View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:56



Reply to topic  [ 24 posts ] 
EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg OMBYGGD... 
Author Message

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg OMBYGGD...
Kanalen med EF86 låter pruttigt basigt och trist, den andra kanalen låter mycket bättre dock inte riktigt bra men acceptabelt. Vad kan jag gör för att få EF86 att låta mera middigt och mindre slapp i basen.
Alternativt skall jag byta ut EF86 mot ECC83 och bygga om den kanalen för ECC83, alla förslag mottages.


http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... gstrom.JPG

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


Last edited by Mrcool on 20 Mar 2012, 09:54, edited 1 time in total.



09 Mar 2012, 12:34
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
Slapp i gumpen? Kan väl knappast ligga i ingångssteget. Vad får du för uteffekt i den här, innan klippning?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


10 Mar 2012, 12:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
När jag kikar på schemat så har den ju vissa likheter med de Twens jag bygger om-när de e färdiga då. Iom det betvivlar jag att det skulle kunna tex ligga i kapaciteten i EZ;n.
Men,börjar med en motfråga.
Det ligger ju uppenbarligen en switch för inkoppling av olika mängd kapacitans för EF pipans katod. Tycker du den svarar som det e tänkt? Skillnaden i just bottenförstärkning e ju ganska avsevärd mellan tex 22uF avkoppling å 220nF.

Kan säga att en direkt skillnad mellan denna å de Twens jag bygger e att mina alster använder mer glättning in över pre-ampen. Spänningarna e likartade fö.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Mar 2012, 13:57
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
Racing wrote:
När jag kikar på schemat så har den ju vissa likheter med de Twens jag bygger om-när de e färdiga då. Iom det betvivlar jag att det skulle kunna tex ligga i kapaciteten i EZ;n.
Men,börjar med en motfråga.
Det ligger ju uppenbarligen en switch för inkoppling av olika mängd kapacitans för EF pipans katod. Tycker du den svarar som det e tänkt? Skillnaden i just bottenförstärkning e ju ganska avsevärd mellan tex 22uF avkoppling å 220nF.

Kan säga att en direkt skillnad mellan denna å de Twens jag bygger e att mina alster använder mer glättning in över pre-ampen. Spänningarna e likartade fö.


Jag tycker den svarar på förändring av katod motståndet, kanske skulle prova med högre glätning 47uF kanske.
Med humbucker så kör jag den med 22nF och 22uF med Telecastern.

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


10 Mar 2012, 14:31
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
Martin Kuhn wrote:
Slapp i gumpen? Kan väl knappast ligga i ingångssteget. Vad får du för uteffekt i den här, innan klippning?


Har inte mätt upp effekten när klippningen börjar, tror den skall ge ca 18watt.

Som det syns på schemat så har jag en variant av Powerscaling med en powerkontroll, PS sänker enbart spänningen till slutrören, gjorde så att B+ till övriga rör bibehålls på en fast nivå även om B+ till slutrören sänks.

Har provat att sänkna nivån in till slutsteget men tycker ändå att den låter som du säger "slapp i gumpen".

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


10 Mar 2012, 14:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
Jo. Kan säga som så att jag har liknande greppunkter för glättningen men den e helt enkelt större i kapacitans.

Sista noden arbetar med 22u. Innan det ligger det 47u mer eller mindre överlag. Jag labbade lite med det där vs det med kompressionen från EZ81;an å för att den inte skulle bli fullkomligt dominant för kretsen när man började lasta den så mynnade det i mer glättning än jag normalt hade installerat för motsvarande kisel setup.

Om jag fattat det rätt e det dessutom ganska väsentligt att 1a noden inte utsätts för mer än maximalt 50u med rörlikriktning. Hur som kan jag kvittera att Twen;arna INTE besitter det beteende du påtalar å kompressionen som kommer av EZ81;an gör sig gällande först ganska långt upp i volym. Ett beteende som jag personligen tycker e ganska användbart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Mar 2012, 15:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
V6B, det titta kinky ut, kompis.
Dina 470k/470pF länkar motarbetar varandra, hur effektivt hänger på hur volymkotrollerna står. 47k/1k5 - vad är tanken bakom ?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


10 Mar 2012, 16:47
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
VacuumVoodoo wrote:
V6B, det titta kinky ut, kompis.
Dina 470k/470pF länkar motarbetar varandra, hur effektivt hänger på hur volymkotrollerna står. 47k/1k5 - vad är tanken bakom ?


