View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 16:15



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead) 
Author Message

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Hej alla.

På mitt bygge har jag tre tappar på nättrafon. 110, 220 och 240.
Som det ser ut nu så har jag litt i 240v-tappen och upptäckte att spänningen som i min fuskbok ska vara runt 498 volt är nere på 384-nånting (utan slutrören i). Det är väl kanske lite väl lågt.

Jag antar att lösningen är att byta till 220v-tappen. Är det "all go", eller är det något man borde tänka på?
Det finns kanske någon mer safe lösning?

Må väl.

_________________
Image


Last edited by poxxed on 21 Dec 2011, 22:51, edited 1 time in total.



19 Dec 2011, 01:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Det här med spänningar och sånt...
Om jag har 230V i väggen och växlar mellan 220/240 V tapp så skiljer det inte mer än ca 40 V på B+ (660 V / 620 V)...med fullvågslikriktare. Kommer byte av tapp ge dig 100V ?

_________________
/Lasse

LF Audioservice


19 Dec 2011, 09:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Det här med spänningar och sånt...
Har du mätt med förstegsrör i? Det kan bli konstiga värden annars.
Mät glöden så får du en indikation på vad som funkar o inte. Du bör ligga under 7V o över typ 5.7V. Rören mår visst sämst med för låg glödspänning. Och frågan är förstås om du vill ha hög eller låg B+. Själv brukar jag nästan alltid föredra när man landar lite högre, 440-490, i vanliga 35-100w-stãrkare. Mkt grovt generaliserat.
Edit: byte av tap från 240 till 220 brukar ge ca 10% skillnad på glöd o B+.
/Gunnar


19 Dec 2011, 09:27
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt...
Jodå, förstegsrören var i när jag mätte.

Nu har jag inte förstärkaren framför mig men jag tror jag fick 6.15 eller nåt sånt som glödspänning på slutrören..
Kollar det där sen, men är det så så borde det väl funka fint att byta till 220v-tappen?

Tack för ditt svar.. Testar lite ikväll. Hoppas inget sprängs.

_________________
Image


19 Dec 2011, 15:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Det här med spänningar och sånt...
poxxed wrote:
Jodå, förstegsrören var i när jag mätte.

Nu har jag inte förstärkaren framför mig men jag tror jag fick 6.15 eller nåt sånt som glödspänning på slutrören..
Kollar det där sen, men är det så så borde det väl funka fint att byta till 220v-tappen?

Tack för ditt svar.. Testar lite ikväll. Hoppas inget sprängs.


Byter du till 220V kommer du antagligen hamna uppåt 7V på glöden vilket kan vara på gränsen. Möjligen att det sjunker till ok nivå med slutrören i.

Kolla också vilken spänning du har i väggen. Har du typ 217V hemma och ställer den på 220V-tap, tar med dig stärkaren till något ställe där det är 237V... ja, då rostar du kanske pupporna.

Vad är det för stärkare förresten?

/Gunnar


19 Dec 2011, 18:52
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt...
Det är en Marshall 1959 med en gammal dagnall-trafo.

Ska mäta spänningarna nu.. Tror inte jag riktigt mindes rätt innan.
Så spännande så man slår en volt. Höh.

_________________
Image


Last edited by poxxed on 21 Dec 2011, 22:46, edited 1 time in total.



19 Dec 2011, 20:35
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt...
Okej... Pin 2 på slutrören mäter 3.08v. Verkar väl ok? (min fusklapp säger att det ska mäta typ 3.15 här)
Pin tre mäter 382v.. På tok för lågt alltså.

Om jag byter till 220v-tappen så mäter pin tre 414v.. Fortfarande för lågt.

Har kikat på hur jag lött elektrolyterna, men hittar inget fel. :?:

EDIT: Väggen mätte typ 223 eller något sånt.

_________________
Image


21 Dec 2011, 22:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Det finns förvisso en del SuperLead som går på rätt låga spänningar men det där är nog ovanligt. Jag hade kopplat bort B+kretsen från likriktarbryggan och mätt spänningarna utan belastning. Först direkt efter trafon. AC före likriktning, borde väl vara kring 175V mot jord från respektive HV-tap. Sedan DC direkt efter likriktning. Till att börja med.
/Gunnar


21 Dec 2011, 22:58
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Jo HV-späningen mätt rätt på switchen är typ 180v... Så där verkar det väl stämma.. Ska lura lite till, och testa som du sa. :oops:

