View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:36



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Mickpreamp bygge tips? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Vad menas med stabbad 12V?

_________________
David


19 May 2012, 13:48
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
David Wikström wrote:
Vad menas med stabbad 12V?
Spänningstabiliserad med en spänningsstabilisator. Det är denna vi kallar för stabb. Detta ska förrutom att hålla stabil spänning ta bort massor med rippel så mindre kondingar behövs.

_________________
Johan Hansson


19 May 2012, 14:03
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Men 12V funkar väl utmärkt till "stabbad" 12V. Har ju sånt trafo till Gyraf preampen. Det är ju inga problem med det, och den går ju till en 12V spänningsstabilisator. Varför vill du mata stabilisatorn med en högre spänning?

_________________
David


19 May 2012, 14:46
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
David Wikström wrote:
Men 12V funkar väl utmärkt till "stabbad" 12V. Har ju sånt trafo till Gyraf preampen. Det är ju inga problem med det, och den går ju till en 12V spänningsstabilisator. Varför vill du mata stabilisatorn med en högre spänning?
För att det garanterad ska hålla 12v under last och bli ordentlig rippelreduktion. 12x1.4-2.4=14.4 olastat. Jag känner att det är lite tight. Jag har fått lär mig att ha minst 3V över det man ska ha efter stabben och vissa hävdar att man ska ha ännu mer.
Nu är detta dock inte till en gyraf preamp utan till ett annat projekt och jag vill absolut ha så lågt rippel jag kan få.....

_________________
Johan Hansson


19 May 2012, 15:03
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Du har säkert rätt, jag är lång ifrån en expert. Men jag trodde det funkade så att det handlade om hur stort trafo man använder?
Gyrafen t.ex. behöver trafon på 30VA, och jag använde 50VA för att överdimensionera ordentligt för stabil matning.

_________________
David


19 May 2012, 15:51
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
David Wikström wrote:
Du har säkert rätt, jag är lång ifrån en expert. Men jag trodde det funkade så att det handlade om hur stort trafo man använder?
Gyrafen t.ex. behöver trafon på 30VA, och jag använde 50VA för att överdimensionera ordentligt för stabil matning.
Jag är ingen expert heller men jag tar det säkra före det osäkra.

_________________
Johan Hansson


19 May 2012, 15:54
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Jag har för mig att finns stabbar som nöjer sig med +1v?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


19 May 2012, 19:03
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Martin Kuhn wrote:
Jag har för mig att finns stabbar som nöjer sig med +1v?

Är det "Dropout Voltage" som anges i dastabladet som är det man behöver? Står max 2.5V på den jag ska använda. Men när man ligger precis på gränsen så kan ju spänningen sjunka när lasten kopplas på så jag ser nog gärna att det finns marginaler. Har för mig Alex sa att man skulle gardera sig med mer men kan minnas fel.

_________________
Johan Hansson


19 May 2012, 19:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Om man vill gardera sig för sämsta fall på nätspänningen, dvs att allt skall fungera ner till 207V i vägguttaget, så skall man ha en transformator med minst 13,5V rms sekundär. Då klarar man rippel på 10% och 2,5V drop out.
Regulatorn måste klara sämsta fall effektförlust dvs när nätspänningen sticker upp till 253V. Då blir sekundärspäningen 15Vrms-->20V DC likriktad vid 10% rippel. Över regulatorn ligger då 8V och för effektförlusten blir 8V x strömuttaget. Drar man 100mA så bränner det bort 0.8W. Lutar åt att en kylare skall monteras.Tar man en LDO (Low Drop Out) regulator blir kraven på transformatorn och mycket mer humana.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


19 May 2012, 19:52
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Tack Alex. Hade inte ens tänkt på fluktuerande nätspänning...där ser man.

_________________
Johan Hansson


19 May 2012, 20:02
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 947
Location: Bollnäs
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
David Wikström wrote:
Du har säkert rätt, jag är lång ifrån en expert. Men jag trodde det funkade så att det handlade om hur stort trafo man använder?
Gyrafen t.ex. behöver trafon på 30VA, och jag använde 50VA för att överdimensionera ordentligt för stabil matning.

Hur går det? Har du börjat med ett bygge?

_________________
Hasse.


19 May 2012, 23:13
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Ja, den är klar. :)

Image

Image
50VA trafon istället för 30VA.

Image
Snodde en stor kylfläns från en gammal DAT-spelare som skulle skrotas och monterade spänningsregulatorn på chassit istället.
Det gick verkligen inte att ha den monterad på PCBn. Det blev alldeles för varmt.

Image
Lundahls och Telefunken såklart. 8)
Sedan 2st GE 5814A i kanal 1.

_________________
David


20 May 2012, 15:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 947
Location: Bollnäs
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Snyggt!
Jo, Lundahl o Telefunken här med. I ena kanalen har jag ett par Mullard och den låter aaaningen mjukare men det är marginellt.
Hur ser fronten ut?
Här är min:
Image

En liten modifikation av Gyrafs egen.

_________________
Hasse.


20 May 2012, 18:54
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Törs inte ens visa min.. :oops:
Allt är ju borrat helt för hand så det är lite halvsnett här och var. Sedan skrev jag bara text för hand med vit färg och lackade med tjejens genomskinliga nagellack. Byggde inte den för att vara snygg. Den ska bara fylla sin funktion.

_________________
David


20 May 2012, 21:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 947
Location: Bollnäs
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Haha! Ok. Ja men funktionen är det inget fel på?
Jag gjorde en egen front till MB1:an och har en kompis i tryckeribranchen som gjorde ett "klistermärke" som jag satte fast. Det blev rätt snyggt. På håll...
Image

Masken:
Image

_________________
Hasse.


20 May 2012, 21:22
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Mickpreamp bygge tips?
HasseA wrote:
Haha! Ok. Ja men funktionen är det inget fel på?

Nej, den funkar utmärkt. :)

_________________
David


20 May 2012, 21:26
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 87 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.