Ja du V6B lade jag dit för att få lite mera sprutt på tremolo kanalen i övrigt så fanns det nog inte några tankar i min "försöka lära mig så mycket som möjligt om rör genom att prov värld". Skall jag ta bort V6B eller göra den på annat sätt kanske bara använda den för tremolokanalen och sätta mix resistorerna efter V6B ?

Hur menar du att "470k/470pF länkar motarbetar varandra" kan jag lösa det på bättre sätt.
Från hagströms original lade jag dit 470pF se schema längst till höger
http://hem.passagen.se/lako63/images/SCHEMA/614a.jpg

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


10 Mar 2012, 17:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
I Hagströms schema har du bara motstånd, de är frekvensoberoende element.
Lägger du 470pF parallelt med båda så har båda länkarna samma frekvensberoende impedans. Ligger ena volymen lågt och den andra högt så bildar dessa RC länkar en spänningsdelare. Men eftersom de har identiska impedanser sä försvinner frekvensberoendet i ekvationen. Vill du få ljusare ton som man brukar med en sådan RC länk så gör det efter V6B. Det steget kan lika väl ändras till t.ex 150k i anoden och labba lite med katodresistorn upp och ner i resistans.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


10 Mar 2012, 18:03
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
VacuumVoodoo wrote:
I Hagströms schema har du bara motstånd, de är frekvensoberoende element.
Lägger du 470pF parallelt med båda så har båda länkarna samma frekvensberoende impedans. Ligger ena volymen lågt och den andra högt så bildar dessa RC länkar en spänningsdelare. Men eftersom de har identiska impedanser sä försvinner frekvensberoendet i ekvationen. Vill du få ljusare ton som man brukar med en sådan RC länk så gör det efter V6B. Det steget kan lika väl ändras till t.ex 150k i anoden och labba lite med katodresistorn upp och ner i resistans.


Skall prova med ditt förslag, ändrade glättnings kondingarna på 8uF till 47uF, det blev inte någon större förändring möjligtvis lite fastare bas, svårt att säga.

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


10 Mar 2012, 20:03
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
VacuumVoodoo wrote:
I Hagströms schema har du bara motstånd, de är frekvensoberoende element.
Lägger du 470pF parallelt med båda så har båda länkarna samma frekvensberoende impedans. Ligger ena volymen lågt och den andra högt så bildar dessa RC länkar en spänningsdelare. Men eftersom de har identiska impedanser sä försvinner frekvensberoendet i ekvationen. Vill du få ljusare ton som man brukar med en sådan RC länk så gör det efter V6B. Det steget kan lika väl ändras till t.ex 150k i anoden och labba lite med katodresistorn upp och ner i resistans.

Jag gjorde som du föreslog, tog bort bägge 470pF och ändrade V6B till 150K anod och hamnade på 8,2K utan konding på katoden. jag kanske är helt ute och simmar i rörvärldens byggande, men enda sättet att lära sig är ju att prova prova prova och åter prova, någon gång skall man ju hamna rätt.

Ett förtydligande om ljudet, nu när jag tog bort 470pF och kanding på V6B så blev det bättre, jag skulle nog säga att ljudet var lite åt sprucket ljud på bastonerna innan jag tog bort kondingarna, det känns bättre men jag får inte den fina övergången mellan rent och distat ljud som jag har fått i dom andra förstärkarna jag har byggt. Visserligen skilljer det en hel del runt slutsteget, den här saknar NFB och har inte fixed bias

ex 1. http://hem.passagen.se/lako63/images/st ... 5A_AMP.bmp
ex 2. http://hem.passagen.se/lako63/images/st ... Preamp.bmp
http://hem.passagen.se/lako63/images/st ... weramp.bmp

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


11 Mar 2012, 11:21
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
Quote:
(...) den här saknar NFB och har inte fixed bias

Å där har du skillnaden; med katodbias och utan NFB får du inte den skarpa övergången. Syns tydligt på skåpet.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


11 Mar 2012, 12:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
Herr Kuhn, har ni tappat läslinsen? Det är ju vad han har i slutsteget: katodbias och ingen NFB.
EF86 med förstärkning runt 130ggr som ger ren signal in på en triod 150k/8.2k och direkt ut till LTP. Det blir inte mycket till progressiv dist och kompression i flera generationer i preampen, bara ensidig klippning i triodsteget V6B. Som jag ser det.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


11 Mar 2012, 15:51
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
Quote:
Herr Kuhn, har ni tappat läslinsen? Det är ju vad han har i slutsteget: katodbias och ingen NFB.

