Hur ligger det till i dagsläget, finns det fortfarande ett palestinskt styre för Gaza (
Hamas) och ett annat för Västbanken (
Tredje vägen som väl fick stöd av Abbas/Fatah)? Och över allt detta ska den Palestinska myndigheten vara en administrativ organisation.
Om så är fallet blir det ju svårt att tala om
ett Palestina då mig veterligen Hamas bl.a. förnekar förintelsen samt i sina stadgar rättfärdigar sin kamp mot Israel och dödandet av judar. Att sedan Israel valde att i någon mån stödja Abbas och Fatah framför Hamas tja...han är ju ändå den Palestinska myndighetens president och med västögon framstår Abbas och Fatah som ett mer moderat alternativ att samarbeta med än vad Hamas någonsin kommer göra. Sägas kan att Fatah också har ett ansenligt bagage som en del av den största grupperingen inom PLO.
Det mänskliga lidandet är av en omfattning som är svårt att ta in och verkligen förstå och är mycket olyckligt och beklagligt.
Någon form av tvåstatslösning kan vara vägen att gå men då borde rimligtvis förhandlingar föras mellan
två erkända stater och inte mellan ockupanter (en erkänd stat) och ockuperade.
Det var ett tag sedan jag var inläst på detta så möjligheten att jag rör ihop det hela får väl anses vara tämligen stor...men jag har varit i området.