View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 13:42



Reply to topic  [ 15 posts ] 
transformatorer och likriktare! 
Author Message

Joined: 04 Nov 2009, 03:01
Posts: 114
Location:
Post transformatorer och likriktare!
ok jag håller på och laddar för ett bygge med "power supply" delen som ser ut så här:
Image

Men jag har skaffat en transformator med CT (Center tap) som har följande spec:
Image

så jag gissar att jag ej kan göra en "fullwave BRIDGE rectifier"(4 dioder-ni vet)
Image
som i schemat utan måste göra en
"fullwave rectifier" (2-dioder typ)
Image
(vill ej ha rörlikriktare)

Men eftersom jag missade matten i skolan så vet jag inte vad jag får ute efter likriktan med FULLWAVE RECTIFIER!
men i orginal scheman så skall man ha circa 400vdc!

så....vi kan börja med fråga 1:
kan jag få det att funka med min transformator?


24 Apr 2012, 21:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: transformatorer och likriktare!
Om du använder ett riktigt likriktarrör 5U4 så hamnar du strax över 400V och får en snygg spänningssvikt på köpet.


24 Apr 2012, 21:47
Profile

Joined: 04 Nov 2009, 03:01
Posts: 114
Location:
Post Re: transformatorer och likriktare!
Michael wrote:
Om du använder ett riktigt likriktarrör 5U4 så hamnar du strax över 400V och får en snygg spänningssvikt på köpet.


Ville helst slippa liriktarrör... är inte ute efter sag.... men funkar det inte med denna traffon får jag väl tänka om!
tack för matten och tipset!!


24 Apr 2012, 22:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: transformatorer och likriktare!
Ok avänder du de rödvita tåtarna får du väl ut 470V sådär ungefär med en fullwave likriktare


24 Apr 2012, 22:21
Profile

Joined: 04 Nov 2009, 03:01
Posts: 114
Location:
Post Re: transformatorer och likriktare!
Michael wrote:
Ok avänder du de rödvita tåtarna får du väl ut 470V sådär ungefär med en fullwave likriktare


hehe ok!! får väl tänka om då!! Tack Michael....


24 Apr 2012, 22:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Nov 2009, 03:01
Posts: 114
Location:
Post Re: transformatorer och likriktare!
Vad får jag ut om jag använder GZ34 (mindre sag) med:
1. dom rödvita tåtarna?
2. dom röda tåtarna?

kan någon hjälpa mig med matten eller förklara hur man ställer upp det!?


25 Apr 2012, 11:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: transformatorer och likriktare!
Tja det finns säkert någon som har en mer exakt formel för min är hämtad från en bok av Dan Torres och han brukar inte stå så högt i kurs.

Fullvågslikriktare: spänningen från mitten till ena sidan.

Gånga detta med 1.1 för 5Y3, 1,2 för 5U4, 1,3 för GZ34 och 1,4 för diodlikriktare.

Men som sagt jag har fått det från en bok av Dan Torres så det kanske behöver vidimeras


25 Apr 2012, 12:58
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: transformatorer och likriktare!
liten lathund för likriktare (har ingen data för likriktarrör iofs)

http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf

_________________
/Lasse

LF Audioservice


25 Apr 2012, 13:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: transformatorer och likriktare!
Kör du med diodlikriktare kan du alltså få typ en bit över 500V på röd och drygt 450V på rödvit. Men bygg in powerscaling från början så kan du ta ned till den spänning du vill ha.
Sätt seriekopplade e-lytar (+ stabiliserande 220k-resistorer) enligt Fenders scheman så du klarar spänningståligheten på de första glättningskondingarna.
/Gunnar


25 Apr 2012, 13:56
Profile

Joined: 04 Nov 2009, 03:01
Posts: 114
Location:
Post Re: transformatorer och likriktare!
Michael wrote:
Tja det finns säkert någon som har en mer exakt formel för min är hämtad från en bok av Dan Torres och han brukar inte stå så högt i kurs.

Fullvågslikriktare: spänningen från mitten till ena sidan.

Gånga detta med 1.1 för 5Y3, 1,2 för 5U4, 1,3 för GZ34 och 1,4 för diodlikriktare.