Läsa kinky, kompis? Det var ju i jämförelse med de andra slutstegen han har.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


11 Mar 2012, 15:57
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
VacuumVoodoo wrote:
Herr Kuhn, har ni tappat läslinsen? Det är ju vad han har i slutsteget: katodbias och ingen NFB.
EF86 med förstärkning runt 130ggr som ger ren signal in på en triod 150k/8.2k och direkt ut till LTP. Det blir inte mycket till progressiv dist och kompression i flera generationer i preampen, bara ensidig klippning i triodsteget V6B. Som jag ser det.


Är det hela topologin som är fel ?
Vad göra för att få något vettigt ur denna förstärkare

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


11 Mar 2012, 17:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
Martin Kuhn wrote:
Quote:
Herr Kuhn, har ni tappat läslinsen? Det är ju vad han har i slutsteget: katodbias och ingen NFB.

Läsa kinky, kompis? Det var ju i jämförelse med de andra slutstegen han har.

Njaä...
Enligt min talmudiska uppfattning av logik och kabbalistisk tolkning av dolda budskap i skrivna texter så uppvisar frågeställarens förstärkare en abrupt övergång från rent till förvrängd ljud i motsats till de tidigare konstruktioner han hänvisar till.
De tidigare konstruktionerna har båda slutsteg med global negativ återkoppling. Dessutom har den ena fast gallerförspänning och den andra katodbias med ej avkopplade katodresistorer vilket ger även lokal negativ återkoppling för slutrören.
Förstärkaren som är föremål för åtgärder har slutsteg med automatisk gallerförspänning medelst katodresistor och saknar global negativ återkoppling.
Du skriver att:
Quote:
med katodbias och utan NFB får du inte den skarpa övergången
vilket jag förstår att den abrupta övergången från rent till förvrängd ljud i förstärkaren ifråga uteblir om den hade katodbias utan (global) negativ återkoppling.
Förstärkaren enligt förevisat schema är just så beskaffat.

Mrcool wrote:
VacuumVoodoo wrote:
Herr Kuhn, har ni tappat läslinsen? Det är ju vad han har i slutsteget: katodbias och ingen NFB.
EF86 med förstärkning runt 130ggr som ger ren signal in på en triod 150k/8.2k och direkt ut till LTP. Det blir inte mycket till progressiv dist och kompression i flera generationer i preampen, bara ensidig klippning i triodsteget V6B. Som jag ser det.


Är det hela topologin som är fel ?
Vad göra för att få något vettigt ur denna förstärkare

Måste du ha tremolo eller kan du leva utan det? Vad ville du uppnå med att ha EF86?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


11 Mar 2012, 17:27
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
Quote:
Måste du ha tremolo eller kan du leva utan det? Vad ville du uppnå med att ha EF86?

Jag fick denna hagström 614 och har försökt under en lång period med lite förändringar här och där att få den att låta bättre.

Tremolo = nja jag lever bra utan den
EF86 = Den satt där som original har inte velat byta, men man är ju en föränderlig människa.

Hagström 614 är uppbygd så att försteget är på ett eget kort uppe vid kontrollpanelen, därifrån går det en signal kabel till slutsteget som sitter i botten av combon tillsammans med transformatorer.
När jag har grejat med förstärkaren så har jag behållit den lösningen med försteg i övre delen av combon och slutsteget i nedre del av combon.

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


11 Mar 2012, 20:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
Ok, i så fall, jag skulle låta signalen från EF86 gå helt förbi trioden V6B och skicka den in i fasvändaren direkt. Det blir nog inga problem att styra ut slutsteget med ecc83 som fasvändare. Du får en ren kanal som kan nog driva slutsteget in i klassisk brittisk crunch.
Sedan skippa tremolot, gör om oscillatorn till et gainsteg så tillssammans med den entledigade V6B kan du göra en ganskavettig 3-stegs gainsmedja som matar in i PI.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


12 Mar 2012, 13:16
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
VacuumVoodoo wrote:
Ok, i så fall, jag skulle låta signalen från EF86 gå helt förbi trioden V6B och skicka den in i fasvändaren direkt. Det blir nog inga problem att styra ut slutsteget med ecc83 som fasvändare. Du får en ren kanal som kan nog driva slutsteget in i klassisk brittisk crunch.
Sedan skippa tremolot, gör om oscillatorn till et gainsteg så tillssammans med den entledigade V6B kan du göra en ganskavettig 3-stegs gainsmedja som matar in i PI.


