View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 17:40



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vad har detta för funktion? 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Vad har detta för funktion?
På detta schemat kan man se att det sitter en 3nF konding i serie med ett 12k motstånd mellan anoderna, vad har dessa för funktion? Har sett det i nån mer stärkare förut också...

Image

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


17 Apr 2012, 21:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vad har detta för funktion?
Zobel - när den är anbringad direkt på högtalaren eller konjugatfilter /conjunctive/ när den ligger paralllet med transformatorns primärlindning.
Dess uppgift är att få högtalarens impedans se ut mer resistiv än reaktiv utanför dess egenresonansfrekvens. Mao är meningen att få högtalarspolens induktans att försvinna. Vad den gör för ljudet råder delade meningar om beroende på om man lyssnar med vänster eller höger hjärnhalva. De som lyssnar med båda blir bara förvirrade....

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


17 Apr 2012, 21:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Vad har detta för funktion?
Okej! :D

Tänkte prova den däringa G3-grejen som också är med på schemat. Förstärkarna det handlar om är Laney PA 100, jag har tidigare kört med 2,2k skärmgallermotstånd för att få rören att hålla, kan man gå ner i värde på dessa om man tillämpar "G3-vägen"?

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


17 Apr 2012, 21:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Vad har detta för funktion?
VacuumVoodoo wrote:
Vad den gör för ljudet råder delade meningar om beroende på om man lyssnar med vänster eller höger hjärnhalva.

Gud vad jag gillade det uttrycket! :D

_________________
David


17 Apr 2012, 21:51
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Vad har detta för funktion?
emaushenric wrote:
Okej! :D

Tänkte prova den däringa G3-grejen som också är med på schemat. Förstärkarna det handlar om är Laney PA 100, jag har tidigare kört med 2,2k skärmgallermotstånd för att få rören att hålla, kan man gå ner i värde på dessa om man tillämpar "G3-vägen"?

Den kopplingen använde Peter Traynor på sina stärkare, för att öka livslängden/tillförlitligheten på rören. Min subjektiva upplevelse är, att den också gör nåt med linjäriteten på slutsteget, så att det låter lite mindre EL34 också. Betr. SGM är det väl så, att det vanligaste felet på högvoltare som Laney är överslag internt i röret, så det kanske man inte kommer åt med vare sig högre SGM eller G3-lösningen? Vad säger panelen?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


18 Apr 2012, 12:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Vad har detta för funktion?
Martin Kuhn wrote:
emaushenric wrote:
Okej! :D

Tänkte prova den däringa G3-grejen som också är med på schemat. Förstärkarna det handlar om är Laney PA 100, jag har tidigare kört med 2,2k skärmgallermotstånd för att få rören att hålla, kan man gå ner i värde på dessa om man tillämpar "G3-vägen"?

Den kopplingen använde Peter Traynor på sina stärkare, för att öka livslängden/tillförlitligheten på rören. Min subjektiva upplevelse är, att den också gör nåt med linjäriteten på slutsteget, så att det låter lite mindre EL34 också. Betr. SGM är det väl så, att det vanligaste felet på högvoltare som Laney är överslag internt i röret, så det kanske man inte kommer åt med vare sig högre SGM eller G3-lösningen? Vad säger panelen?


Jag hade problem med överslag i rörsockeln på en av mina Laneys förut men problemet försvann när jag petade i 2,2k SGM, det satt 470ohm orginal. Har kört mina Laneys rätt hårt, ca 20 timmar per vecka och inte haft några problem sen jag petade i större SGM.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


18 Apr 2012, 13:31
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: Vad har detta för funktion?
Läste i en manual till en gammal Phillipsapparat att man kunde borra ett hål i bakelitsockeln för att slippa överslag.


18 Apr 2012, 15:24
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Vad har detta för funktion?
Michael wrote:
Läste i en manual till en gammal Phillipsapparat att man kunde borra ett hål i bakelitsockeln för att slippa överslag.


Det kanske kan vara något! :D

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


18 Apr 2012, 15:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Vad har detta för funktion?
emaushenric wrote:
Okej! :D

Tänkte prova den däringa G3-grejen som också är med på schemat. Förstärkarna det handlar om är Laney PA 100, jag har tidigare kört med 2,2k skärmgallermotstånd för att få rören att hålla, kan man gå ner i värde på dessa om man tillämpar "G3-vägen"?


Om du nu ska testa G3-grejen o samtidigt vill ha justerbar bias, så bör du tänka på att G3 ska ha "råbias" medans gallrena ska vara justerbara, kolla schema på en traynor Mark 3

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


18 Apr 2012, 15:41
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Vad har detta för funktion?
Amp Healer wrote:
emaushenric wrote:
Okej! :D

Tänkte prova den däringa G3-grejen som också är med på schemat. Förstärkarna det handlar om är Laney PA 100, jag har tidigare kört med 2,2k skärmgallermotstånd för att få rören att hålla, kan man gå ner i värde på dessa om man tillämpar "G3-vägen"?


Om du nu ska testa G3-grejen o samtidigt vill ha justerbar bias, så bör du tänka på att G3 ska ha "råbias" medans gallrena ska vara justerbara, kolla schema på en traynor Mark 3



På Tranyor så tas väl den negativa spänningen innan 220k delningen? Eller missar jag nått? Då ändras väl spänningen till G3 samtidigt som man justerar bias.
http://www.prowessamplifiers.com/schema ... _yba3c.pdf

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


18 Apr 2012, 15:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Vad har detta för funktion?
Som det verkar så förlänger ju både "G3-lösningen" och större SGM livslängden på rören. Min fråga är då; kompenserar G3-lösningen för större SGM? Så man kan peta i tex 1k SGM istället för 2,2k och behålla ungefär samma livslängd på rören som med 2,2k SGM?

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


18 Apr 2012, 16:11
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.