| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Uppslag JCM800 - 4210
http://www.webphix.com/schematic%20heaven/www.schematicheaven.com/marshallamps/jcm800_splitch_rev_50w_4210.pdfSchema. E ombedd att skoja till en dito å lurar lite på vad man skall hitta på.? Ideér mottages tacksamt. Tanken e att få in mer dist bla.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 29 May 2012, 19:45 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Uppslag JCM800 - 4210
Jag hade nog plockat volymen direkt från anoden(via kopplingskonding) på första steget, gjort om katodföljaren till en anodkopplat steg och lagt eq därefter. Det krävs en del bascut och gridstoppers i den nya distkanalen och kanske någonb avkopllingskonding för att tämja nålar på toppen eller för att framkalla ett fetare ljud. Men stora gridstopper kan lösa detta ändå. Dioderna klipps självklart bort och används där de bör användas...likriktarre. Räcker inte disten efter detta så har du ju mixamp steget att driva till dist så det står härliga till. Så dist kan du få ur härligheten inget snack om saken.
Misuppfattade kretsen....reviderar. Jag hade kopplat distkanalens gainpot till anoden på ingångssteget vidare till rörsteg nr 2. Eq flyttas till innan volymkontrollen vid dioderna och diodera klipps bort.
_________________ Johan Hansson
Last edited by Tubis on 29 May 2012, 20:41, edited 1 time in total.
|
| 29 May 2012, 20:09 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Uppslag JCM800 - 4210
Kanalbytar-trissorna är jag smått skeptisk till. Jag tror bara de funkar på väldigt låga signalförhållandet utan att introducera massa tonförstörande kiseldistortion?????? Men jag kan ha fel........ Annars hade jag kopplat av där med optokopplare i stället.............
_________________ Johan Hansson
|
| 29 May 2012, 20:18 |
|
 |
|
tece
Joined: 25 Aug 2008, 15:07 Posts: 207 Location:
|
 Re: Uppslag JCM800 - 4210
Ja, kanalbytartrissorna är bara att destruera och ersätta med relä eller opto. Har haft inne några där de transistorerna läckte och gav "fuldist" på rena kanalen, speciellt om man drog på diskanten, i praktiken kapade de delar av den positiva halvperioden...låter f-n Diodeländena måste givetvis bort, brukar lägga in ett extra rör så att disten sprids ut över flera steg = mer dynamik Med rätt "tweaking" kan man sen få den att svara på gitarrvolymen så att man kan reglera från rent till härkedist med den 
_________________ Tece
|
| 29 May 2012, 21:02 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Uppslag JCM800 - 4210
Men tece...här finns det väl ändå rör så det räcker? Det går ju få till 5st steg till en kanal utan stötrre problem?
_________________ Johan Hansson
|
| 29 May 2012, 21:04 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Uppslag JCM800 - 4210
tece wrote: Ja, kanalbytartrissorna är bara att destruera och ersätta med relä eller opto. Har haft inne några där de transistorerna läckte och gav "fuldist" på rena kanalen, speciellt om man drog på diskanten, i praktiken kapade de delar av den positiva halvperioden...låter f-n Diodeländena måste givetvis bort, brukar lägga in ett extra rör så att disten sprids ut över flera steg = mer dynamik Med rätt "tweaking" kan man sen få den att svara på gitarrvolymen så att man kan reglera från rent till härkedist med den  Jag kan ha fel man jag tror de kapar allt över diodroppen från bas till emitter dvs ...what...0.7V på ena halvaperioden......vilket nog överskridits här med råge.
_________________ Johan Hansson
|
| 29 May 2012, 21:10 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Uppslag JCM800 - 4210
Tack å bock mina herrar. Det jag lurar på e att skrota hela normalkanalen. Det förhåller sig så att ägaren fått denna maskinen vad vi i gbg kallar pissbilligt,han har fått den mot en middag,å inte helt utan orsak. Samtliga pottar till normalkanalen e totalt fastfrusna osv. Pottaxlar fördärvade osv. När jag kikar på schemat ser jag faktiskt inte ens vitsen med att behålla det där "normal" överhuvudtaget,å om jag tolkat ägaren till maskinen rätt så har han för önskan att få fram Zakk squeels osv fast på låg volym.(Mao inspelning osv) Kort sagt ligger ritbordet rätt blankt. Inte heller har han ngt intresse i det inbyggda reverbet enl uppgift,å sammantaget ger ju det en helsikes massa trioder att leka med rent ut sagt. Johan. Som direkt fråga,skulle en "Tubis special" kunna vara ngt i detta fallet?
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 29 May 2012, 23:18 |
|
 |
|
ToneDream
Joined: 25 May 2012, 19:01 Posts: 34 Location: Gävle
|
 Re: Uppslag JCM800 - 4210
Varning, är du säker på att det är rätt schema? Jag var på en sån där för 5-6 år sen men det där schemat var helt fel. Det finns ett annat schema från 87-88 till 2205 top. Jag såg att det står 2205 top på ditt schema åxå. Den blev det ett vansinnigt drag i med några få åtgärder. Han sa bl a att det blev mer drag i renkanalen åxå vilket förvånade mej...
Kaj
_________________ Noice, Sound or Tone?
|
| 30 May 2012, 01:03 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Uppslag JCM800 - 4210
ToneDream wrote: Varning, är du säker på att det är rätt schema? Jag var på en sån där för 5-6 år sen men det där schemat var helt fel. Det finns ett annat schema från 87-88 till 2205 top. Jag såg att det står 2205 top på ditt schema åxå. Den blev det ett vansinnigt drag i med några få åtgärder. Han sa bl a att det blev mer drag i renkanalen åxå vilket förvånade mej...
Kaj Jag var inne på samma tanke, jag har varit i flera 2205:or och har ännu inte springit på en 2205:a som överstämmer med schemat ovan. Att det sen finns läckproblem, kan även jag skriva under på, plus att just detta swichingsystem har varit inblandade i "skummelfel" vid ett par tillfällen (stärkan slutar fungera, för att fungera igen om man bara slår av o på standbyen).
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 30 May 2012, 01:43 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Uppslag JCM800 - 4210
Racing wrote: Johan. Som direkt fråga,skulle en "Tubis special" kunna vara ngt i detta fallet?
Kanske men jag tror det blir lite torrt och dåligt häng på låg volym....men....om du gör min krets, sen en kopia av slutstegets fasvändare följt av en liten audiotrafo som slår ihop faserna igen som sedan går till mastervolyme följt av slusteg så ska du få se på grejer.
_________________ Johan Hansson
|
| 30 May 2012, 09:28 |
|
 |
|
tece
Joined: 25 Aug 2008, 15:07 Posts: 207 Location:
|
 Re: Uppslag JCM800 - 4210
Quote: Men tece...här finns det väl ändå rör så det räcker? Det går ju få till 5st steg till en kanal utan stötrre problem?
Jo det finns ju det om man bara vill ha en kanal, de som jag moddat har behållit tvåkanalsconceptet och försvinner ju två presumtivt distalstrande steg! Med ett extra rör slipper jag dessutom kompromissa, det finns kräm tillräckligt för att ordna trevlig Eq och dist! Tesen "Bättre dynamik om man "sprider ut" distandet i flera steg" använder jag även när jag designar distpedaler Detta är inget som jag mätt upp eller kört någon simulering på men jag gillar det och mina kunder ävenledes så jag kör på med den stilen! (Om en kund hävdar att gula gitarrkablar låter bättre så skall han naturligtvis förses med dylika  )
_________________ Tece
|
| 30 May 2012, 10:58 |
|
|