| Author |
Message |
|
emaushenric
|
 Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Har knåpat ihop en ny stärkare.   Ett rör till måste det vara om det ska bli nån dist  Baksidan klar.  Lite kort att montera allt på.  Nätdel, glödtråd och alla sju pushpull-potar på plats    Och alla kablar och komponenter på plats. Har byggt in två distkretsar i den (inga katodföljare), en fyrstegskrets och en femstegskrets, De har separata gainkontroller och man byter mellan kretsarna med miniswitchen som sitter brevid inputjacket. Sen är det pushpull på alla potar (utom volymen som är stereopot) för att shejpa ljudet efter gitarr/låda/tycke och smak Den låter såhär: http://www.youtube.com/watch?v=4GVeerZPndwhttp://www.youtube.com/watch?v=1jY7dfeSGmkFör fler nörderibilder på detta bygge, besök min blogg: 
|
| 24 May 2012, 01:42 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Tråkig färgsättning på resistorer och kondensatorer. Det finns ju självlysande nagellack i olika färger. 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 24 May 2012, 08:33 |
|
 |
|
Ballz
|
Alex Henric - det där låter fläskigt och bra. Snyggt jobbat!
|
| 24 May 2012, 10:30 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Låter bra gammel Marshall 
|
| 24 May 2012, 11:34 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Tumme upp !!! Jätte kul att se bilder på dina byggen, (önska jag själv vore bättre på sånt) ! Frågor: Hur mycket filtrering kör du med? av bilderna av dömma så kör du med betydligt mindre än vad typ Marshall gör. Kör du samma "konsept" varje gång, eller skiljer sig kretsen i denna mot innan? Låter bra för det ljudet (du vet vad jag menat tror jag) lite "platt" när du kör enton,,, En kul grej med ditt ljudklipp var ju att du skrev hotrodded,,, så det dök ju upp klipp på häftiga bilar som man gillade 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 24 May 2012, 11:40 |
|
 |
|
emaushenric
|
Amp Healer wrote: Tumme upp !!! Jätte kul att se bilder på dina byggen, (önska jag själv vore bättre på sånt) ! Frågor: Hur mycket filtrering kör du med? av bilderna av dömma så kör du med betydligt mindre än vad typ Marshall gör. Kör du samma "konsept" varje gång, eller skiljer sig kretsen i denna mot innan? Låter bra för det ljudet (du vet vad jag menat tror jag) lite "platt" när du kör enton,,, En kul grej med ditt ljudklipp var ju att du skrev hotrodded,,, så det dök ju upp klipp på häftiga bilar som man gillade  Jag kör kraftigt underfiltrerat, fast denna har lite mer uF än mina övriga byggen. Nätdelen blir en del av soundet, kommer man tillräckligt lågt i filtreringen så blir inte "sagget" slött utan rappt och bidrar till en snygg kompressions effekt. På denna har jag 10uF till anod och skärmgaller, men lite mer "standard" till preampen. På den Laney PA 100 som jag använder själv när jag spelar har jag 5uF till anod, 680nF till skärmgaller och bara 1uF i preampen  Det gäller att få bort brummet på något sätt bara Kretsen skiljer sig i denna stärk mot mina andra byggen. En annan typ av preshape i denna och sen ser det annorlunda ut i diststegen också.
|
| 24 May 2012, 14:43 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Har du mätt max uteffekt på en sån här sag-gris än?
/Hasse
|
| 24 May 2012, 15:11 |
|
 |
|
emaushenric
|
farbrortäpp wrote: Har du mätt max uteffekt på en sån här sag-gris än?
/Hasse Nej, det har jag inte gjort. Får ta och mäta nångång. De levererar iallafall! Har jag mastern högre än 2,5 klagar min hårdslagande trummis på att det är för starkt. 
|
| 24 May 2012, 16:37 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
emaushenric wrote: Jag kör kraftigt underfiltrerat, fast denna har lite mer uF än mina övriga byggen. Nätdelen blir en del av soundet, kommer man tillräckligt lågt i filtreringen så blir inte "sagget" slött utan rappt och bidrar till en snygg kompressions effekt. På denna har jag 10uF till anod och skärmgaller, men lite mer "standard" till preampen. På den Laney PA 100 som jag använder själv när jag spelar har jag 5uF till anod, 680nF till skärmgaller och bara 1uF i preampen  Det gäller att få bort brummet på något sätt bara Tycker du brum är det största problemet att komma tillrätta med när man kör "underglättat" (när är det för lite uf egentligen, finns väl ingen lag  )? Intressant. Jag tycker ofta att ett stort problem blir rippel i högre register, att det kan låta förjävligt trasigt och skitigt när det blandar sig i preampdisten. Och det är förstås extra känsligt i high gain-krets. Ett sätt att lösa det där skulle kunna vara att förfiltrera i ett eller kanske två steg och sedan låta såväl slutsteg som försteg jobba med låga värden på glättningen. Hm, måste nog testa det. Snyggt bygge som vanligt! /Gunnar
Last edited by Izzy on 24 May 2012, 18:55, edited 1 time in total.
|
| 24 May 2012, 16:44 |
|
 |
|
Tubis
|
Dax att bygga pcb snart. Då för du plats med allt det där i ena hörnet.............Hur växlar du kanaler i alla dina byggen. Har du konstruerat någon fotpedalslösning?
