| Author |
Message |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 telefunken ECC83 smooth plate värde??
tjola.. har fått tag i en ansenlig mängd  tfk smooth plate alla märkta med 2A1 O+ (med streck i mitten) 4C vet nån värdet på dessa rör ...  givetvis klipp nya i originalkartong.... kartonger ser ut att vara från 50-60 talet... hmm vad betyder koden ...
|
| 25 Jan 2012, 21:08 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
ca 2-3hundra i sverige kanske.
ett sätt att maximera priset är att mäta upp dem på en kalibrerad, känd, högkvalitativ rörprovare och lämna viss garanti, jämte det aktuella rörets testdata i förhållande till spec.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 26 Jan 2012, 11:23 |
|
 |
|
Hellhammer
Joined: 07 Jul 2008, 21:34 Posts: 223 Location:
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Plexiglas wrote: ca 2-3hundra i sverige kanske.
ett sätt att maximera priset är att mäta upp dem på en kalibrerad, känd, högkvalitativ rörprovare och lämna viss garanti, jämte det aktuella rörets testdata i förhållande till spec. Ska detta vara nödvändigt på NIB rör?
_________________ /Stefan
|
| 26 Jan 2012, 11:32 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Plexiglas wrote: ca 2-3hundra i sverige kanske.
ett sätt att maximera priset är att mäta upp dem på en kalibrerad, känd, högkvalitativ rörprovare och lämna viss garanti, jämte det aktuella rörets testdata i förhållande till spec. Hur kommer det sig att du anser att de är så billiga i Sverige, när man på sajterna utomlands ser Tfk ECC83 smooth plate i prisspannet 50-180 dollar/st. Till och med beg rör listas 50 dollar o uppåt. /Gunnar
|
| 26 Jan 2012, 11:54 |
|
 |
|
Niro116
Joined: 27 Jan 2008, 09:54 Posts: 67 Location:
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Lägg in en bild. Jag tror att det inte är TFK, av din beskrivning av koden./Roland
_________________ Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
|
| 26 Jan 2012, 11:58 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Niro116 wrote: Lägg in en bild. Jag tror att det inte är TFK, av din beskrivning av koden./Roland Yougo-EI? Inget fel på de rören, även om det inte är the real deal. /G
|
| 26 Jan 2012, 12:40 |
|
 |
|
Niro116
Joined: 27 Jan 2008, 09:54 Posts: 67 Location:
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Kan vara, blir inte klok på beskrivningen av koden. De enda some gjorde "smooth" plates var TFK och Ei, Yogo, skulle behöva bilder. Fast det lättaste är att titta efter den inetsade fyrkanten i botten. The "diamond"/Roland
_________________ Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
|
| 26 Jan 2012, 12:54 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Izzy wrote: Plexiglas wrote: ca 2-3hundra i sverige kanske.
ett sätt att maximera priset är att mäta upp dem på en kalibrerad, känd, högkvalitativ rörprovare och lämna viss garanti, jämte det aktuella rörets testdata i förhållande till spec. Hur kommer det sig att du anser att de är så billiga i Sverige, när man på sajterna utomlands ser Tfk ECC83 smooth plate i prisspannet 50-180 dollar/st. Till och med beg rör listas 50 dollar o uppåt. /Gunnar Jag qoutar bara priserna som är gångbara på tradera. Det brukar ligga i det spannet där. Att nån rörsäljare utomlands har priser på 1oo+ dollar, betyder ingenting. Ofta har de inte ens rören ifråga hemma!  Betvivlar starkt att de lyckas sälja många till det priset också. Skulle nån lägga ut ett tfk smooth på tradera med en köp nu på 700 spänn skulle det inte bli sålt, tro mig. Sven, kolla om det finns en diamant i botten på dina rör, annars är de EI eller fejk. Är de verkligen NIB, alltså i obruten förpackning???
