad trafo,
fast ändå inte EVH.

:P


10 Jul 2012, 10:12
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
Tubis wrote:
Tänkte mest på det kortet på ovansidan på högkant du gjort själv i veroboard.....just sådana ser så skräpigt ut tycker jag.


Jaja, nej dom är inte direkt vackra. :)

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


10 Jul 2012, 15:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
spindeln wrote:
Shit grym !
Hur funkar effektloopen med en massa pedaler i ?
Har alltid velat haft en grym stärkare med dist som även klarar av pedaler men det är svårt att hitta en med bra fx-loop.


Har aldrig haft krångel med loopen, har installerat den i några stärkare och den har fungerat fint. Den har buffrad utgång så det går fint att köra både rackutrustning och pedaler i den.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


10 Jul 2012, 16:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
Här är ett närmickat klipp på samtliga kanaler:

http://www.youtube.com/watch?v=2-yv3NfAyko

Får se om jag hinner spela in några fler klipp innan grisen ska iväg till Tyskland...

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


10 Jul 2012, 18:07
Profile WWW

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Re: En till gris
vad ska den :) dit o göra?


11 Jul 2012, 08:36
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: En till gris
Men det låter ju bra Henric!
Bra svar o atack, sen blir det ju en smaksak det där med mid o diskant, själv gillar jag det lite mjukare :wink:

Har du kommit över någon stor påse med gula signalkondingar eller ser att du använder dom ofta i dina byggen?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Jul 2012, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: En till gris
Freppezon wrote:
Grymt,grymt!

=)

Skullle vara nöff och nam om du kunde sätta tänderna i en JCM-800 eller något
annat stackars monster!

Hur kul ljud som helst, som en gammal plågad Plexi med hottad trafo,
fast ändå inte EVH.

:P


Jag måste fråga Freppezon vad du menar med hottad trafo ?
Sett du skrivet något liknade om trafo i någon annan tråd, och vill tro du har fått det lite om bakfoten vad en trafo gör, allafall låter det lite så när du uttrycker dig.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Jul 2012, 11:05
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: En till gris
alltså en trafo som går så hett så den glöder.....måste bli bra ljud enligt freppezon


11 Jul 2012, 11:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: En till gris
spindeln wrote:
alltså en trafo som går så hett så den glöder.....måste bli bra ljud enligt freppezon


:mrgreen: :lol: :lol:

Fast delemat är ju den hade gått så varm, hade den ju brunnigt upp :wink:

Har för mig "vanliga" trafos brukar ligga på max väden för värme på ca 100 grader, det är bra vårt svenska Lundahls som specar sina till 160 grader.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Jul 2012, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
forband wrote:
vad ska den :) dit o göra?


Den ska dit och stå brevid en Cameron CCV :)
Han lirar i nått halvstort coverband vad jag har förstått.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


11 Jul 2012, 17:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
Amp Healer wrote:
Men det låter ju bra Henric!
Bra svar o atack, sen blir det ju en smaksak det där med mid o diskant, själv gillar jag det lite mjukare :wink:

Har du kommit över någon stor påse med gula signalkondingar eller ser att du använder dom ofta i dina byggen?


Jag har ca 7000 "mustardkondingar", så en stor påse på nästan 50 kilo :lol:

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


11 Jul 2012, 17:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: En till gris
emaushenric wrote:
Amp Healer wrote:
Men det låter ju bra Henric!
Bra svar o atack, sen blir det ju en smaksak det där med mid o diskant, själv gillar jag det lite mjukare :wink:

Har du kommit över någon stor påse med gula signalkondingar eller ser att du använder dom ofta i dina byggen?


Jag har ca 7000 "mustardkondingar", så en stor påse på nästan 50 kilo :lol:


OJ! det vill jag nog mena att du ganska ensam om .
Fast, dom jag syftar är ju inga "mustardkondingar", utan mer gula orangesdropps, vem gjorde dom?
Har själv några blåa OD :wink: ser anolunda ut på kortet, men är samma skräp.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Jul 2012, 17:50
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
Amp Healer wrote:
emaushenric wrote:

Jag har ca 7000 "mustardkondingar", så en stor påse på nästan 50 kilo :lol:


OJ! det vill jag nog mena att du ganska ensam om .
Fast, dom jag syftar är ju inga "mustardkondingar", utan mer gula orangesdropps, vem gjorde dom?
Har själv några blåa OD :wink: ser anolunda ut på kortet, men är samma skräp.


Om du menar dom som ofta sitter i mina byggen (6st i denna) som är senapsgula där jag målat över texten med svart så är det radiella philips 400V.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


11 Jul 2012, 17:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: En till gris
emaushenric wrote:
Amp Healer wrote:

OJ! det vill jag nog mena att du ganska ensam om .
Fast, dom jag syftar är ju inga "mustardkondingar", utan mer gula orangesdropps, vem gjorde dom?
Har själv några blåa OD :wink: ser anolunda ut på kortet, men är samma skräp.


Om du menar dom som ofta sitter i mina byggen (6st i denna) som är senapsgula där jag målat över texten med svart så är det radiella philips 400V.


Philips är nog bättre än OD som jag tycker är enormt överskattade för vad man betalar för dom!

7000 "mustardkondingar" hur har du lyckas komma över dessa? Dyrt?

Humm "där jag målat över texten med svart" varför håller du på med sånt trams???

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Jul 2012, 18:01
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: En till gris
Amp Healer wrote:
Philips är nog bättre än OD som jag tycker är enormt överskattade för vad man betalar för dom!

7000 "mustardkondingar" hur har du lyckas komma över dessa? Dyrt?



Jag har köpt upp ett lager från en elektronikfirma som sålde dem som överskott så jag köpte upp alltihop av det som var intressant :) Kan knappast påstå att det var dyrt för det jag fick.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


11 Jul 2012, 18:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: En till gris
emaushenric wrote:
Amp Healer wrote:
Philips är nog bättre än OD som jag tycker är enormt överskattade för vad man betalar för dom!

7000 "mustardkondingar" hur har du lyckas komma över dessa? Dyrt?



Jag har köpt upp ett lager från en elektronikfirma som sålde dem som överskott så jag köpte upp alltihop av det som var intressant :) Kan knappast påstå att det var dyrt för det jag fick.


Ja då är det bara att säga grattis! Ibland har ju man tur o hitta grejer ;)

Du svarade inte på frågan: "Humm "där jag målat över texten med svart" varför håller du på med sånt trams???

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Jul 2012, 18:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 67 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.