View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 14:23



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
telefunken ECC83 smooth plate värde?? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post telefunken ECC83 smooth plate värde??
tjola.. har fått tag i en ansenlig mängd :shock: :shock: tfk smooth plate
alla märkta med 2A1 O+ (med streck i mitten) 4C

vet nån värdet på dessa rör ... 8) :?: :mrgreen:

givetvis klipp nya i originalkartong....
kartonger ser ut att vara från 50-60 talet...
hmm vad betyder koden ...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


25 Jan 2012, 21:08
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
ca 2-3hundra i sverige kanske.

ett sätt att maximera priset är att mäta upp dem på en kalibrerad, känd, högkvalitativ rörprovare och lämna viss garanti, jämte det aktuella rörets testdata i förhållande till spec.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


26 Jan 2012, 11:23
Profile WWW

Joined: 07 Jul 2008, 21:34
Posts: 223
Location:
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Plexiglas wrote:
ca 2-3hundra i sverige kanske.

ett sätt att maximera priset är att mäta upp dem på en kalibrerad, känd, högkvalitativ rörprovare och lämna viss garanti, jämte det aktuella rörets testdata i förhållande till spec.


Ska detta vara nödvändigt på NIB rör?

_________________
/Stefan


26 Jan 2012, 11:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Plexiglas wrote:
ca 2-3hundra i sverige kanske.

ett sätt att maximera priset är att mäta upp dem på en kalibrerad, känd, högkvalitativ rörprovare och lämna viss garanti, jämte det aktuella rörets testdata i förhållande till spec.


Hur kommer det sig att du anser att de är så billiga i Sverige, när man på sajterna utomlands ser Tfk ECC83 smooth plate i prisspannet 50-180 dollar/st. Till och med beg rör listas 50 dollar o uppåt.
/Gunnar


26 Jan 2012, 11:54
Profile

Joined: 27 Jan 2008, 09:54
Posts: 67
Location:
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Lägg in en bild. Jag tror att det inte är TFK, av din beskrivning av koden./Roland

_________________
Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.


26 Jan 2012, 11:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Niro116 wrote:
Lägg in en bild. Jag tror att det inte är TFK, av din beskrivning av koden./Roland

Yougo-EI?
Inget fel på de rören, även om det inte är the real deal.
/G


26 Jan 2012, 12:40
Profile

Joined: 27 Jan 2008, 09:54
Posts: 67
Location:
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Kan vara, blir inte klok på beskrivningen av koden.
De enda some gjorde "smooth" plates var TFK och Ei, Yogo,
skulle behöva bilder. Fast det lättaste är att titta efter
den inetsade fyrkanten i botten. The "diamond"/Roland

_________________
Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.


26 Jan 2012, 12:54
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Izzy wrote:
Plexiglas wrote:
ca 2-3hundra i sverige kanske.

ett sätt att maximera priset är att mäta upp dem på en kalibrerad, känd, högkvalitativ rörprovare och lämna viss garanti, jämte det aktuella rörets testdata i förhållande till spec.


Hur kommer det sig att du anser att de är så billiga i Sverige, när man på sajterna utomlands ser Tfk ECC83 smooth plate i prisspannet 50-180 dollar/st. Till och med beg rör listas 50 dollar o uppåt.
/Gunnar


Jag qoutar bara priserna som är gångbara på tradera. Det brukar ligga i det spannet där.

Att nån rörsäljare utomlands har priser på 1oo+ dollar, betyder ingenting. Ofta har de inte ens rören ifråga hemma! :lol: Betvivlar starkt att de lyckas sälja många till det priset också. Skulle nån lägga ut ett tfk smooth på tradera med en köp nu på 700 spänn skulle det inte bli sålt, tro mig. :wink:

Sven, kolla om det finns en diamant i botten på dina rör, annars är de EI eller fejk. Är de verkligen NIB, alltså i obruten förpackning???

