View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:01

Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Grekerna faller!.... 
Author Message

Kul att någon både läst artikeln och förstått att man kan skratta åt den.[;)][:D]

/R

Visst är det så…jag läste artikeln som rena underhållningen…;) det skall intressant och se vad skrivs om den italienska ekonomin, där kan det hända grejer plus att den är så ofantlig stor i jämförelse med sina grekiska kusiners ekonomi…och inte minst, det finns inga räddningspaket i hela världen som kan rädda den.

/Ulf

12 Jul 2011, 13:27
Profile

Jag tycker också att man kan ställa sig frågan vems är â€Â

12 Jul 2011, 14:17
Profile

Inte bara Grekland!

http://www.dn.se/ekonomi/pensionarer-kan-fa-sota-for-usa-kris

13 Jul 2011, 08:54
Profile ICQ WWW

Inte bara Grekland!

Det är intressant, man kan undra om världen kommer att gå under ekonomiskt den 2 augusti (deadline för USA).

Pajar USA så är förhållandet med grekerna ungefär Småland mot övriga Europa.

Det finns uppenbart vissa likheter…som tex en budget som man inte på långa vägar får ihop och ett skenade underskott…fast i USA’s fall går det nästan inte att skriva om det i siffror, alltså huge mycket pengar.

USA har som Grekland låga skatteuttag men Mr Obama vill genomföra en sjukvårdsreform ala EU som kostar skjortan om man samtidig inte betalar in skatt, till hans försvar så kan man nog säga att raset började redan under Bush Jr mandatperiod.

Sedan finns det också skillnader, USA har alltid haft en förmåga att komma tillbaka och har varit innovativa och framgångsrika, för grekernas del var det för en runt 3 > 4000 år sedan det funkade och konkar nationen nu så är det väl för tredje gången gillt sedan 1800-talet?

Papandreou har idag skrivit ett öppet brev till ordföranden för EMU:s finansministrar Jean-Claude Juncker….

Artikeln finns i dagens nummer av DI.

<i>Hallå JC

Papas här, förresten tack för senast, verkligen justa restauranger i Bryssel, hummern går liksom inte av för hackor.

Sedan är det coolt att ni fortfarande kan dra av notan med hjälp av skattepengar, vi vill liksom ligga lite lågt nu när folk är så j***a förbannade, jag har också reggat min pool i Aten, det gäller ju att föregå med gott exempel…;).

Jag hoppas att uppkopplingen fungerar, skriver nämligen från yachten, jag har sagt till frugan att nu åker vi bara ut varannan helg med yachten, du skall veta att den här djonken suger soppa och nu när bensinavdragen inte funkar längre så får väl jag som alla andra anpassa mig. Så om du är sugen att komma ner med frugan, kom då jämna veckor för udda ligger vi hamn.

Nu till det lite alvarligare, Jag är efter 14 månader (host) nu övertygad om att vad Grekland än gör – och vi har visat att vi är beredda att leva upp till våra skyldigheter (host igen). Att gå från kris till kris i ett så svagt skede av återhämtningen, med en så kakofonisk mediebevakning och skrämd allmänhet, är inte längre en väg som Grekland klarar av.

Jag menar ni kunde kanske lätta lite till på lädret, tills vi hörs..

Ha’det

Papas."]

13 Jul 2011, 15:18
Profile

Vi svenskar är ett folk som också myglar, fuskar med skatten och trixar så mycket vi orkar. Skillnaden mot Grekland är väl bara att vårt skattesystem ligger så pass långt före att det är betydligt svårare att fuska i Sverige än vad det varit i Grekland.

Vi svenskar blåser just nu för fullt upp en ny bolånekarusell som säkert även den kommer att sluta i bedrövelse (precis som sist, remember). En Brf-3:a kostar runt 4 miljoner i Stockholm idag, en sån får man gärna låna 3,5 mille för att köpa.

Vi är alla bovar i detta drama och att raljera över grekiska, amerikanska eller italienska (nåja kanske han då) politiker löser inga problem. Det vi istället borde göra är att rätta mun efter matsäcken och att göra rätt för oss i stort som smått.

Vem vill börja?[;)]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

13 Jul 2011, 18:13
Profile WWW

Vi svenskar är ett folk som också myglar, fuskar med skatten och trixar så mycket vi orkar. Skillnaden mot Grekland är väl bara att vårt skattesystem ligger så pass långt före att det är betydligt svårare att fuska i Sverige än vad det varit i Grekland.

Jag tror att det förstår dom nog dom flesta…dvs att ingen kommer undan svensk som grek, sedan tror jag att på nationsnivå ser det lite olika ut, grekerna har bokstavligen fuskat sig in i EMU-samarbetet med felaktiga uppgifter och nu sitter med â€Â

13 Jul 2011, 18:39
Profile

Joshunznera wrote:

Jag tror att det förstår dom nog dom flesta…dvs att ingen kommer undan svensk som grek, sedan tror jag att på nationsnivå ser det lite olika ut, grekerna har bokstavligen fuskat sig in i EMU-samarbetet med felaktiga uppgifter och nu sitter med â€Â

13 Jul 2011, 19:17
Profile WWW

Och betr att grekerna lurade sig in i valuta-samarbetet; så är det ju förvisso. Men hur bra var vi på att syna den bluffen, vi på den duktiga sidan av EU...

Det är med ekonomi lite som med schack…är man fiffig så kan man ana 5 > 6 drag framåt men sedan blir det svårare och där kommer ens personlighet in, en del säger… äh va f*n det löser sig, medan jag kan bli ganska mörk i synen, till mitt försvar så har jag prickat rätt tidigare.

Redan 01 > 02 så blev det märkligt när amerikanska konsumenter höll igång ekonomin genom krediter, det har snackats en del om den amerikanska bostadsmarknaden där det redan under Clinton’s tid togs bort spärrar för tex huslån, vilket i praktiken innebar att den enskilde lätt kunde låna kosing till husköp även om det saknades säkerhet, vinsten blev snurr i ekonomin och det populära upplägget fortsatte även under Bush för att sedan krascha med L Brothers ’08.

Visst hade VI kunnat agera annorlunda, men det är inte så lätt, det var knappast du & jag som bedömde grekernas kreditvärdighet utan räknenissarna i Bryssel, sedan gör även jag fel, det är lätt att dras med…till slut tror man på racet tills luckan slår igen.

Jag får citera gammelmorfar (+91) som var ekonom hos gamle Wallenberg (som för övrigt svor så det osade angående EMU-projektet)…citat - <i>det blir aldrig så j***igt som man tror utan någonstans mitt i mellan."]...;)

/Ulf

14 Jul 2011, 00:51
Profile
Reply to topic   [ 68 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3