_________________
Image


22 Dec 2011, 00:35
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Du måste ha läck nånstans. Blir nån av lytarna varma? Har du bleedermotstånd öven nån av lytarna? Har du dubbelkollat värdena på dem? Har du dubbelkollat likriktningen? Ett sätt att leta läck är att du kopplar bort först alla noder utom B+ till sluttrafon. Får du normala spänningar kopplar du på nästa steg osv. Att nån av förstegsrören "läcker" kan man nog utesluta, de hade smält vid det här laget. Men ta ändå ur dem när du kollar spänningarna. Obelastat måste du få i stort sett enligt lagarna, alltså B+ AC X 1,4.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


22 Dec 2011, 12:01
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
poxxed wrote:
Jo HV-späningen mätt rätt på switchen är typ 180v... Så där verkar det väl stämma.. Ska lura lite till, och testa som du sa. :oops:

Mätt rätt på switchen? Vad är det för typ av koppling du har? Jordad centertapp eller brygga? Eller centertapp mellan två kondingar som i en del Marshall?
Schema?
Får en magkänsla av att du kopplat fel.

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2011, 16:54
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Jag mätte rätt på switchen när den var avslagen.. Fick det till 180v (med nättrafon lödd med 220v-tappen.) Jo, jag har också en känsla av jag har klantat mig nånstans...

Försökte göra något sånt här:
http://metroamp.com/wiki/images/b/bc/73-74_1959.jpg

Såhär ser det ut.. Lite halvkass bild. Fick snickra ihop någon egen layout.. Har kollat och kollat, men allt ser ut att stämma.. Fast uppenbarligen gör det ju inte det.
Image

_________________
Image


22 Dec 2011, 18:00
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Har du inget schema på hur det ska kopplas? Layouten visar ju bara massa kablar som kommer upp ur ett hål i chassit. Att följa schema är A och 0 för att koppla rätt om man inte har massa erfarenhet om just aktuell koppling. Du har bara hälften av spänningen du ska ha på switchen så jag gissar att du kopplat något fel från trafon. Hur många sekundärtåtar kommer från trafon?

Alternativt trasig eller fel trafo.

_________________
Johan Hansson


23 Dec 2011, 07:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Izzy wrote:
Det finns förvisso en del SuperLead som går på rätt låga spänningar men det där är nog ovanligt.


Har du hört talas om någon SL, alltså 100w, med under 440V? Det är väl bara 50w som går under det?

Min 68a, som tillhör den eran med lägst B+ måste gå på 240V-tappen för att komma ner till 440V.
Andra 100w jag haft / haft tillgång till har varierat mellan 470 och 525 på 230V-tappen.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


23 Dec 2011, 10:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Hmm...visar inte layouten en 4-polig strömbrytare men den bryter bara en av ledarna från vägguttaget ? Det borde göras om så att det följer normerna för säkerhets skull.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


23 Dec 2011, 11:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Plexiglas wrote:
Izzy wrote:
Det finns förvisso en del SuperLead som går på rätt låga spänningar men det där är nog ovanligt.


Har du hört talas om någon SL, alltså 100w, med under 440V? Det är väl bara 50w som går under det?

Min 68a, som tillhör den eran med lägst B+ måste gå på 240V-tappen för att komma ner till 440V.
Andra 100w jag haft / haft tillgång till har varierat mellan 470 och 525 på 230V-tappen.


Du har säkert rätt. Jag läste om tidiga 100-wattare där man prövade sig fram och spänningarna varierade en del. Det var redan på JTM45/100-tiden.
http://folk.ntnu.no/roef/JTM100.html

Sedan har det snackats en del om det på Metro forum. Jag vet att Metro tidigare sålde en trafo som kunde köras med låg B+ (under 400V) och jag uppfattade att det var för att efterlikna någon av de tidigare versionerna av Super Lead eller JTM45/100. Men det kanske handlade mer om att efterlikna EvH-stuket utan att behöva ta till variac.

/Gunnar


23 Dec 2011, 12:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Izzy wrote:
det kanske handlade mer om att efterlikna EvH-stuket utan att behöva ta till variac.

/Gunnar


Jo, det var precis så det var. :wink:

De tidiga super leaderna låg ibland på över 600V B+. Det sjönk gradvis till tidigt -68, för att sedan klättra uppåt igen och i början av 70-talet låg de på runt 530V.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


23 Dec 2011, 13:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3543
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Izzy wrote:
Jag vet att Metro tidigare sålde en trafo som kunde köras med låg B+ (under 400V) och jag uppfattade att det var för att efterlikna någon av de tidigare versionerna av Super Lead eller JTM45/100. Men det kanske handlade mer om att efterlikna EvH-stuket utan att behöva ta till variac.