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


26 Jan 2012, 12:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 929
Location:
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Om det är äkta tfk så ska de inte säljas på Tradera utan på Ebay, helst som matchade par. Då tickar det ofta iväg rätt bra:
http://www.ebay.com/itm/Telefunken-ECC8 ... 27c21ac408

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


26 Jan 2012, 13:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
[quote="Plexiglas"]Sven, kolla om det finns en diamant i botten på dina rör, annars är de EI eller fejk.quote]

Är det tveklöst så att diamanten bara finns på äkta Tfk? Aldrig på EI eller något annat som någon kan ha kletat Tfk på? Alltså utifrån vad du vet. Du kan ju inte ha kollat varenda rör, det fattar jag ju, även om du är nörd...
/G


26 Jan 2012, 13:31
Profile

Joined: 27 Jan 2008, 09:54
Posts: 67
Location:
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Jag svarar fastän du riktar frågan till "Plexiglas".
Ja, det är tveklöst så med ett undantag, väldigt tidiga TFK (tidigt 50-tal) saknade
fyrkanten i botten, men de ser du väldigt sällan./Roland

_________________
Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.


26 Jan 2012, 13:52
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
maglemer wrote:
Om det är äkta tfk så ska de inte säljas på Tradera utan på Ebay, helst som matchade par. Då tickar det ofta iväg rätt bra:
http://www.ebay.com/itm/Telefunken-ECC8 ... 27c21ac408


Håller med, marknaden i sverige håller för låga priser och saknar de nördiga audiofilerna som är beredda att pröjsa finskjortan för matchade förstegsrör.
Är det max stålar du är ute efter är tradera etc inget alternativ.

Skulle va kul att få se några skarpa bilder på rören :P

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


26 Jan 2012, 14:18
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
tja jag gissar på att detta är ei rör av riktigt tidig produktion då philis ägde fabriken.. har med koderna kunna datera ett rör o det gjort 1953.. vilket jag inte tvivlar på o obrutna förpackningar dessutom så vet jag att rören ca 500 st inte alla tfk83. B-)
har legat på samma ställe sen ca 1980... jag har hittat andra dyrgripar oxå.... E88CC =-O ...... även Ef86! märkta siemens d71

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


26 Jan 2012, 14:52
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Låter knepigt...
När tog EI över tfk-maskinerna? Mitten på 70-talet?
Hur ser loggorna ut på rören, det har cirkulerat många fejkade tfk
senaste åren.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


26 Jan 2012, 15:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Plexiglas wrote:
maglemer wrote:
Om det är äkta tfk så ska de inte säljas på Tradera utan på Ebay, helst som matchade par. Då tickar det ofta iväg rätt bra:
http://www.ebay.com/itm/Telefunken-ECC8 ... 27c21ac408


Håller med, marknaden i sverige håller för låga priser och saknar de nördiga audiofilerna som är beredda att pröjsa finskjortan för matchade förstegsrör.
Är det max stålar du är ute efter är tradera etc inget alternativ.

Skulle va kul att få se några skarpa bilder på rören :P


Vill nog lägga till oxå att utifrån en enda auktion kan man inte dra nån slutsats alls ang pris. Det ligger mkt psykologi bakom slutresultatet. Minerfarenhet är att dessa inte alls går för så höga priser vanligtvis (90usd/st = 600+kr). Däremot ligger priserna allmänt högre än på tradera.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


26 Jan 2012, 19:02
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Plexiglas wrote:
Låter knepigt...
När tog EI över tfk-maskinerna? Mitten på 70-talet?
Hur ser loggorna ut på rören, det har cirkulerat många fejkade tfk
senaste åren.

tja det är tfk rör men tillverkade av Ei .
det är absolut inga fejk tfk..
dem har rätt tfk märkning som inte går att ta bort.. o överensstämmer med bilder på tidiga Ei rör

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


26 Jan 2012, 20:09
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
zven wrote:
Plexiglas wrote:
Låter knepigt...
När tog EI över tfk-maskinerna? Mitten på 70-talet?
Hur ser loggorna ut på rören, det har cirkulerat många fejkade tfk
senaste åren.

tja det är tfk rör men tillverkade av Ei .
det är absolut inga fejk tfk..
dem har rätt tfk märkning som inte går att ta bort.. o överensstämmer med bilder på tidiga Ei rör


Jag har svårt att tro på att EI tillverkade smooth plates åt tfk på 50-talet, eller missupfattar jag din tidigare post?

