Som glad amatör som gärna ville lära sig mer om hur rörförstärkare funkar, så kom jag fram till att bygga själv nog är ett bra sätt att "trycka in" lite insikter i ämnet. Det visade sig också rent ut sagt vara skitkul att pilla med komponenter och lödstation i lugn och ro nere i källaren[:p].
Att bygga från scratch var knappast att tänka på som nybörjare, så det blev ett kit från
http://www.ampmaker.com (kommer nu inte ihåg hur jag hittade dit). Ville att det skulle vara tillräckligt med effekt för att repa gammal hårdrock i källaren, så det blev ett PP18-kit från ampmaker + lödstation, multimeter m.m. från Clas Ohlsson. Instruktionerna på nätet var gott och väl tillräckliga för en nybörjare att få ihop det. Så här blev innanmätet:

Multimetermätningarna visade att spänningar etc. höll sig inom ramarna. Spänningarna låg något i det lägre intervallet p.g.a. relativt låg AC från väggen (225V). Hur lät det då? Gött igenom en fyrtolva med greenbacks! Tämligen rent och skön måttlig dist typ AC/DC om man drar på ordentligt. Mer oförlåtande än vad jag är van vid från andra stärkare p.g.a. det enda steget i preampen.
Förstärkaren måste ju ha ett kabinett: MDF m.m. från Beijer Bygg, tolex och dylikt från TAD och LH, samt egendesignad logo från Skyltmax.se. Resultat:

Detta var ju så kul så nu kunde det ju inte stanna med det! Beställde därför ett SL18-kit. Hela köret, inte bara ombyggnads-kitet, det ska ju räcka till för några kvällars pulande. Resultat (lite petigare med kabeldragningen här):

Även denna passade förstås in i kabinettet (ska när jag hinner förstås bygga ett kabinett till, men med svart tolex):

Hur låter det? De båda stegen i preampen ger förstås lite mer gain och kompression. SL18 är nog lite mer i min smak än PP18. Owe Amphealer tyckte det lät riktigt bra när vi testade en smula i stugan under Sweden Rock.
Har jag lärt mig något? Absolut, har blivit klart bättre på att hänga med i "snacket" på Bojen om detaljer, även om det ännu finns mycket kvar att lära. Nu går förstås funderingarna vidare på diverse moddar, t.ex. en switch som ändrar karaktär för att passa både single-coils och humbuckers (originalkretsen nog en smula bättre för humbuckers). Sedan vilda idéer om att bygga om preampen i någon av dem till en "klassisk Marshall" med katodföljare[}:)]. Eventuella tips mottages tacksamt!!
Ha det gott i sommarvärmen - Jonas B