View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 05:19

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Uppslag JCM800 - 4210 
Author Message

Post Uppslag JCM800 - 4210
http://www.webphix.com/schematic%20heaven/www.schematicheaven.com/marshallamps/jcm800_splitch_rev_50w_4210.pdf
Schema.

E ombedd att skoja till en dito å lurar lite på vad man skall hitta på.? Ideér mottages tacksamt. Tanken e att få in mer dist bla.

29 May 2012, 19:45
Profile

Post Re: Uppslag JCM800 - 4210
Jag hade nog plockat volymen direkt från anoden(via kopplingskonding) på första steget, gjort om katodföljaren till en anodkopplat steg och lagt eq därefter. Det krävs en del bascut och gridstoppers i den nya distkanalen och kanske någonb avkopllingskonding för att tämja nålar på toppen eller för att framkalla ett fetare ljud. Men stora gridstopper kan lösa detta ändå. Dioderna klipps självklart bort och används där de bör användas...likriktarre. Räcker inte disten efter detta så har du ju mixamp steget att driva till dist så det står härliga till. Så dist kan du få ur härligheten inget snack om saken.

Misuppfattade kretsen....reviderar. Jag hade kopplat distkanalens gainpot till anoden på ingångssteget vidare till rörsteg nr 2. Eq flyttas till innan volymkontrollen vid dioderna och diodera klipps bort.

Last edited by Tubis on 29 May 2012, 20:41, edited 1 time in total.

29 May 2012, 20:09
Profile

Kanalbytar-trissorna är jag smått skeptisk till. Jag tror bara de funkar på väldigt låga signalförhållandet utan att introducera massa tonförstörande kiseldistortion??????
Men jag kan ha fel........
Annars hade jag kopplat av där med optokopplare i stället.............

29 May 2012, 20:18
Profile

Ja, kanalbytartrissorna är bara att destruera och ersätta med relä eller opto.
Har haft inne några där de transistorerna läckte och gav "fuldist" på rena kanalen, speciellt om man drog på diskanten,
i praktiken kapade de delar av den positiva halvperioden...låter f-n :evil:

Diodeländena måste givetvis bort, brukar lägga in ett extra rör så att disten sprids ut över flera steg = mer dynamik :D
Med rätt "tweaking" kan man sen få den att svara på gitarrvolymen så att man kan reglera från rent till härkedist med den :mrgreen:

29 May 2012, 21:02
Profile ICQ YIM WWW

Men tece...här finns det väl ändå rör så det räcker? Det går ju få till 5st steg till en kanal utan stötrre problem?

29 May 2012, 21:04
Profile

tece wrote:
Ja, kanalbytartrissorna är bara att destruera och ersätta med relä eller opto.
Har haft inne några där de transistorerna läckte och gav "fuldist" på rena kanalen, speciellt om man drog på diskanten,
i praktiken kapade de delar av den positiva halvperioden...låter f-n :evil:

Diodeländena måste givetvis bort, brukar lägga in ett extra rör så att disten sprids ut över flera steg = mer dynamik :D
Med rätt "tweaking" kan man sen få den att svara på gitarrvolymen så att man kan reglera från rent till härkedist med den :mrgreen:
Jag kan ha fel man jag tror de kapar allt över diodroppen från bas till emitter dvs ...what...0.7V på ena halvaperioden......vilket nog överskridits här med råge.

29 May 2012, 21:10
Profile

Tack å bock mina herrar. :D

Det jag lurar på e att skrota hela normalkanalen. Det förhåller sig så att ägaren fått denna maskinen vad vi i gbg kallar pissbilligt,han har fått den mot en middag,å inte helt utan orsak. Samtliga pottar till normalkanalen e totalt fastfrusna osv. Pottaxlar fördärvade osv.

När jag kikar på schemat ser jag faktiskt inte ens vitsen med att behålla det där "normal" överhuvudtaget,å om jag tolkat ägaren till maskinen rätt så har han för önskan att få fram Zakk squeels osv fast på låg volym.(Mao inspelning osv)
Kort sagt ligger ritbordet rätt blankt.

Inte heller har han ngt intresse i det inbyggda reverbet enl uppgift,å sammantaget ger ju det en helsikes massa trioder att leka med rent ut sagt.

Johan. Som direkt fråga,skulle en "Tubis special" kunna vara ngt i detta fallet?

29 May 2012, 23:18
Profile

Varning, är du säker på att det är rätt schema? Jag var på en sån där för 5-6 år sen men det där schemat var helt fel. Det finns ett annat schema från 87-88 till 2205 top. Jag såg att det står 2205 top på ditt schema åxå. Den blev det ett vansinnigt drag i med några få åtgärder. Han sa bl a att det blev mer drag i renkanalen åxå vilket förvånade mej...

Kaj

30 May 2012, 01:03
Profile WWW

ToneDream wrote:
Varning, är du säker på att det är rätt schema? Jag var på en sån där för 5-6 år sen men det där schemat var helt fel. Det finns ett annat schema från 87-88 till 2205 top. Jag såg att det står 2205 top på ditt schema åxå. Den blev det ett vansinnigt drag i med några få åtgärder. Han sa bl a att det blev mer drag i renkanalen åxå vilket förvånade mej...

Kaj

Jag var inne på samma tanke, jag har varit i flera 2205:or och har ännu inte springit på en 2205:a som överstämmer med schemat ovan.
Att det sen finns läckproblem, kan även jag skriva under på, plus att just detta swichingsystem har varit inblandade i "skummelfel" vid ett par tillfällen (stärkan slutar fungera, för att fungera igen om man bara slår av o på standbyen).

30 May 2012, 01:43
Profile

Racing wrote:

Johan. Som direkt fråga,skulle en "Tubis special" kunna vara ngt i detta fallet?

Kanske men jag tror det blir lite torrt och dåligt häng på låg volym....men....om du gör min krets, sen en kopia av slutstegets fasvändare följt av en liten audiotrafo som slår ihop faserna igen som sedan går till mastervolyme följt av slusteg så ska du få se på grejer.

30 May 2012, 09:28
Profile

Quote:
Men tece...här finns det väl ändå rör så det räcker? Det går ju få till 5st steg till en kanal utan stötrre problem?

Jo det finns ju det om man bara vill ha en kanal, de som jag moddat har behållit tvåkanalsconceptet och försvinner ju två presumtivt distalstrande steg!

Med ett extra rör slipper jag dessutom kompromissa, det finns kräm tillräckligt för att ordna trevlig Eq och dist!

Tesen "Bättre dynamik om man "sprider ut" distandet i flera steg" använder jag även när jag designar distpedaler :)

Detta är inget som jag mätt upp eller kört någon simulering på
men jag gillar det och mina kunder ävenledes så jag kör på med den stilen!

(Om en kund hävdar att gula gitarrkablar låter bättre så skall han naturligtvis förses med dylika :mrgreen: )

30 May 2012, 10:58
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]