Jag vet däremot att tfk märkte om EI-tillverkade smooth plates efter de själva slutade med sin egen tillverkning nån gång mitten-slutet på 70-talet och sålde av sin utrustning, men du pratade om 1953... låter väldigt konstigt imo... 1983 låter betydligt trovärdigare isf.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


26 Jan 2012, 20:24
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
lite bilder
Image
Image

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


26 Jan 2012, 20:46
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
onekligen ei stämplade, hästsko med punkt i = Nis-tillverkade.
Enda uppgifterna jag nånsin hört/sett är att de tog över tfks utrustning på 70-talet.
De kan omöjligen va från 50-talet utan diamanten i botten, med NIS-märkning och tfk-logo!
Ca 30usd / st hos rörhandlare, troligen mindre på ebay. Kan tom bli svårsålda utan garantier
för att de inte är mikrofoniska.

en annan sak, tfks stämplar är ökända för att släppa bara man petar på dem, sitter dessa bergfast är det mkt troligt att de är fejk.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


26 Jan 2012, 21:09
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Plexiglas wrote:
onekligen ei stämplade, hästsko med punkt i = Nis-tillverkade.
Enda uppgifterna jag nånsin hört/sett är att de tog över tfks utrustning på 70-talet.
De kan omöjligen va från 50-talet utan diamanten i botten, med NIS-märkning och tfk-logo!
Ca 30usd / st hos rörhandlare, troligen mindre på ebay. Kan tom bli svårsålda utan garantier
för att de inte är mikrofoniska.

en annan sak, tfks stämplar är ökända för att släppa bara man petar på dem, sitter dessa bergfast är det mkt troligt att de är fejk.


fejk näää... men helt klart gjorda på 70 talet... då dem garanterat legat där sen år 1980..
men jag hittade nåt bättre ..

sådär 40 st.......

Siemens & Halske E88CC
dem blir nog hifinördarna svettiga av.. dem har datum kod A6 3H med silver plate separator..
Image

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


26 Jan 2012, 21:33
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
zven wrote:
Plexiglas wrote:
onekligen ei stämplade, hästsko med punkt i = Nis-tillverkade.
Enda uppgifterna jag nånsin hört/sett är att de tog över tfks utrustning på 70-talet.
De kan omöjligen va från 50-talet utan diamanten i botten, med NIS-märkning och tfk-logo!
Ca 30usd / st hos rörhandlare, troligen mindre på ebay. Kan tom bli svårsålda utan garantier
för att de inte är mikrofoniska.

en annan sak, tfks stämplar är ökända för att släppa bara man petar på dem, sitter dessa bergfast är det mkt troligt att de är fejk.


fejk näää... men helt klart gjorda på 70 talet...


:o vad baserar du det på? Nyss var de från -53! :o
Öppna nån till och se om inte koderna är tydligare.
Prova att skrapa med nageln på tfklogon!

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


26 Jan 2012, 21:46
Profile WWW

Joined: 27 Jan 2008, 09:54
Posts: 67
Location:
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
83 rören är inte fejk utan Ei rör från tidigast 80-talet.
88 rören med A6 kod är förmodligen inte Siemens egna, Siemensloggan saknas, mao
sena E88CC, kan vara Tungsram eller ngt. annat, från 80-talet.

