| Author |
Message |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Vad har detta för funktion?
På detta schemat kan man se att det sitter en 3nF konding i serie med ett 12k motstånd mellan anoderna, vad har dessa för funktion? Har sett det i nån mer stärkare förut också... 
|
| 17 Apr 2012, 21:12 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Vad har detta för funktion?
Zobel - när den är anbringad direkt på högtalaren eller konjugatfilter /conjunctive/ när den ligger paralllet med transformatorns primärlindning. Dess uppgift är att få högtalarens impedans se ut mer resistiv än reaktiv utanför dess egenresonansfrekvens. Mao är meningen att få högtalarspolens induktans att försvinna. Vad den gör för ljudet råder delade meningar om beroende på om man lyssnar med vänster eller höger hjärnhalva. De som lyssnar med båda blir bara förvirrade....
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 17 Apr 2012, 21:36 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: Vad har detta för funktion?
Okej! Tänkte prova den däringa G3-grejen som också är med på schemat. Förstärkarna det handlar om är Laney PA 100, jag har tidigare kört med 2,2k skärmgallermotstånd för att få rören att hålla, kan man gå ner i värde på dessa om man tillämpar "G3-vägen"?
|
| 17 Apr 2012, 21:46 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Vad har detta för funktion?
VacuumVoodoo wrote: Vad den gör för ljudet råder delade meningar om beroende på om man lyssnar med vänster eller höger hjärnhalva. Gud vad jag gillade det uttrycket! 
_________________ David
|
| 17 Apr 2012, 21:51 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: Vad har detta för funktion?
emaushenric wrote: Okej! Tänkte prova den däringa G3-grejen som också är med på schemat. Förstärkarna det handlar om är Laney PA 100, jag har tidigare kört med 2,2k skärmgallermotstånd för att få rören att hålla, kan man gå ner i värde på dessa om man tillämpar "G3-vägen"? Den kopplingen använde Peter Traynor på sina stärkare, för att öka livslängden/tillförlitligheten på rören. Min subjektiva upplevelse är, att den också gör nåt med linjäriteten på slutsteget, så att det låter lite mindre EL34 också. Betr. SGM är det väl så, att det vanligaste felet på högvoltare som Laney är överslag internt i röret, så det kanske man inte kommer åt med vare sig högre SGM eller G3-lösningen? Vad säger panelen?
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 18 Apr 2012, 12:28 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: Vad har detta för funktion?
Martin Kuhn wrote: emaushenric wrote: Okej! Tänkte prova den däringa G3-grejen som också är med på schemat. Förstärkarna det handlar om är Laney PA 100, jag har tidigare kört med 2,2k skärmgallermotstånd för att få rören att hålla, kan man gå ner i värde på dessa om man tillämpar "G3-vägen"? Den kopplingen använde Peter Traynor på sina stärkare, för att öka livslängden/tillförlitligheten på rören. Min subjektiva upplevelse är, att den också gör nåt med linjäriteten på slutsteget, så att det låter lite mindre EL34 också. Betr. SGM är det väl så, att det vanligaste felet på högvoltare som Laney är överslag internt i röret, så det kanske man inte kommer åt med vare sig högre SGM eller G3-lösningen? Vad säger panelen? Jag hade problem med överslag i rörsockeln på en av mina Laneys förut men problemet försvann när jag petade i 2,2k SGM, det satt 470ohm orginal. Har kört mina Laneys rätt hårt, ca 20 timmar per vecka och inte haft några problem sen jag petade i större SGM.
|
| 18 Apr 2012, 13:31 |
|
 |
|
Michael
Joined: 28 Dec 2007, 00:49 Posts: 2176 Location: Blekinge
|
 Re: Vad har detta för funktion?
Läste i en manual till en gammal Phillipsapparat att man kunde borra ett hål i bakelitsockeln för att slippa överslag.
|
| 18 Apr 2012, 15:24 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: Vad har detta för funktion?
Michael wrote: Läste i en manual till en gammal Phillipsapparat att man kunde borra ett hål i bakelitsockeln för att slippa överslag. Det kanske kan vara något! 
|
| 18 Apr 2012, 15:41 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Vad har detta för funktion?
emaushenric wrote: Okej! Tänkte prova den däringa G3-grejen som också är med på schemat. Förstärkarna det handlar om är Laney PA 100, jag har tidigare kört med 2,2k skärmgallermotstånd för att få rören att hålla, kan man gå ner i värde på dessa om man tillämpar "G3-vägen"? Om du nu ska testa G3-grejen o samtidigt vill ha justerbar bias, så bör du tänka på att G3 ska ha "råbias" medans gallrena ska vara justerbara, kolla schema på en traynor Mark 3
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 18 Apr 2012, 15:41 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: Vad har detta för funktion?
Amp Healer wrote: emaushenric wrote: Okej! Tänkte prova den däringa G3-grejen som också är med på schemat. Förstärkarna det handlar om är Laney PA 100, jag har tidigare kört med 2,2k skärmgallermotstånd för att få rören att hålla, kan man gå ner i värde på dessa om man tillämpar "G3-vägen"? Om du nu ska testa G3-grejen o samtidigt vill ha justerbar bias, så bör du tänka på att G3 ska ha "råbias" medans gallrena ska vara justerbara, kolla schema på en traynor Mark 3 På Tranyor så tas väl den negativa spänningen innan 220k delningen? Eller missar jag nått? Då ändras väl spänningen till G3 samtidigt som man justerar bias. http://www.prowessamplifiers.com/schema ... _yba3c.pdf
|
| 18 Apr 2012, 15:52 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: Vad har detta för funktion?
Som det verkar så förlänger ju både "G3-lösningen" och större SGM livslängden på rören. Min fråga är då; kompenserar G3-lösningen för större SGM? Så man kan peta i tex 1k SGM istället för 2,2k och behålla ungefär samma livslängd på rören som med 2,2k SGM?
|
| 18 Apr 2012, 16:11 |
|
|