View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 17:44



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Pinne 6 på EL34 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Pinne 6 på EL34
Används inte.. men om den mot förmodan finns då?
Har ett par Ruby Tubes EL34or här märkta EL34B STR, vad alla de bokstäverna nu står för??
Hur som helst så har de 8 pinnar. Sjätte pinnen som brukar vara borta på de vanligaste EL34or finns alltså där.
Är den inte kopplad till något i röret då eller?

För pinne 6 på sockeln har nämligen använts till att löda i. Det hade ju varit tråkigt ifall någonting tutade upp i pinne 6 som inte ska vara där..

_________________
David


28 Apr 2012, 23:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Pinne 6 på EL34
På den gamla goda tiden, när det inte var rysk roulette att handla rör, betydde STR: Special Test Request, följt av några siffror som hänvisade till testspecifikationen. Det var alltså selektering med snäv tolerans på en eller några parametrar, t.ex. låg mikrofoni. Detta gjordes under eller efter den normala slutkontrollen beroende på vad selekteringen avsåg.
Vad STR och siffrorna betyder idag är oklart...oavsett vad reklamtexten säger.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


29 Apr 2012, 09:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Pinne 6 på EL34
OK. Då vet jag det. Tack.
Har du något svar på själva frågan också så hade jag varit väldigt tacksam?

_________________
David


29 Apr 2012, 10:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Pinne 6 på EL34
Enligt spec SKA inte pin 6 vara ansluten, men som Aleks säger så kan man ju inte vara säker. Det vore dock helt idiotiskt att ansluta något till den. Att pinnen sitter där är annars en fördel för att röret ska sitta bättre i rörhållaren.
Titta in i röret och kolla om det går att se ifall det finns någon tråd ansluten till pinnen, det bör gå att se.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


29 Apr 2012, 10:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Pinne 6 på EL34
Det är lite knepigt att se, men jag skulle gissa att det ser ut som att pinne 6 sticker iväg i en pinne i röret som inte sitter i något..

_________________
David


29 Apr 2012, 10:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Pinne 6 på EL34
hmm...Hiwatts (även 6xEL34-varianten) använder pin6 som monteringspunkt för skärmgallermotståndet. Olämpligt ? Det ligger då 400V på pin6

_________________
/Lasse

LF Audioservice


29 Apr 2012, 10:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Pinne 6 på EL34
bb5000 wrote:
hmm...Hiwatts (även 6xEL34-varianten) använder pin6 som monteringspunkt för skärmgallermotståndet. Olämpligt ? Det ligger då 400V på pin6

Just därför hade det varit väldigt olämpligt ifall pinne 6 skulle vara kopplad inuti röret.

_________________
David


29 Apr 2012, 11:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Pinne 6 på EL34
David Wikström wrote:
bb5000 wrote:
hmm...Hiwatts (även 6xEL34-varianten) använder pin6 som monteringspunkt för skärmgallermotståndet. Olämpligt ? Det ligger då 400V på pin6

Just därför hade det varit väldigt olämpligt ifall pinne 6 skulle vara kopplad inuti röret.


Om pin6 används i serietillverkade stärkare så kanske det är olämpligt men ändå rätt riskfritt.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


29 Apr 2012, 16:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Pinne 6 på EL34
Jaha, det finns stärkare som använder pin6 med EL34?

Hur som helst så körde jag med dessa rör med 8 pinnar och det funkade utmärkt, trots att pin6 använts som lödstöd på sockeln i förstärkaren.

_________________
David


29 Apr 2012, 16:31
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.