| Author |
Message |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Pinne 6 på EL34
Används inte.. men om den mot förmodan finns då? Har ett par Ruby Tubes EL34or här märkta EL34B STR, vad alla de bokstäverna nu står för?? Hur som helst så har de 8 pinnar. Sjätte pinnen som brukar vara borta på de vanligaste EL34or finns alltså där. Är den inte kopplad till något i röret då eller?
För pinne 6 på sockeln har nämligen använts till att löda i. Det hade ju varit tråkigt ifall någonting tutade upp i pinne 6 som inte ska vara där..
_________________ David
|
| 28 Apr 2012, 23:28 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Pinne 6 på EL34
På den gamla goda tiden, när det inte var rysk roulette att handla rör, betydde STR: Special Test Request, följt av några siffror som hänvisade till testspecifikationen. Det var alltså selektering med snäv tolerans på en eller några parametrar, t.ex. låg mikrofoni. Detta gjordes under eller efter den normala slutkontrollen beroende på vad selekteringen avsåg. Vad STR och siffrorna betyder idag är oklart...oavsett vad reklamtexten säger.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 29 Apr 2012, 09:42 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Pinne 6 på EL34
OK. Då vet jag det. Tack. Har du något svar på själva frågan också så hade jag varit väldigt tacksam?
_________________ David
|
| 29 Apr 2012, 10:02 |
|
 |
|
Sustain
Joined: 02 Mar 2003, 23:01 Posts: 1934 Location: Bollnäs
|
 Re: Pinne 6 på EL34
Enligt spec SKA inte pin 6 vara ansluten, men som Aleks säger så kan man ju inte vara säker. Det vore dock helt idiotiskt att ansluta något till den. Att pinnen sitter där är annars en fördel för att röret ska sitta bättre i rörhållaren. Titta in i röret och kolla om det går att se ifall det finns någon tråd ansluten till pinnen, det bör gå att se.
|
| 29 Apr 2012, 10:22 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Pinne 6 på EL34
Det är lite knepigt att se, men jag skulle gissa att det ser ut som att pinne 6 sticker iväg i en pinne i röret som inte sitter i något..
_________________ David
|
| 29 Apr 2012, 10:40 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Pinne 6 på EL34
hmm...Hiwatts (även 6xEL34-varianten) använder pin6 som monteringspunkt för skärmgallermotståndet. Olämpligt ? Det ligger då 400V på pin6
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 29 Apr 2012, 10:50 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Pinne 6 på EL34
bb5000 wrote: hmm...Hiwatts (även 6xEL34-varianten) använder pin6 som monteringspunkt för skärmgallermotståndet. Olämpligt ? Det ligger då 400V på pin6 Just därför hade det varit väldigt olämpligt ifall pinne 6 skulle vara kopplad inuti röret.
_________________ David
|
| 29 Apr 2012, 11:36 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Pinne 6 på EL34
David Wikström wrote: bb5000 wrote: hmm...Hiwatts (även 6xEL34-varianten) använder pin6 som monteringspunkt för skärmgallermotståndet. Olämpligt ? Det ligger då 400V på pin6 Just därför hade det varit väldigt olämpligt ifall pinne 6 skulle vara kopplad inuti röret. Om pin6 används i serietillverkade stärkare så kanske det är olämpligt men ändå rätt riskfritt.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 29 Apr 2012, 16:23 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Pinne 6 på EL34
Jaha, det finns stärkare som använder pin6 med EL34?
Hur som helst så körde jag med dessa rör med 8 pinnar och det funkade utmärkt, trots att pin6 använts som lödstöd på sockeln i förstärkaren.
_________________ David
|
| 29 Apr 2012, 16:31 |
|
|