View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:54



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Nytt bygge i ett Marshall-chassie 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Har knåpat ihop en ny stärkare.


Image

Image
Ett rör till måste det vara om det ska bli nån dist :D

Image
Baksidan klar.

Image
Lite kort att montera allt på.

Image
Nätdel, glödtråd och alla sju pushpull-potar på plats :)

Image

Image

Image

Och alla kablar och komponenter på plats.



Har byggt in två distkretsar i den (inga katodföljare), en fyrstegskrets och en femstegskrets, De har separata gainkontroller och man byter mellan kretsarna med miniswitchen som sitter brevid inputjacket. Sen är det pushpull på alla potar (utom volymen som är stereopot) för att shejpa ljudet efter gitarr/låda/tycke och smak :D

Den låter såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=4GVeerZPndw

http://www.youtube.com/watch?v=1jY7dfeSGmk



För fler nörderibilder på detta bygge, besök min blogg:
Image

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


24 May 2012, 01:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Tråkig färgsättning på resistorer och kondensatorer. Det finns ju självlysande nagellack i olika färger.
Image

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


24 May 2012, 08:33
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Alex :lol:

Henric - det där låter fläskigt och bra. Snyggt jobbat!


24 May 2012, 10:30
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Låter bra gammel Marshall :wink:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


24 May 2012, 11:34
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Tumme upp !!!
Jätte kul att se bilder på dina byggen, (önska jag själv vore bättre på sånt) !

Frågor:

Hur mycket filtrering kör du med? av bilderna av dömma så kör du med betydligt mindre än vad typ Marshall gör.

Kör du samma "konsept" varje gång, eller skiljer sig kretsen i denna mot innan?

Låter bra för det ljudet (du vet vad jag menat tror jag) lite "platt" när du kör enton,,,

En kul grej med ditt ljudklipp var ju att du skrev hotrodded,,, så det dök ju upp klipp på häftiga bilar som man gillade :wink:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


24 May 2012, 11:40
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Amp Healer wrote:
Tumme upp !!!
Jätte kul att se bilder på dina byggen, (önska jag själv vore bättre på sånt) !

Frågor:

Hur mycket filtrering kör du med? av bilderna av dömma så kör du med betydligt mindre än vad typ Marshall gör.

Kör du samma "konsept" varje gång, eller skiljer sig kretsen i denna mot innan?

Låter bra för det ljudet (du vet vad jag menat tror jag) lite "platt" när du kör enton,,,

En kul grej med ditt ljudklipp var ju att du skrev hotrodded,,, så det dök ju upp klipp på häftiga bilar som man gillade :wink:


Jag kör kraftigt underfiltrerat, fast denna har lite mer uF än mina övriga byggen. Nätdelen blir en del av soundet, kommer man tillräckligt lågt i filtreringen så blir inte "sagget" slött utan rappt och bidrar till en snygg kompressions effekt.
På denna har jag 10uF till anod och skärmgaller, men lite mer "standard" till preampen. På den Laney PA 100 som jag använder själv när jag spelar har jag 5uF till anod, 680nF till skärmgaller och bara 1uF i preampen :D Det gäller att få bort brummet på något sätt bara 8)

Kretsen skiljer sig i denna stärk mot mina andra byggen. En annan typ av preshape i denna och sen ser det annorlunda ut i diststegen också.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


24 May 2012, 14:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Har du mätt max uteffekt på en sån här sag-gris än?

/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


24 May 2012, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
farbrortäpp wrote:
Har du mätt max uteffekt på en sån här sag-gris än?

/Hasse


Nej, det har jag inte gjort. Får ta och mäta nångång. De levererar iallafall!
Har jag mastern högre än 2,5 klagar min hårdslagande trummis på att det är för starkt. :mrgreen:

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


24 May 2012, 16:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
emaushenric wrote:
Jag kör kraftigt underfiltrerat, fast denna har lite mer uF än mina övriga byggen. Nätdelen blir en del av soundet, kommer man tillräckligt lågt i filtreringen så blir inte "sagget" slött utan rappt och bidrar till en snygg kompressions effekt.
På denna har jag 10uF till anod och skärmgaller, men lite mer "standard" till preampen. På den Laney PA 100 som jag använder själv när jag spelar har jag 5uF till anod, 680nF till skärmgaller och bara 1uF i preampen :D Det gäller att få bort brummet på något sätt bara 8)


Tycker du brum är det största problemet att komma tillrätta med när man kör "underglättat" (när är det för lite uf egentligen, finns väl ingen lag :?)? Intressant. Jag tycker ofta att ett stort problem blir rippel i högre register, att det kan låta förjävligt trasigt och skitigt när det blandar sig i preampdisten. Och det är förstås extra känsligt i high gain-krets.

Ett sätt att lösa det där skulle kunna vara att förfiltrera i ett eller kanske två steg och sedan låta såväl slutsteg som försteg jobba med låga värden på glättningen. Hm, måste nog testa det.

Snyggt bygge som vanligt!

/Gunnar


Last edited by Izzy on 24 May 2012, 18:55, edited 1 time in total.



24 May 2012, 16:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Dax att bygga pcb snart. Då för du plats med allt det där i ena hörnet.............Hur växlar du kanaler i alla dina byggen. Har du konstruerat någon fotpedalslösning?