Metro använder den fortfarande i sin 12000-serie replika.

Och sä här skriver de om den:

"The aggressive tone is very midrange focused. Dime everything and you are in "brown sound" heaven. Hit the Virtual Variac™ for even more saturation and spongy feel. The 12,000 Series is also very versatile, anything most classic Marshalls can do you will hear in this amp. Tones from countless albums came from the original 1968 Marshall Superleads and they can all be re-created with our amplifier, including the legendary 1977 debut record from a certain guitar god." http://plexireplicas.com/metropoulos-amplifiers/12000-series/

Det var för övrigt en sådan OT du monterade i min SL när du optimerade den. Men jag hade ju Marshall och inte Metro-switch, så jag har inte valbar B+. Man kanske skulle byta switch och testa någon gång...?

/CM


23 Dec 2011, 15:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:29
Posts: 506
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Vad är det för betäckning på powertrafon poxxed?


23 Dec 2011, 16:01
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Såhär ser den ut: http://dl.dropbox.com/u/9758667/transformer.jpg

Såhär säger Metrofolket.
http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=3&t=36628

_________________
Image


23 Dec 2011, 17:12
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
SECONDARY SIDE - 7 Total
blue - HV B+
grey - HV B+
yellow - Center Tap

Och vad har du kopplat var?

_________________
Johan Hansson


23 Dec 2011, 19:07
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Tubis wrote:
SECONDARY SIDE - 7 Total
blue - HV B+
grey - HV B+
yellow - Center Tap

Och vad har du kopplat var?


Grå och blå på standbyswitchens nedre ben.
Gul till filterkondingens minus-ben.

Tubis wrote:
Har du inget schema på hur det ska kopplas? Layouten visar ju bara massa kablar som kommer upp ur ett hål i chassit. Att följa schema är A och 0 för att koppla rätt om man inte har massa erfarenhet om just aktuell koppling. Du har bara hälften av spänningen du ska ha på switchen så jag gissar att du kopplat något fel från trafon. Hur många sekundärtåtar kommer från trafon?

Alternativt trasig eller fel trafo.


Nix. Optimistade och printade ut hela Metroamps byggbeskrivning till deras kit. Det stämde bra utom vad det gäller nätdelen där jag fick göra en egen variant. Ett schema kan jag ju fixa, men det ställer till det ännu mer i mitt hööve.

Men det du vill säga är att spänningen är för låg redan ut från trafon? Vad borde den mäta då? Izzy säger ju att 175v innan likriktning är rätt, och där ikring är det ju. 180v AC... Det är först efter likriktarn som det blir märkligt.

Ska göra som herr Kuhn säger och se. Men inte ikväll. Ikväll blire rödvin och gitarrspel. :)

Tack för att ni tar er tid att hjälpa nån som inte har riktig koll. :D

_________________
Image


23 Dec 2011, 20:00
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Nej mellan HV och jord säger izzy. Vilket blir det dubbla mellan HV och HV. Fast det är felaktigt att mäta från HV till jord eftersom centertappen INTE ska vara ansluten till jord här. Det ska vara 360VAC här förhoppningsvis mellan HV o HV vilket blir ca 500VDC efter likriktning/diodropp. Sedan sjunker detta kanske till 480VDC när all din last kommer på. Att istället ha en utgångspunkt på 180VAC skulle få mig att byta trafo om det nu är på det viset och inte felkopplat.
Läcka enligtr M.Kuhn kan ju inte gälla om du inte har standbyswichen efter dina laster. Jag antar att den sitter före och är den då bruten så har du råspänningen.

Centertappen får du bara koppla in här om det är mellan två seriekopplade lyter som på gammalt Marshallmaner.
Innebär det här "Gul till filterkondingens minus-ben" att centertappen är kopplad till jord så har du gjort fel.
Just det här med att du har hälften av vad du borde får mig att ana att du kan ha gjort något vajsing här tex satt centertappen på jord vilket borde resultera i precis det.

Eller så stämmer inte färgerna och du använder bara halva trafon. Enkelt att mäta genom att koppla bort tåtarna och mäta mellan dem.
Full spänningen mellan två och hälften på alla andra vis.

