| Author |
Message |
|
Hoochie coochie man
|
 Matfråga
Jag vet att det finns gott om matintresserade bojare så jag ställer frågan här i stället för att gå med i nåt matforum. Jag brukar laga österrikisk kålsoppa med kummin och stoppa i choritzo eller nån annan smakrik korv. Den älskas av en av sönerna som nu blivit vegetarian. Vad kan jag stoppa i för att få lite av den smak som dom starka korvarna ger ?
|
| 23 Mar 2012, 12:58 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Matfråga
Svårt att svara på när man inte vet vilken typ av vegetarian han är... Äter han mejerivaror som ost? Fisk?
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 23 Mar 2012, 13:01 |
|
 |
|
Blues66
|
FenderBender wrote: Svårt att svara på när man inte vet vilken typ av vegetarian han är... Äter han mejerivaror som ost? Fisk? Hej! Nu blir jag jättenyfiken! Vilken ost eller fisk ersätter på bästa sätt chorizo bland matkunniga? Magnus
|
| 23 Mar 2012, 13:56 |
|
 |
|
FenderBender
|
Blues66 wrote: FenderBender wrote: Svårt att svara på när man inte vet vilken typ av vegetarian han är... Äter han mejerivaror som ost? Fisk? Hej! Nu blir jag jättenyfiken! Vilken ost eller fisk ersätter på bästa sätt chorizo bland matkunniga? Magnus Ersätta kan man väl aldrig göra, men rökt ost eller rökt fisk ger åtminstone lite karaktär som kan dra tankarna till rökigheten i korven. Tillsammans med lite kryddor då. Sen finns det ju vegetabiliska korvar så klart. Annars håller jag med dig. Det är mycket svårt att ersätta just korv, framförallt schorizo. 
|
| 23 Mar 2012, 14:30 |
|
 |
|
pikehead
|
Hemköp har nånslags ekologiska sojabitar som är ganska bra. Man kan smaksätta dom genom att koka dom i buljong ed i några minuter. Gott kan vara att steka haloumi-ostbitar och lägga i såna soppor. Man kan också ta Quorn-bitar och steka dom i kryddstark grillolja för att sedan låta dom koka med i soppan en stund. Har du riktigt gott om tid marinerar du Quornbitarna. Lycka till! Erik (oxå veggetonåringsförälder)
|
| 23 Mar 2012, 14:59 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
eftersom nu frågan var vad han kan stoppa i för att få den smak som korvarna ger så är det ju smaken och inte konsistensen som efterfrågas antar jag. Smaken i chorizo består vad jag förstå huvudsamkligen av chilipeppar, så mitt förslag är att du kryddar med habanero eller chili vegetarisk korv är ju bara trams IMO men förresten, Denniskorv är väl vegetarisk? Den innehåller väl knappast ngt kött vad jag minns, mest potatismjöl och sånt 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 23 Mar 2012, 15:27 |
|
 |
|
pikehead
|
Joshunznera wrote: eftersom nu frågan var vad han kan stoppa i för att få den smak som korvarna ger så är det ju smaken och inte konsistensen som efterfrågas antar jag. Smaken i chorizo består vad jag förstå huvudsamkligen av chilipeppar, så mitt förslag är att du kryddar med habanero eller chili naturligtvis...
|
| 23 Mar 2012, 15:30 |
|
 |
|
Nisse89
|
ha i choritzo och säg att det är vegetarisk korv. Problem solved 
|
| 23 Mar 2012, 15:31 |
|
 |
|
Hoochie coochie man
|
Joshunznera wrote: eftersom nu frågan var vad han kan stoppa i för att få den smak som korvarna ger så är det ju smaken och inte konsistensen som efterfrågas antar jag. Smaken i chorizo består vad jag förstå huvudsamkligen av chilipeppar, så mitt förslag är att du kryddar med habanero eller chili vegetarisk korv är ju bara trams IMO men förresten, Denniskorv är väl vegetarisk? Den innehåller väl knappast ngt kött vad jag minns, mest potatismjöl och sånt  Fan det borde jag ju begripit själv, har egenodlad och hemrökt chili som säkert duger.
|
| 23 Mar 2012, 16:05 |
|
 |
|
Hoochie coochie man
|
Nisse89 wrote: ha i choritzo och säg att det är vegetarisk korv. Problem solved  Hade en kamrat på 70-talet som var med på ett vegetariskt jul-knytis (det var ju som sagt på 70-talet) och han färgade köttfärsen gröm med karamellfärg och gjorde dom godaste vegetariska köttbullarna som ätits.
|
| 23 Mar 2012, 16:07 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Hoochie coochie man wrote: Nisse89 wrote: ha i choritzo och säg att det är vegetarisk korv. Problem solved  Hade en kamrat på 70-talet som var med på ett vegetariskt jul-knytis (det var ju som sagt på 70-talet) och han färgade köttfärsen gröm med karamellfärg och gjorde dom godaste vegetariska köttbullarna som ätits. 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 23 Mar 2012, 16:29 |
|
 |
|
FenderBender
|
Hoochie coochie man wrote: Nisse89 wrote: ha i choritzo och säg att det är vegetarisk korv. Problem solved  Hade en kamrat på 70-talet som var med på ett vegetariskt jul-knytis (det var ju som sagt på 70-talet) och han färgade köttfärsen gröm med karamellfärg och gjorde dom godaste vegetariska köttbullarna som ätits. Låter som om ni firade St. Patrick's Day? 
|
| 23 Mar 2012, 16:37 |
|
|