| Author |
Message |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 En till gris
Har knåpat ihop ett till fyrkanalsbygge.     Denna har fotswitchbar rörbuffrad effektloop och två fotswitchbara mastervolymer. Nytt för denna gris är att på kanal 4 så jag klurat ut en kontroll som steglöst går mellan två olika "preshäjps". Signalen går till två olika rörhalvor som har annorlunda filter efter sig, så man kan gå från "klassisk marshallish-preshäjp" till "metal-preshäjp" med riktigt tight botten och mycket midfokus. Den låter såhär: http://www.youtube.com/watch?v=pCd_HLJMkDQEDIT: Sista videon innan den skickades till Tyskland: http://www.youtube.com/watch?v=0qiF8enDCxk
Last edited by emaushenric on 26 Jul 2012, 01:53, edited 1 time in total.
|
| 09 Jul 2012, 15:40 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: En till gris
Tycker du ska ta och etsa i stället för veroboard.....veroboard ger ett skräpigt intryck 
_________________ Johan Hansson
|
| 09 Jul 2012, 16:19 |
|
 |
|
Chantre
Joined: 31 Jan 2009, 22:33 Posts: 597 Location:
|
 Re: En till gris
Eftersom ingen annan säger det så får väl jag göra det. Det låter så jävla bra, om alla kanaler, att jag blir mörkrädd! Vad har du för pups i Hagströmguran förresten? Spelar bra gör du också!
|
| 09 Jul 2012, 23:57 |
|
 |
|
JonasSweden1
Joined: 27 Aug 2009, 14:20 Posts: 873 Location: Stockholmsområdet
|
 Re: En till gris
Väldigt cool Henric  Vad är det för fabrikat på EL34:orna? De låter väldigt bra. Och var får man tag i dem?? Mvh Jonas
_________________ "Jamen, lite coola rockriff sitter aldrig fel"
|
| 10 Jul 2012, 00:02 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: En till gris
Visst låter det bra...och bra lirat 
|
| 10 Jul 2012, 00:19 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
Tubis wrote: Tycker du ska ta och etsa i stället för veroboard.....veroboard ger ett skräpigt intryck  Jag håller på överväger om jag ska börja med pcb eller inte. Det skulle ju spara riktigt mycket tid när man väl fått till ett väl fungerande kort om man fick med relän och kanalväxling på kortet så man slipper dra femtielvatusen kablar för hand där de flesta dessutom ska vara skärmade så man ska fippla med krympslang och elände. Men jag tycker det har sin charm också när det syns att det är mycket tid nerlagt och allt är handdraget. Det skulle nog bli något liknande kort som Hasse (farbrortäpp) bygger på i så fall och av hög kvalitet som inte banorna släpper på få fort man byter ut en komponent. Det skulle ju vara om man skulle sätta fart på en liten produktion i så fall där man använder samma trafos så inte B+ skiljer med 150V som det gör ibland när man moddar i olika stärkare. Jag är rätt petig med spänningarna i preampen, det finns alltid en sweetspot där det låter, svarar och känns bäst. I detta bygget har jag fyra olika spänningar till bara kanal 4.
Last edited by emaushenric on 10 Jul 2012, 00:51, edited 2 times in total.
|
| 10 Jul 2012, 00:19 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
Chantre wrote: Eftersom ingen annan säger det så får väl jag göra det. Det låter så jävla bra, om alla kanaler, att jag blir mörkrädd! Vad har du för pups i Hagströmguran förresten? Spelar bra gör du också! Tack så jättemycket hörru du!  Kul att det faller dig i smaken! Jag har en Gibson 498T i stall och orginal halsmick.
Last edited by emaushenric on 10 Jul 2012, 00:25, edited 1 time in total.
|
| 10 Jul 2012, 00:21 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
JonasSweden1 wrote: Väldigt cool Henric  Vad är det för fabrikat på EL34:orna? De låter väldigt bra. Och var får man tag i dem?? Mvh Jonas Det är shuguang (Kina), jag har köpt på ebay av säljaren "Shuguangs": http://www.ebay.com/itm/4-pcs-ShuGuang- ... _596wt_952
|
| 10 Jul 2012, 00:24 |
|
 |
|
JonasSweden1
Joined: 27 Aug 2009, 14:20 Posts: 873 Location: Stockholmsområdet
|
 Re: En till gris
Tack Henric! emaushenric wrote: JonasSweden1 wrote: Väldigt cool Henric  Vad är det för fabrikat på EL34:orna? De låter väldigt bra. Och var får man tag i dem?? Mvh Jonas Det är shuguang (Kina), jag har köpt på ebay av säljaren "Shuguangs": http://www.ebay.com/itm/4-pcs-ShuGuang- ... _596wt_952
_________________ "Jamen, lite coola rockriff sitter aldrig fel"
|
| 10 Jul 2012, 00:34 |
|
 |
|
forband
Joined: 22 Jun 2012, 09:25 Posts: 110
|
 Re: En till gris
låter grymt! inte ens mesa rectifier klarar av vissa ljud som den här gör. är någon effekt på under hela tiden när du lirar?