Roland

_________________
Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.


26 Jan 2012, 22:09
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
antagligen för att jag hade fel... :wink: dem är nog från 1970-80 vad det verkar..
jag har nämligen 40 st tfk med diamanten i botten...premium selected med blå o röd färgade toppar gjorda för sjukhusutrustning som ser identiska ut.. var nere i källaren o kollade o dem hade likadana tryck lika svåra att nöta bort... så detta får mig att tro att... dem EI märkta som jag nyss fått fatt i utan diamond är från 70-80 precis efter tfk sålde sin utrustning......

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


26 Jan 2012, 22:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Niro116 wrote:
83 rören är inte fejk utan Ei rör från tidigast 80-talet.
88 rören med A6 kod är förmodligen inte Siemens egna, Siemensloggan saknas, mao
sena E88CC, kan vara Tungsram eller ngt. annat, från 80-talet.

Roland
e88cc är gjorda på munich fabriken enligt code
se exempel.. jag är nog lite för snabb i vändorna he he.. men det rättar till sig all eftersom... gör inget .. jag tänker inte sälja av nåt förren jag vet exakt vad jag säljer... så ingen jävel blir lurad... :wink: http://www.tubemongerlib.com/gallery2/v ... y.jpg.html

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


26 Jan 2012, 22:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Men intressant är väl också hur dessa EI-Tfk rör låter och står sig?

Jag har några sådana och ett gäng real deal. Just nu fick jag lust att kasta in ett EI-Tfk som fasvändare i min SupraLead. Och det låter alldels utmärkt! Det satt ngt nyare rör, tror det var ett Sovtek. Men detta EI-rör öppnade upp tonen och det distar snyggt, mer separerat och med ett fint övertonsrikt diskantregister. Kan gärna lägga ett par hundra för ett sådant rör. Det klår ju lätt de flesta nyproducerade i alla fall.

/Gunnar


26 Jan 2012, 23:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 929
Location:
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Izzy wrote:
Men intressant är väl också hur dessa EI-Tfk rör låter och står sig?

Jag har några sådana och ett gäng real deal. Just nu fick jag lust att kasta in ett EI-Tfk som fasvändare i min SupraLead. Och det låter alldels utmärkt! Det satt ngt nyare rör, tror det var ett Sovtek. Men detta EI-rör öppnade upp tonen och det distar snyggt, mer separerat och med ett fint övertonsrikt diskantregister. Kan gärna lägga ett par hundra för ett sådant rör. Det klår ju lätt de flesta nyproducerade i alla fall.

/Gunnar


+1
Jag har också väldigt goda erfarenheter av dessa gamla EI-rör, och tvivlar på att nån kan skilja dem ljudmässigt från tfk. Fast dom är ju otroligt mycket billigare om det inte står just Telefunken på dem, Zaerix t ex. Eller Philips.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


27 Jan 2012, 00:09
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Jodå, jag har oxå en hel del EI smooth och de låter bra. Den stora skillnaden är att de allmänt har sämre toleranser än tfk-rören och därför cirkulerar det väldigt många ex som är mikrofoniska eller ligger utanför spec. Det är väldigt ovanligt när det gäller tfk-tillverkade smoothplates (eller andra varianter av deras tillverkning, för den delen).

Jag skulle gärna köpa ett gäng själv - om de var garanterat fria från mikrofoni och att man vet att de ligger inom spec på en kalibrerad mätare av god kvalité. Kan man inte uppfylla de kraven skulle jag avråda från köp oavsett pris.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


27 Jan 2012, 08:59
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
bara för att reta skiten ur dem otrogna.. så attt..
jag bytte ett 60ah bilbatteri värt 600:- mot ca 500 rör.. varav hälften är riktigt bra o användbart.. typ 12bh7a ... e88cc.. ecl80.. ecc83 ecc82.. ecl82.. o andra fina e rör

:mrgreen: :mrgreen: :shock:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


27 Jan 2012, 15:18
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
8) härligt 8)

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


27 Jan 2012, 15:27
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Grattis. Din JÄVEL :twisted:

:-)

*kväver en harmsen och avundsjuk sur uppstötning*


27 Jan 2012, 20:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.