| Author |
Message |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Recept: Röding på Norrlandsvis...
... som ligger helt rätt i tiden. Serveras med kokt färskpotatis. (2 personer) 2 st rödingfiléer 2 st chalottenlökar 4 dl grädde ½ dl messmör Dill Salt Vitpeppar Hacka chalottenlöken fint och svetta den lätt i smör i en stekpanna. Lägg i rödingen och stek den först med skinnsidan uppåt, vänd sedan och tillsätt grädde och låt sjuda några minuter. Plocka ur filéerna och lägg dem i en form. Montera messmör i grädden, tillsätt salt, vitpeppar och dill efter smak. Slå den varma såsen över filéerna strax innan servering. ************ Den här anrättningen är så god att man inte kan undanhålla den för någon! Bon apetit! [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 06 Aug 2011, 00:10 |
|
 |
|
daffyd
|
Vad ska man dricka till detta då[:D]? Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 06 Aug 2011, 00:18 |
|
 |
|
harpgear
|
Citronvatten såklart!![:p] daffyd wrote: Vad ska man dricka till detta då[:D]? Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 06 Aug 2011, 01:49 |
|
 |
|
FenderBender
|
daffyd wrote: Vad ska man dricka till detta då[:D]? Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comJag skulle nog rekommendera en väl kyld Chardonnay! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 06 Aug 2011, 11:20 |
|
 |
|
Plexiglas
|
<font color="red"><font size="3"><b>Montera </b> </font id="size3"> </font id="red"> messmör i grädden ASG - är det nån jäkla byggsats???[:D][:D][:D] http://www.myspace.com/gudarsskymning<b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b> även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...
|
| 06 Aug 2011, 18:39 |
|
 |
|
daffyd
|
FenderBender wrote: daffyd wrote: Vad ska man dricka till detta då[:D]? Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comJag skulle nog rekommendera en väl kyld Chardonnay! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2"> Och när ska man ta Lapinen? Före eller efter?[:D] Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 06 Aug 2011, 20:11 |
|
 |
|
FenderBender
|
Plexiglas wrote: <font color="red"><font size="3"><b>Montera </b> </font id="size3"> </font id="red"> messmör i grädden ASG - är det nån jäkla byggsats???[:D][:D][:D] http://www.myspace.com/gudarsskymning<b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b> även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring... Nej Knut, när man tillsätter något i en sås (smör, messmör, eller annat), så heter det att man "monterar". Köksspråk - men kanske inte så känt hos lekmän. [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 06 Aug 2011, 20:38 |
|
 |
|
FenderBender
|
daffyd wrote: FenderBender wrote: daffyd wrote: Vad ska man dricka till detta då[:D]? Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comJag skulle nog rekommendera en väl kyld Chardonnay! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2"> <font color="red">Och när ska man ta Lapinen? Före eller efter?</font id="red">[:D] Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comFöre, under och efter! [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 06 Aug 2011, 20:39 |
|
 |
|
Groth
|
Tydligen är det inte så vanligt att montera just messmör, för om man googlar på "montera messmör" får man exakt EN träff... den här tråden. [:D]
|
| 06 Aug 2011, 21:36 |
|
 |
|
FenderBender
|
Groth wrote: Tydligen är det inte så vanligt att montera just messmör, för om man googlar på "montera messmör" får man exakt EN träff... den här tråden. [:D]
Det är inte messmöret du monterar utan såsen. Hur som helst googlade jag på "montera sås" och fick upp en köksordlista som kan vara nyttig. Där förklaras också uttrycket "montera". [:)] http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/matordlistan <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 06 Aug 2011, 22:11 |
|
 |
|
Groth
|
Ja det ifrågasätter jag inte, jag känner till uttrycket! [:)] Det var det där med messmöret som lät skojigt bara; min googling på "montera messmör" gjordes medelst en copy/paste från ditt förstainlägg (du skriver precis så) då jag blev nyfiken på om det var vanligt att montera messmör! [:D] Ta det INTE som att jag hackar på det du skriver för det var inte menat så! [:)] Jag tycker receptet låter kanon och ska testa det. FenderBender wrote: <b>Montera messmör</b> i grädden, tillsätt salt, vitpeppar och dill efter smak.
edit: kanonbra ordlista för övrigt, den bookmarkar vi!
|
| 06 Aug 2011, 22:23 |
|
 |
|
daffyd
|
Sugen på att testa detta receptet. Undrar om de funkar med nån annan fisk? E ju inte så vanligt med röding här nere vettu[:)]. Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 10 Aug 2011, 11:03 |
|
 |
|
FenderBender
|
daffyd wrote: Sugen på att testa detta receptet. Undrar om de funkar med nån annan fisk? E ju inte så vanligt med röding här nere vettu[:)]. Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comJag har provat med lax. Inte lika bra, men det funkade. Sik borde också funka. [:)] Åsså en Lapin till, förståss! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 10 Aug 2011, 12:59 |
|
 |
|
daffyd
|
FenderBender wrote: daffyd wrote: Sugen på att testa detta receptet. Undrar om de funkar med nån annan fisk? E ju inte så vanligt med röding här nere vettu[:)]. Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.comJag har provat med lax. Inte lika bra, men det funkade. Sik borde också funka. [:)] Åsså en Lapin till, förståss! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2"> Ska kolla vad dom har i fiskaffären idag[:)]. Och självklart blir de Lapin till[:D]. Tror att jag får plats med hela 4 backar i min MR2a[;)]. Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 11 Aug 2011, 10:26 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
Nej jag vill inte testa receptet! Däremot tycker jag att du ska bjuda alla bojare som vill smaka. Jag älskar röding [:p]
Åt röding flera gånger på en hojsemester i norrland för x antal år sen. Som sagt smaskens men om det var messmör i såsen vet jag inte...
tligen
|
| 11 Aug 2011, 21:40 |
|
 |
|
FenderBender
|
tligen wrote: Nej jag vill inte testa receptet! Däremot tycker jag att du ska bjuda alla bojare som vill smaka. Jag älskar röding [:p]
Åt röding flera gånger på en hojsemester i norrland för x antal år sen. Som sagt smaskens men om det var messmör i såsen vet jag inte...
tligen
En sann gastronom testar allt innan han dömer ut något. [;)][;)][;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 11 Aug 2011, 22:30 |
|
|