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 26 Jan 2012, 12:57 |
|
 |
|
maglemer
Joined: 07 Jan 2008, 14:34 Posts: 929 Location:
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Om det är äkta tfk så ska de inte säljas på Tradera utan på Ebay, helst som matchade par. Då tickar det ofta iväg rätt bra: http://www.ebay.com/itm/Telefunken-ECC8 ... 27c21ac408
_________________ Johan H Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm Finns på Spotify
|
| 26 Jan 2012, 13:26 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
[quote="Plexiglas"]Sven, kolla om det finns en diamant i botten på dina rör, annars är de EI eller fejk.quote]
Är det tveklöst så att diamanten bara finns på äkta Tfk? Aldrig på EI eller något annat som någon kan ha kletat Tfk på? Alltså utifrån vad du vet. Du kan ju inte ha kollat varenda rör, det fattar jag ju, även om du är nörd... /G
|
| 26 Jan 2012, 13:31 |
|
 |
|
Niro116
Joined: 27 Jan 2008, 09:54 Posts: 67 Location:
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Jag svarar fastän du riktar frågan till "Plexiglas". Ja, det är tveklöst så med ett undantag, väldigt tidiga TFK (tidigt 50-tal) saknade fyrkanten i botten, men de ser du väldigt sällan./Roland
_________________ Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
|
| 26 Jan 2012, 13:52 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Håller med, marknaden i sverige håller för låga priser och saknar de nördiga audiofilerna som är beredda att pröjsa finskjortan för matchade förstegsrör. Är det max stålar du är ute efter är tradera etc inget alternativ. Skulle va kul att få se några skarpa bilder på rören 
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 26 Jan 2012, 14:18 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
tja jag gissar på att detta är ei rör av riktigt tidig produktion då philis ägde fabriken.. har med koderna kunna datera ett rör o det gjort 1953.. vilket jag inte tvivlar på o obrutna förpackningar dessutom så vet jag att rören ca 500 st inte alla tfk83. B-) har legat på samma ställe sen ca 1980... jag har hittat andra dyrgripar oxå.... E88CC =-O ...... även Ef86! märkta siemens d71
|
| 26 Jan 2012, 14:52 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Låter knepigt... När tog EI över tfk-maskinerna? Mitten på 70-talet? Hur ser loggorna ut på rören, det har cirkulerat många fejkade tfk senaste åren.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 26 Jan 2012, 15:14 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Plexiglas wrote: Håller med, marknaden i sverige håller för låga priser och saknar de nördiga audiofilerna som är beredda att pröjsa finskjortan för matchade förstegsrör. Är det max stålar du är ute efter är tradera etc inget alternativ. Skulle va kul att få se några skarpa bilder på rören  Vill nog lägga till oxå att utifrån en enda auktion kan man inte dra nån slutsats alls ang pris. Det ligger mkt psykologi bakom slutresultatet. Minerfarenhet är att dessa inte alls går för så höga priser vanligtvis (90usd/st = 600+kr). Däremot ligger priserna allmänt högre än på tradera.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 26 Jan 2012, 19:02 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Plexiglas wrote: Låter knepigt... När tog EI över tfk-maskinerna? Mitten på 70-talet? Hur ser loggorna ut på rören, det har cirkulerat många fejkade tfk senaste åren. tja det är tfk rör men tillverkade av Ei . det är absolut inga fejk tfk.. dem har rätt tfk märkning som inte går att ta bort.. o överensstämmer med bilder på tidiga Ei rör
|
| 26 Jan 2012, 20:09 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
zven wrote: Plexiglas wrote: Låter knepigt... När tog EI över tfk-maskinerna? Mitten på 70-talet? Hur ser loggorna ut på rören, det har cirkulerat många fejkade tfk senaste åren. tja det är tfk rör men tillverkade av Ei . det är absolut inga fejk tfk.. dem har rätt tfk märkning som inte går att ta bort.. o överensstämmer med bilder på tidiga Ei rör Jag har svårt att tro på att EI tillverkade smooth plates åt tfk på 50-talet, eller missupfattar jag din tidigare post? Jag vet däremot att tfk märkte om EI-tillverkade smooth plates efter de själva slutade med sin egen tillverkning nån gång mitten-slutet på 70-talet och sålde av sin utrustning, men du pratade om 1953... låter väldigt konstigt imo... 1983 låter betydligt trovärdigare isf.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 26 Jan 2012, 20:24 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
lite bilder  
|
| 26 Jan 2012, 20:46 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
onekligen ei stämplade, hästsko med punkt i = Nis-tillverkade. Enda uppgifterna jag nånsin hört/sett är att de tog över tfks utrustning på 70-talet. De kan omöjligen va från 50-talet utan diamanten i botten, med NIS-märkning och tfk-logo! Ca 30usd / st hos rörhandlare, troligen mindre på ebay. Kan tom bli svårsålda utan garantier för att de inte är mikrofoniska.