edit: glömde fråga vilken låda du använder?
|
| 10 Jul 2012, 00:47 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
forband wrote: låter grymt! inte ens mesa rectifier klarar av vissa ljud som den här gör. är någon effekt på under hela tiden när du lirar?
edit: glömde fråga vilken låda du använder? Det är delay i loopen, loopen är aktiverad när den vita lysdioden är tänd. Slår på och av den då och då under klippet. Jag spelar genom min Malmberglåda med gamla greenbacks i.
|
| 10 Jul 2012, 00:53 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
Här är ett uppmickat klipp på kanal 3. http://soundcloud.com/emaushenric/laney ... -channel-3Uppmickat med en Royer 122, en Sennheiser MD421 och en Neumann KMS105
|
| 10 Jul 2012, 00:56 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: En till gris
emaushenric wrote: Tubis wrote: Tycker du ska ta och etsa i stället för veroboard.....veroboard ger ett skräpigt intryck  Jag håller på överväger om jag ska börja med pcb eller inte. Det skulle ju spara riktigt mycket tid när man väl fått till ett väl fungerande kort om man fick med relän och kanalväxling på kortet så man slipper dra femtielvatusen kablar för hand där de flesta dessutom ska vara skärmade så man ska fippla med krympslang och elände. Tänkte mest på det kortet på ovansidan på högkant du gjort själv i veroboard.....just sådana ser så skräpigt ut tycker jag.
_________________ Johan Hansson
|
| 10 Jul 2012, 08:00 |
|
 |
|
spindeln
Joined: 05 May 2008, 20:57 Posts: 3347 Location:
|
 Re: En till gris
Shit grym ! Hur funkar effektloopen med en massa pedaler i ? Har alltid velat haft en grym stärkare med dist som även klarar av pedaler men det är svårt att hitta en med bra fx-loop.
|
| 10 Jul 2012, 08:53 |
|
 |
|
Freppezon
|
 Re: En till gris
Grymt,grymt! =) Skullle vara nöff och nam om du kunde sätta tänderna i en JCM-800 eller något annat stackars monster! Hur kul ljud som helst, som en gammal plågad Plexi med hottad trafo, fast ändå inte EVH. 
|
| 10 Jul 2012, 10:12 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
Tubis wrote: Tänkte mest på det kortet på ovansidan på högkant du gjort själv i veroboard.....just sådana ser så skräpigt ut tycker jag. Jaja, nej dom är inte direkt vackra. 
|
| 10 Jul 2012, 15:44 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
spindeln wrote: Shit grym ! Hur funkar effektloopen med en massa pedaler i ? Har alltid velat haft en grym stärkare med dist som även klarar av pedaler men det är svårt att hitta en med bra fx-loop. Har aldrig haft krångel med loopen, har installerat den i några stärkare och den har fungerat fint. Den har buffrad utgång så det går fint att köra både rackutrustning och pedaler i den.
|
| 10 Jul 2012, 16:44 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
Här är ett närmickat klipp på samtliga kanaler: http://www.youtube.com/watch?v=2-yv3NfAykoFår se om jag hinner spela in några fler klipp innan grisen ska iväg till Tyskland...
|
| 10 Jul 2012, 18:07 |
|
 |
|
forband
Joined: 22 Jun 2012, 09:25 Posts: 110
|
 Re: En till gris
vad ska den  dit o göra?
|
| 11 Jul 2012, 08:36 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: En till gris
Men det låter ju bra Henric! Bra svar o atack, sen blir det ju en smaksak det där med mid o diskant, själv gillar jag det lite mjukare Har du kommit över någon stor påse med gula signalkondingar eller ser att du använder dom ofta i dina byggen?