_________________
Johan Hansson


23 Dec 2011, 20:20
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Tubis wrote:
Nej mellan HV och jord säger izzy. Vilket blir det dubbla mellan HV och HV. Fast det är felaktigt att mäta från HV till jord eftersom centertappen INTE ska vara ansluten till jord här. Det ska vara 360VAC här förhoppningsvis mellan HV o HV vilket blir ca 500VDC efter likriktning/diodropp. Sedan sjunker detta kanske till 480VDC när all din last kommer på. Att istället ha en utgångspunkt på 180VAC skulle få mig att byta trafo om det nu är på det viset och inte felkopplat.
Läcka enligtr M.Kuhn kan ju inte gälla om du inte har standbyswichen efter dina laster. Jag antar att den sitter före och är den då bruten så har du råspänningen.

Centertappen får du bara koppla in här om det är mellan två seriekopplade lyter som på gammalt Marshallmaner.
Innebär det här "Gul till filterkondingens minus-ben" att centertappen är kopplad till jord så har du gjort fel.
Just det här med att du har hälften av vad du borde får mig att ana att du kan ha gjort något vajsing här tex satt centertappen på jord vilket borde resultera i precis det.

Eller så stämmer inte färgerna och du använder bara halva trafon. Enkelt att mäta genom att koppla bort tåtarna och mäta mellan dem.
Full spänningen mellan två och hälften på alla andra vis.


Jag tror precis som du :|
/G


23 Dec 2011, 21:06
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Tubis wrote:
Nej mellan HV och jord säger izzy. Vilket blir det dubbla mellan HV och HV. Fast det är felaktigt att mäta från HV till jord eftersom centertappen INTE ska vara ansluten till jord här. Det ska vara 360VAC här förhoppningsvis mellan HV o HV vilket blir ca 500VDC efter likriktning/diodropp. Sedan sjunker detta kanske till 480VDC när all din last kommer på. Att istället ha en utgångspunkt på 180VAC skulle få mig att byta trafo om det nu är på det viset och inte felkopplat.
Läcka enligtr M.Kuhn kan ju inte gälla om du inte har standbyswichen efter dina laster. Jag antar att den sitter före och är den då bruten så har du råspänningen.

Centertappen får du bara koppla in här om det är mellan två seriekopplade lyter som på gammalt Marshallmaner.
Innebär det här "Gul till filterkondingens minus-ben" att centertappen är kopplad till jord så har du gjort fel.
Just det här med att du har hälften av vad du borde får mig att ana att du kan ha gjort något vajsing här tex satt centertappen på jord vilket borde resultera i precis det.

Eller så stämmer inte färgerna och du använder bara halva trafon. Enkelt att mäta genom att koppla bort tåtarna och mäta mellan dem.
Full spänningen mellan två och hälften på alla andra vis.

Mätte nu mellan blå och grå.. 358 vAC, så den verkar ju frisk. Jo klantat mig har jag gjort nån stans. Blir väl bara till att gå igenom det hela ännu en gång. Med filterkondingens minusben menar jag inte filterkondingen som är kopplad till jord, utan den andra.

Såhär ser det ut:
Image

_________________
Image


23 Dec 2011, 21:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Del av schemat för 1959:

Image

_________________
/Lasse

LF Audioservice


23 Dec 2011, 23:51
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Jag skulle börjat studera aktuellt schema och förstå detta och sen kolla efter schemat att du kopplat saker rätt. Med hjälp av schemat kan du sen se var du ska mäta, koppla bort saker och mäta igen osv. Personligen kan jag inte säga mycket av att se ett kort på en förstärkare där jag inte hundra procent kan se vart varenda sladd och komponent går och är kopplad. Med schema kan du själv kolla så allt är rättkopplat.

Mellan vilka punkter mäter du DC spänningen?
Nu tycker jag vi även går över till att prata utifrån schemat. Alltså mellan vilka punkter mäter du DC i schemat?
http://www.drtube.com/schematics/marshall/1959u.gif

_________________
Johan Hansson


24 Dec 2011, 10:47
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Det var en kallödning på ena lyten. Jag såg den inte med det gjorde Uffe. Nu funkarn sketabra. Tack för hjälpen.

Såhär låter det:
http://www.youtube.com/watch?v=EFXwObqx ... e=youtu.be

_________________
Image


12 Apr 2012, 20:33
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
Låter ju kalas, den där!

Allra bäst låter det när du putar med läpparna sådär ;-)

Är det din egentillverkade boostpedal du kickar in?

Här var det kallödning:

Image

/Uffe

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


12 Apr 2012, 21:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Det här med spänningar och sånt... (Marshall super lead)
8) 8) 8)


12 Apr 2012, 23:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.