en annan sak, tfks stämplar är ökända för att släppa bara man petar på dem, sitter dessa bergfast är det mkt troligt att de är fejk.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 26 Jan 2012, 21:09 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Plexiglas wrote: onekligen ei stämplade, hästsko med punkt i = Nis-tillverkade. Enda uppgifterna jag nånsin hört/sett är att de tog över tfks utrustning på 70-talet. De kan omöjligen va från 50-talet utan diamanten i botten, med NIS-märkning och tfk-logo! Ca 30usd / st hos rörhandlare, troligen mindre på ebay. Kan tom bli svårsålda utan garantier för att de inte är mikrofoniska.
en annan sak, tfks stämplar är ökända för att släppa bara man petar på dem, sitter dessa bergfast är det mkt troligt att de är fejk. fejk näää... men helt klart gjorda på 70 talet... då dem garanterat legat där sen år 1980.. men jag hittade nåt bättre .. sådär 40 st....... Siemens & Halske E88CC dem blir nog hifinördarna svettiga av.. dem har datum kod A6 3H med silver plate separator.. 
|
| 26 Jan 2012, 21:33 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
zven wrote: Plexiglas wrote: onekligen ei stämplade, hästsko med punkt i = Nis-tillverkade. Enda uppgifterna jag nånsin hört/sett är att de tog över tfks utrustning på 70-talet. De kan omöjligen va från 50-talet utan diamanten i botten, med NIS-märkning och tfk-logo! Ca 30usd / st hos rörhandlare, troligen mindre på ebay. Kan tom bli svårsålda utan garantier för att de inte är mikrofoniska.
en annan sak, tfks stämplar är ökända för att släppa bara man petar på dem, sitter dessa bergfast är det mkt troligt att de är fejk. fejk näää... men helt klart gjorda på 70 talet...  vad baserar du det på? Nyss var de från -53! Öppna nån till och se om inte koderna är tydligare. Prova att skrapa med nageln på tfklogon!
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 26 Jan 2012, 21:46 |
|
 |
|
Niro116
Joined: 27 Jan 2008, 09:54 Posts: 67 Location:
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
83 rören är inte fejk utan Ei rör från tidigast 80-talet. 88 rören med A6 kod är förmodligen inte Siemens egna, Siemensloggan saknas, mao sena E88CC, kan vara Tungsram eller ngt. annat, från 80-talet.
Roland
_________________ Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
|
| 26 Jan 2012, 22:09 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
antagligen för att jag hade fel...  dem är nog från 1970-80 vad det verkar.. jag har nämligen 40 st tfk med diamanten i botten...premium selected med blå o röd färgade toppar gjorda för sjukhusutrustning som ser identiska ut.. var nere i källaren o kollade o dem hade likadana tryck lika svåra att nöta bort... så detta får mig att tro att... dem EI märkta som jag nyss fått fatt i utan diamond är från 70-80 precis efter tfk sålde sin utrustning......
|
| 26 Jan 2012, 22:23 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Niro116 wrote: 83 rören är inte fejk utan Ei rör från tidigast 80-talet. 88 rören med A6 kod är förmodligen inte Siemens egna, Siemensloggan saknas, mao sena E88CC, kan vara Tungsram eller ngt. annat, från 80-talet.