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 Jul 2012, 11:01 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: En till gris
Freppezon wrote: Grymt,grymt! =) Skullle vara nöff och nam om du kunde sätta tänderna i en JCM-800 eller något annat stackars monster! Hur kul ljud som helst, som en gammal plågad Plexi med hottad trafo, fast ändå inte EVH.  Jag måste fråga Freppezon vad du menar med hottad trafo ? Sett du skrivet något liknade om trafo i någon annan tråd, och vill tro du har fått det lite om bakfoten vad en trafo gör, allafall låter det lite så när du uttrycker dig.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 Jul 2012, 11:05 |
|
 |
|
spindeln
Joined: 05 May 2008, 20:57 Posts: 3347 Location:
|
 Re: En till gris
alltså en trafo som går så hett så den glöder.....måste bli bra ljud enligt freppezon
|
| 11 Jul 2012, 11:53 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: En till gris
spindeln wrote: alltså en trafo som går så hett så den glöder.....måste bli bra ljud enligt freppezon Fast delemat är ju den hade gått så varm, hade den ju brunnigt upp  Har för mig "vanliga" trafos brukar ligga på max väden för värme på ca 100 grader, det är bra vårt svenska Lundahls som specar sina till 160 grader.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 Jul 2012, 12:48 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
forband wrote: vad ska den  dit o göra? Den ska dit och stå brevid en Cameron CCV Han lirar i nått halvstort coverband vad jag har förstått.
|
| 11 Jul 2012, 17:40 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
Amp Healer wrote: Men det låter ju bra Henric! Bra svar o atack, sen blir det ju en smaksak det där med mid o diskant, själv gillar jag det lite mjukare Har du kommit över någon stor påse med gula signalkondingar eller ser att du använder dom ofta i dina byggen? Jag har ca 7000 "mustardkondingar", så en stor påse på nästan 50 kilo 
|
| 11 Jul 2012, 17:45 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: En till gris
emaushenric wrote: Amp Healer wrote: Men det låter ju bra Henric! Bra svar o atack, sen blir det ju en smaksak det där med mid o diskant, själv gillar jag det lite mjukare Har du kommit över någon stor påse med gula signalkondingar eller ser att du använder dom ofta i dina byggen? Jag har ca 7000 "mustardkondingar", så en stor påse på nästan 50 kilo  OJ! det vill jag nog mena att du ganska ensam om . Fast, dom jag syftar är ju inga "mustardkondingar", utan mer gula orangesdropps, vem gjorde dom? Har själv några blåa OD  ser anolunda ut på kortet, men är samma skräp.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 Jul 2012, 17:50 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
Amp Healer wrote: emaushenric wrote: Jag har ca 7000 "mustardkondingar", så en stor påse på nästan 50 kilo  OJ! det vill jag nog mena att du ganska ensam om . Fast, dom jag syftar är ju inga "mustardkondingar", utan mer gula orangesdropps, vem gjorde dom? Har själv några blåa OD  ser anolunda ut på kortet, men är samma skräp. Om du menar dom som ofta sitter i mina byggen (6st i denna) som är senapsgula där jag målat över texten med svart så är det radiella philips 400V.
|
| 11 Jul 2012, 17:56 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: En till gris
emaushenric wrote: Amp Healer wrote: OJ! det vill jag nog mena att du ganska ensam om . Fast, dom jag syftar är ju inga "mustardkondingar", utan mer gula orangesdropps, vem gjorde dom? Har själv några blåa OD  ser anolunda ut på kortet, men är samma skräp. Om du menar dom som ofta sitter i mina byggen (6st i denna) som är senapsgula där jag målat över texten med svart så är det radiella philips 400V. Philips är nog bättre än OD som jag tycker är enormt överskattade för vad man betalar för dom! 7000 "mustardkondingar" hur har du lyckas komma över dessa? Dyrt? Humm "där jag målat över texten med svart" varför håller du på med sånt trams???
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 Jul 2012, 18:01 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: En till gris
Amp Healer wrote: Philips är nog bättre än OD som jag tycker är enormt överskattade för vad man betalar för dom!
7000 "mustardkondingar" hur har du lyckas komma över dessa? Dyrt? Jag har köpt upp ett lager från en elektronikfirma som sålde dem som överskott så jag köpte upp alltihop av det som var intressant  Kan knappast påstå att det var dyrt för det jag fick.
|
| 11 Jul 2012, 18:13 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: En till gris
emaushenric wrote: Amp Healer wrote: Philips är nog bättre än OD som jag tycker är enormt överskattade för vad man betalar för dom!
7000 "mustardkondingar" hur har du lyckas komma över dessa? Dyrt? Jag har köpt upp ett lager från en elektronikfirma som sålde dem som överskott så jag köpte upp alltihop av det som var intressant  Kan knappast påstå att det var dyrt för det jag fick. Ja då är det bara att säga grattis! Ibland har ju man tur o hitta grejer  Du svarade inte på frågan: "Humm "där jag målat över texten med svart" varför håller du på med sånt trams???
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 Jul 2012, 18:22 |
|
|