View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 19:28

Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Palestina 
Author Message

Hur är det då Dimman, har du varit i Libanon , Palestia och Israel ? Och hur nära ämnet är du ? Tala ur skägget vetja, vi vill veta ![/quote]
Jag tänker inte redovisa någonting överhuvud taget till dig, varför skulle jag göra det, jag är inte skyldig dig ett förbannade dugg...kommentera gärna tråden i sak och kan eller vill du inte det så tycker jag att du på ren svenska att du ska hålla käft, om ovanstående är allt du orkar prestera i ämnet.
Vart jag har varit eller inte varit eller grunden till varför ämnet berör mig,
eller överhuvudtaget mig som person ska inte navelskådas utav dig eller någon annan...
Innebörden i min tråd var/är: En önskan om ett slut på lidandet och förföljelsen av Palestinas folk.
Om det är att vara på gränsen till "oförskämd" genom att tycka så, eller bevis på "naivt omdöme", eller "brist på insikt" eller att man är i en "lägre division"........Ja vad kan jag säga, om det är en tävling i vem som är klokast..
då har ni ju vunnit och jag uppenbarligen förlorat.

28 Sep 2011, 23:11
Profile ICQ WWW

Blodtrycket Dimman !!!

29 Sep 2011, 09:29
Profile ICQ WWW

Post Re: Palestina
granis wrote:
Hur ligger det till i dagsläget, finns det fortfarande ett palestinskt styre för Gaza (Hamas) och ett annat för Västbanken (Tredje vägen som väl fick stöd av Abbas/Fatah)? Och över allt detta ska den Palestinska myndigheten vara en administrativ organisation.

Om så är fallet blir det ju svårt att tala om ett Palestina då mig veterligen Hamas bl.a. förnekar förintelsen samt i sina stadgar rättfärdigar sin kamp mot Israel och dödandet av judar. Att sedan Israel valde att i någon mån stödja Abbas och Fatah framför Hamas tja...han är ju ändå den Palestinska myndighetens president och med västögon framstår Abbas och Fatah som ett mer moderat alternativ att samarbeta med än vad Hamas någonsin kommer göra. Sägas kan att Fatah också har ett ansenligt bagage som en del av den största grupperingen inom PLO.

Det mänskliga lidandet är av en omfattning som är svårt att ta in och verkligen förstå och är mycket olyckligt och beklagligt.

Någon form av tvåstatslösning kan vara vägen att gå men då borde rimligtvis förhandlingar föras mellan två erkända stater och inte mellan ockupanter (en erkänd stat) och ockuperade.

Det var ett tag sedan jag var inläst på detta så möjligheten att jag rör ihop det hela får väl anses vara tämligen stor...men jag har varit i området. :wink:

Nu e det en bra stund sen jag hade något intresse i det området heller skall erkännas,men det jag "hört" på senare år e att det om ngt blivit värre igen-vilket vi bla sett kvittens på genom att nya stridigheter blossat upp.
Såvitt jag förstått har det kommit ytterligare en större mängd fraktioner utan att där finns ngn paraply organisation,å det om något innebär väl eg bara att försök till fred e ännu längre bort än tex under -90 tal.
Bla som tidigare i brist på juridiskt fungerande socialt system.

29 Sep 2011, 09:44
Profile

Vafan - det där löser dom ju lätt med lite samtal.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fKWO05YzsVw#!

och här en direkt krigsföklaring från Iran till den icke muslimska världen eller Irans utlandspolicy. Detta är något som jag ser som jävligt oroveckande och Plestina bara är en droppe i havet. Någon som kan sin Nostradamus?

[url]http://www.mrctv.org/videos/renowned-islamic-ideologue-defines-iran’s-foreign-policy[/url]
(vete fasiken varför inte denna går att länka rätt- kopiera och klistra in hela länken.)

Last edited by Tobbe z on 29 Sep 2011, 16:28, edited 1 time in total.

29 Sep 2011, 12:38
Profile ICQ WWW

En tröst till alla som känner sig frustrerade, dom som bokstavligen äger problemen har inte det så lätt heller.

När jag har talat med någon av parterna tex en Jude eller Palestinier/Arab, så är det slående hur olika dom ser på problemet och vem som har rätt till vad.

Jag har heller ingen lösning förutom att fred och samverkan förmodligen är det mest fördelaktiga, både ur ekonomisk och politisk synvinkel. Om regionen fick ett ekonomiskt uppsving så kanske det gick lite lättare?

/Ulf

29 Sep 2011, 13:37
Profile

Abe Normal wrote:
En tröst till alla som känner sig frustrerade, dom som bokstavligen äger problemen har inte det så lätt heller.

När jag har talat med någon av parterna tex en Jude eller Palestinier/Arab, så är det slående hur olika dom ser på problemet och vem som har rätt till vad.

Jag har heller ingen lösning förutom att fred och samverkan förmodligen är det mest fördelaktiga, både ur ekonomisk och politisk synvinkel. Om regionen fick ett ekonomiskt uppsving så kanske det gick lite lättare?

/Ulf

Ett mycket sansat inlägg ...10p av 10 möjliga :D :D

29 Sep 2011, 21:08
Profile ICQ WWW

dimman wrote:
(..)
Och att vänta på att Polarisarna smälter och skapa en Palestinsk stat i Arctis
ter ju sig som en dålig lösning, vart ska dom då vara under tiden och skulle Palesinierna kunna tänka sig en deportation dit. :?:

Det blir svårt rent tekniskt dessutom. Om isen vid nordpolen smälter blir det bara vatten kvar där. Det finns ingen fast mark under isen.

01 Oct 2011, 18:39
Profile ICQ WWW

Svento wrote:
dimman wrote:
(..)
Och att vänta på att Polarisarna smälter och skapa en Palestinsk stat i Arctis
ter ju sig som en dålig lösning, vart ska dom då vara under tiden och skulle Palesinierna kunna tänka sig en deportation dit. :?:

Det blir svårt rent tekniskt dessutom. Om isen vid nordpolen smälter blir det bara vatten kvar där. Det finns ingen fast mark under isen.

Men så bra ...då lär väl dom drunkna då, problemet löst (tänkte jag inte på ) :?:

02 Oct 2011, 01:57
Profile ICQ WWW

dimman wrote:
så tycker jag att du på ren svenska att du ska hålla käft

Inget mer sånt här i tråden för då stängs den.
Håll diskussionen på en sansad nivå.

02 Oct 2011, 02:48
Profile WWW

Oakman wrote:
dimman wrote:
så tycker jag att du på ren svenska att du ska hålla käft

Inget mer sånt här i tråden för då stängs den.
Håll diskussionen på en sansad nivå.

Ok inget mer sagt i den här tråden för min del...men du
kommenterade inte tidigare inlägg med samma förmaning
som i stort sett idiotförklarade mig ? :twisted:

08 Oct 2011, 13:13
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2