Tobbe z wrote:
Inte bara Grekland!
Det är intressant, man kan undra om världen kommer att gå under ekonomiskt den 2 augusti (deadline för USA).
Pajar USA så är förhållandet med grekerna ungefär Småland mot övriga Europa.
Det finns uppenbart vissa likheter…som tex en budget som man inte på långa vägar får ihop och ett skenade underskott…fast i USA’s fall går det nästan inte att skriva om det i siffror, alltså huge mycket pengar.
USA har som Grekland låga skatteuttag men Mr Obama vill genomföra en sjukvårdsreform ala EU som kostar skjortan om man samtidig inte betalar in skatt, till hans försvar så kan man nog säga att raset började redan under Bush Jr mandatperiod.
Sedan finns det också skillnader, USA har alltid haft en förmåga att komma tillbaka och har varit innovativa och framgångsrika, för grekernas del var det för en runt 3 > 4000 år sedan det funkade och konkar nationen nu så är det väl för tredje gången gillt sedan 1800-talet?
Papandreou har idag skrivit ett öppet brev till ordföranden för EMU:s finansministrar Jean-Claude Juncker….
Artikeln finns i dagens nummer av DI.
<i>Hallå JC
Papas här, förresten tack för senast, verkligen justa restauranger i Bryssel, hummern går liksom inte av för hackor.
Sedan är det coolt att ni fortfarande kan dra av notan med hjälp av skattepengar, vi vill liksom ligga lite lågt nu när folk är så j***a förbannade, jag har också reggat min pool i Aten, det gäller ju att föregå med gott exempel…;).
Jag hoppas att uppkopplingen fungerar, skriver nämligen från yachten, jag har sagt till frugan att nu åker vi bara ut varannan helg med yachten, du skall veta att den här djonken suger soppa och nu när bensinavdragen inte funkar längre så får väl jag som alla andra anpassa mig. Så om du är sugen att komma ner med frugan, kom då jämna veckor för udda ligger vi hamn.
Nu till det lite alvarligare, Jag är efter 14 månader (host) nu övertygad om att vad Grekland än gör – och vi har visat att vi är beredda att leva upp till våra skyldigheter (host igen). Att gå från kris till kris i ett så svagt skede av återhämtningen, med en så kakofonisk mediebevakning och skrämd allmänhet, är inte längre en väg som Grekland klarar av.
Jag menar ni kunde kanske lätta lite till på lädret, tills vi hörs..
Ha’det
Papas."]