_________________ Johan Hansson
|
| 24 May 2012, 18:18 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Vad har du för halsmick? 
|
| 24 May 2012, 18:45 |
|
 |
|
emaushenric
|
Izzy wrote: emaushenric wrote: Jag kör kraftigt underfiltrerat, fast denna har lite mer uF än mina övriga byggen. Nätdelen blir en del av soundet, kommer man tillräckligt lågt i filtreringen så blir inte "sagget" slött utan rappt och bidrar till en snygg kompressions effekt. På denna har jag 10uF till anod och skärmgaller, men lite mer "standard" till preampen. På den Laney PA 100 som jag använder själv när jag spelar har jag 5uF till anod, 680nF till skärmgaller och bara 1uF i preampen  Det gäller att få bort brummet på något sätt bara Tycker du brum är det största problemet att komma tillrätta med när man kör "underglättat" (när är det för lite uf egentligen, finns väl ingen lag  )? Intressant. Jag tycker ofta att ett stort problem blir rippel i högre register, att det kan låta förjävligt trasigt och skitigt när det blandar sig i preampdisten. Och det är förstås extra känsligt i high gain-krets. Ett sätt att lösa det där skulle kunna vara att förfiltrera i ett eller kanske två steg och sedan låta såväl slutsteg som försteg jobba med låga värden på glättningen. Hm, måste nog testa det. Snyggt bygge som vanligt! /Gunnar Jag kör med lite förfiltrering innan anodmatningen. Jag har inte upplevt problem i mina byggen att det låter trasigt på toppen pga rippel. Men litegrann kan ju ge lite liv och riv åt ljudet.  Kör ju med mycket diskantgenomsläpp hela vägen också så det är ju inte skuret så att det inte skulle höras. Det gäller att balansera alla parametrar rätt bara så man hittar sweetspoten och bara får med de positiva bitarna 
|
| 24 May 2012, 20:49 |
|
 |
|
emaushenric
|
Tubis wrote: Dax att bygga pcb snart. Då för du plats med allt det där i ena hörnet.............Hur växlar du kanaler i alla dina byggen. Har du konstruerat någon fotpedalslösning? Skulle allt vara skönt med ett pcb där allt är draget och klart så det bara är att peta i komponenter och löda, men det är ju lite av grejen också att det är byggt point to point och väldigt moddvänligt om man vill ändra något. Fast man skulle ju få ner tiden avsevärt genom att bygga på pcb... Jag växlar kanaler med reläer och hembyggda optokopplare. Switchar signalen med reläer och tystar ner kanalerna som inte är igång med optokopplare. Har suttit och klurat fram en lösning som funkar, kunde väl säkert ha kopierat någon lösning från nån stärkare men det har blivit eget klurande. Har ett stereouttag på baksidan där man kan switcha mellan upp till fyra kanaler med en vanlig "Marshall-footswitch" som även får spänning till sina lysdioder. Jag själv kör ju med en midiburk som sköter kanalswitchningen genom midistyrda reläer som agerar footswitch.
|
| 24 May 2012, 21:00 |
|
 |
|
emaushenric
|
nilo wrote: Vad har du för halsmick?  På Hagströmen är det orginalmick i hals och på Greco'n är det en ESP LH 200.
|
| 24 May 2012, 21:01 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
emaushenric wrote: Jag kör med lite förfiltrering innan anodmatningen. Jag har inte upplevt problem i mina byggen att det låter trasigt på toppen pga rippel. Men litegrann kan ju ge lite liv och riv åt ljudet.  Kör ju med mycket diskantgenomsläpp hela vägen också så det är ju inte skuret så att det inte skulle höras. Det gäller att balansera alla parametrar rätt bara så man hittar sweetspoten och bara får med de positiva bitarna  Okej, jag är med. Det är ibland när man har måttligt glättning i slusteget och pressar hela apparaten till dist som det kan bli problem med ghosting och rippel i disten (eller "det låter som det ska", tycker väl en del). Typiskt i t.ex. en Marshall 1959 eller 2203. Men med förfiltrering tar man bort det där. Tyvärr försvinner ibland karaktär man vill ha kvar. Balans som du säger. I de flesta stärkare, inte minst modernare high gain verkar man ha så mkt uf att det det där aldirg kan bli ett problem. Men det låter sällan så kul, å andra sidan. Tycker jag. /Gunnar
|
| 24 May 2012, 22:26 |
|
 |
|
Overdriver
|
Jävla gött ljud i den! Och utan delay! 
|
| 24 May 2012, 22:32 |
|
 |
|
emaushenric
|
Overdriver wrote: Jävla gött ljud i den! Och utan delay!  Precis, nu fick du ditt "smetfria" klipp 
|
| 24 May 2012, 22:46 |
|
 |
|
Overdriver
|
emaushenric wrote: Overdriver wrote: Jävla gött ljud i den! Och utan delay!  Precis, nu fick du ditt "smetfria" klipp  Nu ska jag bara hitta en gammal JMP1987 du kan gå loss i 
|
| 25 May 2012, 00:16 |
|
 |
|
emaushenric
|
Overdriver wrote: Nu ska jag bara hitta en gammal JMP1987 du kan gå loss i  
|
| 25 May 2012, 01:24 |
|