Skall prova med detta, vad tror du har jag inte en glättningkonding för mycket, jag borde väl kunna ta bort R39 och C100.

Har du förslag på värden kring 3-stegs kedjan +
Skall volym / Ton vara som det är nu men mellan Gain 1 och Gain 2 ?
eller skall jag ha volym mellan gain 1 och 2 och efter gain 2 sätta in bas,mid,treble kontroller ?

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


12 Mar 2012, 13:43
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
VacuumVoodoo wrote:
Ok, i så fall, jag skulle låta signalen från EF86 gå helt förbi trioden V6B och skicka den in i fasvändaren direkt. Det blir nog inga problem att styra ut slutsteget med ecc83 som fasvändare. Du får en ren kanal som kan nog driva slutsteget in i klassisk brittisk crunch.
Sedan skippa tremolot, gör om oscillatorn till et gainsteg så tillssammans med den entledigade V6B kan du göra en ganskavettig 3-stegs gainsmedja som matar in i PI.


Skulle det här fungera ?

http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... trom_4.jpg

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


13 Mar 2012, 22:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
Det börjar arta sig.
Eftersom du blandar inte kanalerna så val av kanal direkt på ingången med ett relä är mindre lyckat. Du behöver en riktigt väl reglerad ripplefri matningspänning till reläet. Annars kommer det att brumma så fort reläet aktiveras.
Bättre läge är på ingången till fasinverteraren.
EF86 kanalen: med alla rattar på max och insignal på 75mV bör du kunna styra ut slutstegt fullt ut rent. Den kan nog vara en bra pedalkanal.
Triodkanalen bör kunna styra ut med 5mV in.
Bara överslagsberäkning i skallen, verkligheten kan skilja sig en del...

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


13 Mar 2012, 23:12
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
VacuumVoodoo wrote:
Det börjar arta sig.
Eftersom du blandar inte kanalerna så val av kanal direkt på ingången med ett relä är mindre lyckat. Du behöver en riktigt väl reglerad ripplefri matningspänning till reläet. Annars kommer det att brumma så fort reläet aktiveras.
Bättre läge är på ingången till fasinverteraren.
EF86 kanalen: med alla rattar på max och insignal på 75mV bör du kunna styra ut slutstegt fullt ut rent. Den kan nog vara en bra pedalkanal.
Triodkanalen bör kunna styra ut med 5mV in.
Bara överslagsberäkning i skallen, verkligheten kan skilja sig en del...



Tack för dina tips och ideer, det blir att prova under helgen. Hoppas verkligen att detta kan ordna till det tråkiga ljud som jag upplever nu. Oavsett så är det ju kul att bygga om och prova sig fram.

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


14 Mar 2012, 12:28
Profile

Joined: 05 Jul 2011, 10:14
Posts: 11
Location:
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
schemat vad gäller EF86 röret är felritat, anslutningarna för broms och skärmgaller ska byta plats


14 Mar 2012, 19:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg .
VacuumVoodoo wrote:
Det börjar arta sig.
Eftersom du blandar inte kanalerna så val av kanal direkt på ingången med ett relä är mindre lyckat. Du behöver en riktigt väl reglerad ripplefri matningspänning till reläet. Annars kommer det att brumma så fort reläet aktiveras.
Bättre läge är på ingången till fasinverteraren.
EF86 kanalen: med alla rattar på max och insignal på 75mV bör du kunna styra ut slutstegt fullt ut rent. Den kan nog vara en bra pedalkanal.
Triodkanalen bör kunna styra ut med 5mV in.
Bara överslagsberäkning i skallen, verkligheten kan skilja sig en del...


Nu har jag byggt om försteget enl. dit förslag " VacuumVoodoo ", vilket drag det blev i maskinen på den gamla tremolo kanalen.
Lite kvarstår ex. med att ta ner signalen något mellan steg 1 och steg 2, tror jag skall prova med 470k/470k för att halvera signalen.
Lät original pottarna för Tremolo 250k och Trim 5k vara kvar. 250k satte jag i serie med 10uF på katoden till steg 2 och 5k i serie med katod resistorn på steg 1.

Schema: http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... gstrom.JPG

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


20 Mar 2012, 09:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.