_________________
Johan Hansson


24 May 2012, 18:18
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Vad har du för halsmick? :D

_________________
http://www.voodooaudio.se


24 May 2012, 18:45
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Izzy wrote:
emaushenric wrote:
Jag kör kraftigt underfiltrerat, fast denna har lite mer uF än mina övriga byggen. Nätdelen blir en del av soundet, kommer man tillräckligt lågt i filtreringen så blir inte "sagget" slött utan rappt och bidrar till en snygg kompressions effekt.
På denna har jag 10uF till anod och skärmgaller, men lite mer "standard" till preampen. På den Laney PA 100 som jag använder själv när jag spelar har jag 5uF till anod, 680nF till skärmgaller och bara 1uF i preampen :D Det gäller att få bort brummet på något sätt bara 8)


Tycker du brum är det största problemet att komma tillrätta med när man kör "underglättat" (när är det för lite uf egentligen, finns väl ingen lag :?)? Intressant. Jag tycker ofta att ett stort problem blir rippel i högre register, att det kan låta förjävligt trasigt och skitigt när det blandar sig i preampdisten. Och det är förstås extra känsligt i high gain-krets.

Ett sätt att lösa det där skulle kunna vara att förfiltrera i ett eller kanske två steg och sedan låta såväl slutsteg som försteg jobba med låga värden på glättningen. Hm, måste nog testa det.

Snyggt bygge som vanligt!

/Gunnar



Jag kör med lite förfiltrering innan anodmatningen. Jag har inte upplevt problem i mina byggen att det låter trasigt på toppen pga rippel. Men litegrann kan ju ge lite liv och riv åt ljudet. :) Kör ju med mycket diskantgenomsläpp hela vägen också så det är ju inte skuret så att det inte skulle höras. Det gäller att balansera alla parametrar rätt bara så man hittar sweetspoten och bara får med de positiva bitarna :D

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


24 May 2012, 20:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Tubis wrote:
Dax att bygga pcb snart. Då för du plats med allt det där i ena hörnet.............Hur växlar du kanaler i alla dina byggen. Har du konstruerat någon fotpedalslösning?


Skulle allt vara skönt med ett pcb där allt är draget och klart så det bara är att peta i komponenter och löda, men det är ju lite av grejen också att det är byggt point to point och väldigt moddvänligt om man vill ändra något. Fast man skulle ju få ner tiden avsevärt genom att bygga på pcb... :roll:

Jag växlar kanaler med reläer och hembyggda optokopplare. Switchar signalen med reläer och tystar ner kanalerna som inte är igång med optokopplare. Har suttit och klurat fram en lösning som funkar, kunde väl säkert ha kopierat någon lösning från nån stärkare men det har blivit eget klurande. Har ett stereouttag på baksidan där man kan switcha mellan upp till fyra kanaler med en vanlig "Marshall-footswitch" som även får spänning till sina lysdioder.
Jag själv kör ju med en midiburk som sköter kanalswitchningen genom midistyrda reläer som agerar footswitch.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


24 May 2012, 21:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
nilo wrote:
Vad har du för halsmick? :D


På Hagströmen är det orginalmick i hals och på Greco'n är det en ESP LH 200.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


24 May 2012, 21:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
emaushenric wrote:
Jag kör med lite förfiltrering innan anodmatningen. Jag har inte upplevt problem i mina byggen att det låter trasigt på toppen pga rippel. Men litegrann kan ju ge lite liv och riv åt ljudet. :) Kör ju med mycket diskantgenomsläpp hela vägen också så det är ju inte skuret så att det inte skulle höras. Det gäller att balansera alla parametrar rätt bara så man hittar sweetspoten och bara får med de positiva bitarna :D


Okej, jag är med.

Det är ibland när man har måttligt glättning i slusteget och pressar hela apparaten till dist som det kan bli problem med ghosting och rippel i disten (eller "det låter som det ska", tycker väl en del). Typiskt i t.ex. en Marshall 1959 eller 2203. Men med förfiltrering tar man bort det där. Tyvärr försvinner ibland karaktär man vill ha kvar. Balans som du säger.

I de flesta stärkare, inte minst modernare high gain verkar man ha så mkt uf att det det där aldirg kan bli ett problem. Men det låter sällan så kul, å andra sidan. Tycker jag.

/Gunnar


24 May 2012, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Jävla gött ljud i den!
Och utan delay! :mrgreen:


24 May 2012, 22:32
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Overdriver wrote:
Jävla gött ljud i den!
Och utan delay! :mrgreen:


Precis, nu fick du ditt "smetfria" klipp :mrgreen:

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


24 May 2012, 22:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
emaushenric wrote:
Overdriver wrote:
Jävla gött ljud i den!
Och utan delay! :mrgreen:


Precis, nu fick du ditt "smetfria" klipp :mrgreen:


Nu ska jag bara hitta en gammal JMP1987 du kan gå loss i :wink:


25 May 2012, 00:16
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Nytt bygge i ett Marshall-chassie
Overdriver wrote:
Nu ska jag bara hitta en gammal JMP1987 du kan gå loss i :wink:


Image

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


25 May 2012, 01:24
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 112 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.