Men som sagt jag har fått det från en bok av Dan Torres så det kanske behöver vidimeras


tack Michael!!
bara så jag fattar rätt!
ex1. jag tar 330 (Red/white) lindningarna till GZ34 och får ut 429 dcv. (330 x 1.3 = 429)
ex2. Jag tar 720 (red) lindningarna till GZ34 och får ut 468 dcv. ((720/2=360) 360 x 1.3 = 468)

429 är väl egentligen inte för mycket för 6L6GC med cathode bias?
kretsen ser ut såhär i sin helhet thunderbolten längst ner :
http://sites.google.com/site/tnortoncad ... d-sundries


25 Apr 2012, 14:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Nov 2009, 03:01
Posts: 114
Location:
Post Re: transformatorer och likriktare!
Izzy wrote:
Kör du med diodlikriktare kan du alltså få typ en bit över 500V på röd och drygt 450V på rödvit. Men bygg in powerscaling från början så kan du ta ned till den spänning du vill ha.
Sätt seriekopplade e-lytar (+ stabiliserande 220k-resistorer) enligt Fenders scheman så du klarar spänningståligheten på de första glättningskondingarna.
/Gunnar


Menar du så här med C31 och C32 :
Image


25 Apr 2012, 14:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: transformatorer och likriktare!
propal2 wrote:
Michael wrote:
Tja det finns säkert någon som har en mer exakt formel för min är hämtad från en bok av Dan Torres och han brukar inte stå så högt i kurs.

Fullvågslikriktare: spänningen från mitten till ena sidan.

Gånga detta med 1.1 för 5Y3, 1,2 för 5U4, 1,3 för GZ34 och 1,4 för diodlikriktare.

Men som sagt jag har fått det från en bok av Dan Torres så det kanske behöver vidimeras


tack Michael!!
bara så jag fattar rätt!
ex1. jag tar 330 (Red/white) lindningarna till GZ34 och får ut 429 dcv. (330 x 1.3 = 429)
ex2. Jag tar 720 (red) lindningarna till GZ34 och får ut 468 dcv. ((720/2=360) 360 x 1.3 = 468)

429 är väl egentligen inte för mycket för 6L6GC med cathode bias?
kretsen ser ut såhär i sin helhet thunderbolten längst ner :
http://sites.google.com/site/tnortoncad ... d-sundries



Japp precis så har jag fattat det med och nej det är inte för mycket med 429 volt jag tror att om du bara gillar soundet kan du köra med diodlikriktare till den rödvita lindningen med. 469 volt blir det väl då
Jag tror att rören tål lika mycket spänning när de körs med "cathod bias" som "fixed bias"


25 Apr 2012, 15:49
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: transformatorer och likriktare!
propal2 wrote:
Izzy wrote:
Kör du med diodlikriktare kan du alltså få typ en bit över 500V på röd och drygt 450V på rödvit. Men bygg in powerscaling från början så kan du ta ned till den spänning du vill ha.
Sätt seriekopplade e-lytar (+ stabiliserande 220k-resistorer) enligt Fenders scheman så du klarar spänningståligheten på de första glättningskondingarna.
/Gunnar


Menar du så här med C31 och C32 :
Image


Jupp. En väl beprövad och bra lösning tycker jag.
/Gunnar


25 Apr 2012, 20:55
Profile

Joined: 04 Nov 2009, 03:01
Posts: 114
Location:
Post Re: transformatorer och likriktare!
Quote:
Jupp. En väl beprövad och bra lösning tycker jag.
/Gunnar


verkar ju asbra!
Hur mycket sänker det med den lösningen.
vilken matematik kan man använda?
säg att jag får ut 430 volt efter likriktan och vill få ned det till 400-410 sisådär!?


26 Apr 2012, 13:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: transformatorer och likriktare!
propal2 wrote:
Quote:
Jupp. En väl beprövad och bra lösning tycker jag.
/Gunnar


verkar ju asbra!
Hur mycket sänker det med den lösningen.
vilken matematik kan man använda?
säg att jag får ut 430 volt efter likriktan och vill få ned det till 400-410 sisådär!?


Lösningen med kondingarna sänker inte spänningen. Den är till för att ha tillräcklig spänningstålighet när du har >450V, utan att behöva använda väldigt stora kondingar.

Med power scaling installerat däremot kan du reglera spänning precis som du vill, från 450V ned till under 100V utan att försteget påverkas.

Skillnaden mellan 430V och 400V på slutrören kommer du nätt och jämt höra. Däremot om du låter spänningsskillnaden påverka hela B+-kretsen och sänker även i försteget.

/Gunnar


26 Apr 2012, 15:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.