Roland e88cc är gjorda på munich fabriken enligt code se exempel.. jag är nog lite för snabb i vändorna he he.. men det rättar till sig all eftersom... gör inget .. jag tänker inte sälja av nåt förren jag vet exakt vad jag säljer... så ingen jävel blir lurad... http://www.tubemongerlib.com/gallery2/v ... y.jpg.html
|
| 26 Jan 2012, 22:35 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Men intressant är väl också hur dessa EI-Tfk rör låter och står sig?
Jag har några sådana och ett gäng real deal. Just nu fick jag lust att kasta in ett EI-Tfk som fasvändare i min SupraLead. Och det låter alldels utmärkt! Det satt ngt nyare rör, tror det var ett Sovtek. Men detta EI-rör öppnade upp tonen och det distar snyggt, mer separerat och med ett fint övertonsrikt diskantregister. Kan gärna lägga ett par hundra för ett sådant rör. Det klår ju lätt de flesta nyproducerade i alla fall.
/Gunnar
|
| 26 Jan 2012, 23:50 |
|
 |
|
maglemer
Joined: 07 Jan 2008, 14:34 Posts: 929 Location:
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Izzy wrote: Men intressant är väl också hur dessa EI-Tfk rör låter och står sig?
Jag har några sådana och ett gäng real deal. Just nu fick jag lust att kasta in ett EI-Tfk som fasvändare i min SupraLead. Och det låter alldels utmärkt! Det satt ngt nyare rör, tror det var ett Sovtek. Men detta EI-rör öppnade upp tonen och det distar snyggt, mer separerat och med ett fint övertonsrikt diskantregister. Kan gärna lägga ett par hundra för ett sådant rör. Det klår ju lätt de flesta nyproducerade i alla fall.
/Gunnar +1 Jag har också väldigt goda erfarenheter av dessa gamla EI-rör, och tvivlar på att nån kan skilja dem ljudmässigt från tfk. Fast dom är ju otroligt mycket billigare om det inte står just Telefunken på dem, Zaerix t ex. Eller Philips.
_________________ Johan H Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm Finns på Spotify
|
| 27 Jan 2012, 00:09 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Jodå, jag har oxå en hel del EI smooth och de låter bra. Den stora skillnaden är att de allmänt har sämre toleranser än tfk-rören och därför cirkulerar det väldigt många ex som är mikrofoniska eller ligger utanför spec. Det är väldigt ovanligt när det gäller tfk-tillverkade smoothplates (eller andra varianter av deras tillverkning, för den delen).
Jag skulle gärna köpa ett gäng själv - om de var garanterat fria från mikrofoni och att man vet att de ligger inom spec på en kalibrerad mätare av god kvalité. Kan man inte uppfylla de kraven skulle jag avråda från köp oavsett pris.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 27 Jan 2012, 08:59 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
bara för att reta skiten ur dem otrogna.. så attt.. jag bytte ett 60ah bilbatteri värt 600:- mot ca 500 rör.. varav hälften är riktigt bra o användbart.. typ 12bh7a ... e88cc.. ecl80.. ecc83 ecc82.. ecl82.. o andra fina e rör 
|
| 27 Jan 2012, 15:18 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
 härligt 
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 27 Jan 2012, 15:27 |
|
 |
|
Ballz
Joined: 28 Dec 2007, 10:24 Posts: 1478
|
 Re: telefunken ECC83 smooth plate värde??
Grattis. Din JÄVEL  *kväver en harmsen och avundsjuk sur uppstötning*
|
| 27 Jan 2012, 20:50 |
|
|