| Author |
Message |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
Vad menas med stabbad 12V?
_________________ David
|
| 19 May 2012, 13:48 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
David Wikström wrote: Vad menas med stabbad 12V? Spänningstabiliserad med en spänningsstabilisator. Det är denna vi kallar för stabb. Detta ska förrutom att hålla stabil spänning ta bort massor med rippel så mindre kondingar behövs.
_________________ Johan Hansson
|
| 19 May 2012, 14:03 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
Men 12V funkar väl utmärkt till "stabbad" 12V. Har ju sånt trafo till Gyraf preampen. Det är ju inga problem med det, och den går ju till en 12V spänningsstabilisator. Varför vill du mata stabilisatorn med en högre spänning?
_________________ David
|
| 19 May 2012, 14:46 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
David Wikström wrote: Men 12V funkar väl utmärkt till "stabbad" 12V. Har ju sånt trafo till Gyraf preampen. Det är ju inga problem med det, och den går ju till en 12V spänningsstabilisator. Varför vill du mata stabilisatorn med en högre spänning? För att det garanterad ska hålla 12v under last och bli ordentlig rippelreduktion. 12x1.4-2.4=14.4 olastat. Jag känner att det är lite tight. Jag har fått lär mig att ha minst 3V över det man ska ha efter stabben och vissa hävdar att man ska ha ännu mer. Nu är detta dock inte till en gyraf preamp utan till ett annat projekt och jag vill absolut ha så lågt rippel jag kan få.....
_________________ Johan Hansson
|
| 19 May 2012, 15:03 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
Du har säkert rätt, jag är lång ifrån en expert. Men jag trodde det funkade så att det handlade om hur stort trafo man använder? Gyrafen t.ex. behöver trafon på 30VA, och jag använde 50VA för att överdimensionera ordentligt för stabil matning.
_________________ David
|
| 19 May 2012, 15:51 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
David Wikström wrote: Du har säkert rätt, jag är lång ifrån en expert. Men jag trodde det funkade så att det handlade om hur stort trafo man använder? Gyrafen t.ex. behöver trafon på 30VA, och jag använde 50VA för att överdimensionera ordentligt för stabil matning. Jag är ingen expert heller men jag tar det säkra före det osäkra.
_________________ Johan Hansson
|
| 19 May 2012, 15:54 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
Jag har för mig att finns stabbar som nöjer sig med +1v?
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 19 May 2012, 19:03 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
Martin Kuhn wrote: Jag har för mig att finns stabbar som nöjer sig med +1v? Är det "Dropout Voltage" som anges i dastabladet som är det man behöver? Står max 2.5V på den jag ska använda. Men när man ligger precis på gränsen så kan ju spänningen sjunka när lasten kopplas på så jag ser nog gärna att det finns marginaler. Har för mig Alex sa att man skulle gardera sig med mer men kan minnas fel.
_________________ Johan Hansson
|
| 19 May 2012, 19:17 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
Om man vill gardera sig för sämsta fall på nätspänningen, dvs att allt skall fungera ner till 207V i vägguttaget, så skall man ha en transformator med minst 13,5V rms sekundär. Då klarar man rippel på 10% och 2,5V drop out. Regulatorn måste klara sämsta fall effektförlust dvs när nätspänningen sticker upp till 253V. Då blir sekundärspäningen 15Vrms-->20V DC likriktad vid 10% rippel. Över regulatorn ligger då 8V och för effektförlusten blir 8V x strömuttaget. Drar man 100mA så bränner det bort 0.8W. Lutar åt att en kylare skall monteras.Tar man en LDO (Low Drop Out) regulator blir kraven på transformatorn och mycket mer humana.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 19 May 2012, 19:52 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
Tack Alex. Hade inte ens tänkt på fluktuerande nätspänning...där ser man.
_________________ Johan Hansson
|
| 19 May 2012, 20:02 |
|
 |
|
HasseA
Joined: 16 Dec 2005, 23:50 Posts: 947 Location: Bollnäs
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
David Wikström wrote: Du har säkert rätt, jag är lång ifrån en expert. Men jag trodde det funkade så att det handlade om hur stort trafo man använder? Gyrafen t.ex. behöver trafon på 30VA, och jag använde 50VA för att överdimensionera ordentligt för stabil matning. Hur går det? Har du börjat med ett bygge?
_________________ Hasse.
|
| 19 May 2012, 23:13 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
Ja, den är klar.   50VA trafon istället för 30VA.  Snodde en stor kylfläns från en gammal DAT-spelare som skulle skrotas och monterade spänningsregulatorn på chassit istället. Det gick verkligen inte att ha den monterad på PCBn. Det blev alldeles för varmt.  Lundahls och Telefunken såklart. Sedan 2st GE 5814A i kanal 1.
_________________ David
|
| 20 May 2012, 15:43 |
|
 |
|
HasseA
Joined: 16 Dec 2005, 23:50 Posts: 947 Location: Bollnäs
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
Snyggt! Jo, Lundahl o Telefunken här med. I ena kanalen har jag ett par Mullard och den låter aaaningen mjukare men det är marginellt. Hur ser fronten ut? Här är min:  En liten modifikation av Gyrafs egen.
_________________ Hasse.
|
| 20 May 2012, 18:54 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
Törs inte ens visa min.. Allt är ju borrat helt för hand så det är lite halvsnett här och var. Sedan skrev jag bara text för hand med vit färg och lackade med tjejens genomskinliga nagellack. Byggde inte den för att vara snygg. Den ska bara fylla sin funktion.
_________________ David
|
| 20 May 2012, 21:07 |
|
 |
|
HasseA
Joined: 16 Dec 2005, 23:50 Posts: 947 Location: Bollnäs
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
Haha! Ok. Ja men funktionen är det inget fel på? Jag gjorde en egen front till MB1:an och har en kompis i tryckeribranchen som gjorde ett "klistermärke" som jag satte fast. Det blev rätt snyggt. På håll...  Masken: 
_________________ Hasse.
|
| 20 May 2012, 21:22 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Mickpreamp bygge tips?
HasseA wrote: Haha! Ok. Ja men funktionen är det inget fel på?
Nej, den funkar utmärkt. 
_________________ David
|
| 20 May 2012, 21:26 |
|
|