View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Sep 2026, 22:47

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Rock-JEEPen SÅLD... 
Author Message

Post Rock-JEEPen SÅLD...
<font size="5"><b>10.000 bagis!</b></font id="size5">

Min bantning går vidare och nu ska en bil bort. Hustrun har köpt bil med dragkrok och därmed faller huvudargumentet med att vi ska ha JEEPen (den har dragkrok)

en snygg vinröd sak med beige skinninredning. el-stolar, el-speglar och elhissar och centrallås med fjärr och larm och dragkrok och säkert ngt mer som jag inte kommer på just nu

Den har gått 18000 mil, varav ca 2000 i min ägo. JAg har haft den sedan nyår 2003/2004 dvs snart 4 år. Alltid besiktigad ua, men nu är det snart dags igen (får köras Mars ut tror jag (den har en nolla som slutsiffra)

Issues finns det såklart när den är så billig:

höger el-stol rör sig inte. 100% säker på att det är ngn säkring, men min sabbade axel förbjuder mig att krypa under instrumentbrädor..

rosthål på sparklåddan bägge sidor nere i södra hörnen. Besiktningen skiter i detta eftersom denna bil är byggd på en ram, det är mest en utseendefråga. Just nu har jag tejpat Gaffa över hålen så att inte vägstänket kommer in i lådorna. Hålen är ca 1kvdm stora och bör lappas med lite ditsvetsat plåt. Enkelt och billigt att fixa

Bensinvärmaren tänder inte (säkert nåt lättfixat, men vem faan behöver bensinvärmare när skinnsätena värmer så gott?[8D] )

Den drar mycket soppa, helt klart. JAg lyckas aldrig få den un der 1,6 liter. När frun körde den ett par månader kom hon under 1.5 i blandad körning i stan men hon rejsar ju aldrig med GTIerna vid trafikljusen som jag alltid måste göra [8D]

Den behöver antagligen nya broms-kuddar till frambromsarna innan nästa besiktning. HAndbromsen behöver justeras också, den tar lite långt upp. En bakre dämpare med tillhörande slutrörö skulle nog inte skada det heller, även om den nog går igenom besiktningen utan denna åtgärd

På plussidan:

Fyra feta snygga alufälgar i nyskick till sommardäcken (egentligen "allround"-däck)

Fyra dubbade vinterdäck som gått max 200mil. På original JEEP alufälgar

Förra sommaren (vid 17500mil) fick JEEPen:

* Ny (beggad) kardanaxel med knutar (den mellan motor och fördelningslådan)
* Ny (ny)kylare
* Nya oljor i låddor och motor
* Ny (beggad) torkarmotor fram

Övrigt:

Denna bil startar jämnt, går som ett skott (185hk från en rak 4-liters 6:a). Motorn är nog faan outslitlig och spinner som en puma, men råmar som ett Lejon när det krävs

Växellådan (Automat med "Power"-läge) går kanon

Kanonkul att köra när det är snökaos. Ju mer kaos, desto roligare!

Tar sig fram överallt pga 4-hjulsdrift, diffspärr, lågväxel, hög markfrigång etc. Detta är en riktig terrängbil till skillnad från Stureplans-JEEparna Grand Cherokee och liknande

Ett utsökt tillfälle för dig som vill ha en arbetshäst som alltid startar och som går i alla väder och har tid och lust att fixa rosthålen och byta bromsbelägg

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

07 Nov 2007, 15:38
Profile WWW

men lite nyfiken ändå (har iof inte frågat frugan än [:I]) på en leksak då jag precis har flyttat från lägenhet i stan rakt ut i skogen.

Om det inte är en Cherokee, vad är det dådå..?
Och årsmodell borde jag fråga om också ja...

MVH faellman

<i><font size=1>oO0Oo URL: http://www.audiostreet.net/mrfaellman</font id=size1>"]

07 Nov 2007, 19:14
Profile WWW

årsmodell brukar man ju sätta ut i en annons. men det glömde jag visst. Det är en -91a

Modellbeteckningen är "JEEP Cherokee Ltd 4.0 High output", så visst är det en Cherokke, dvs en riktig Cherokee inte en sån där Grand Cherokee som mest lämar sig att köra kassar från Liedl med

Jag ska se om jag inte har något foto på den nånstans..

-----------------

07 Nov 2007, 19:21
Profile WWW

hittade en bild i alla fall, även om denna var en säljannonsbild för min FR48a som numera är såld. JEEPen syns i bakgrunden lite i alla fall. Letar vidare bland fotona...

Image

-----------------

07 Nov 2007, 19:58
Profile WWW

med guldränder rail och hela baletten. Enda skillnaden är att min är vinröd då

Image

-----------------

07 Nov 2007, 20:04
Profile WWW

Oj - snabb reply, tack! Ska snacka med bilkunniga brorsan (det blir han som i så fall får utföra reparationerna). Säger han nej så blir det nej och vice versa. Återkommer under dagen.

MVH faellman

<i><font size=1>oO0Oo URL: http://www.audiostreet.net/mrfaellman</font id=size1>"]

08 Nov 2007, 02:16
Profile WWW

Billigt! Jag gav mer än dubbelt så mycket för min 89:a för ett par år sen och den är nog inte i bättre skick. Delar köper man billigt hos American Racing, för avgassystemet efter kat gav jag tex ca 1300:-.

Perfekt dragbil, det märks inte att man har något hängande efter, 4L sexan är duktigt råstark men drar som sagt en del (min ligger på ca 1,4l/mil).

Micke

08 Nov 2007, 11:16
Profile ICQ WWW

Nu har rock-JEEPen fått en ny ägare. Det var med vemod jag såg den rulla iväg i eftermiddag, men den nya ägaren är ju också BOJare så den kommer i alla fall till ett bra nästa hem

Tack Faellman för en trevlig och smidig affär. Lycka till med åket, du kommer att gilla den här bilen[:)]

-----------------

10 Nov 2007, 15:11
Profile WWW

Ha ha ha - Har precis kört 3 varv runt tomten (gyttrigt kan jag säga), tomten är ganska stor, tog c:a 25 minuter totalt för man måste krypa fram (höjdskillnaderna är extrema), men faaaan va' kul jag hade [8D][:)][:D] fastnade i leran/halkan bara en gång...

Jag är redan supernöjd, tack själv Josh!

MVH faellman

10 Nov 2007, 19:26
Profile WWW

10 Nov 2007, 19:36
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]