|
| Author |
Message |
|
Mike Leaf
|
Köper man bilar på kriterierna att den ska 'se bra ut på garageuppfarten' så hamnar man med skitmärken som Alfa Romeo , Landrover, Jaguar osv Vi som måste köra med skiten 4-5 tusen mil om året får ju se till andra saker
[;)]
Ska man ha en andrabil för 500 mil /år och lägga ut 160 tkr , så är ju andrahandsvärde och försäkringskostnad 2 saker som borde vara viktiga, bilen sjunker ju lätt ner till 70-80 tkr på några år bara.
|
| 03 Apr 2011, 13:10 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Mike Leaf wrote: Köper man bilar på kriterierna att den ska 'se bra ut på garageuppfarten' så hamnar man med skitmärken som Alfa Romeo , Landrover, Jaguar osv Vi som måste köra med skiten 4-5 tusen mil om året får ju se till andra saker
[;)]
Ska man ha en andrabil för 500 mil /år och lägga ut 160 tkr , så är ju andrahandsvärde och försäkringskostnad 2 saker som borde vara viktiga, bilen sjunker ju lätt ner till 70-80 tkr på några år bara.
har browsat rätt mycket nu och inser att man nog får en rätt hygglig bil för 100´. Vi tänkte nog ha den i 10 år typ så andrahandsvärdet är mindre viktigt. Viktigare är rostkänslighet och kvalitet Nissan X-trail lutar det år just nu, eller möjligen en KIA Tucson -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Apr 2011, 14:16 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Joshunznera wrote: Mike Leaf wrote: Köper man bilar på kriterierna att den ska 'se bra ut på garageuppfarten' så hamnar man med skitmärken som Alfa Romeo , Landrover, Jaguar osv Vi som måste köra med skiten 4-5 tusen mil om året får ju se till andra saker
[;)]
har browsat rätt mycket nu och inser att man nog får en rätt hygglig bil för 100´. Vi tänkte nog ha den i 10 år typ så andrahandsvärdet är mindre viktigt. Viktigare är rostkänslighet och kvalitet Nissan X-trail lutar det år just nu, eller möjligen en KIA Tucson -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong Nissan och Toyota är bra bilar , Kia är ju Hyundais lillebror , har för mig att deras Tuscon heter 'sportage' ? 100 tkr är nog en bra nivå om man vill ha någorlunda 'ny' bil men ändå inte drabbas för hårt av värdeminskningen , man kan ju inte förlora mer än man lagt ut i alla fall... X-trail eller Rav4 skulle jag nog köpa, om man vill ha en större SUV skulle jag köpa Santa Fé eller Mitsubishi Pajero.
|
| 03 Apr 2011, 14:32 |
|
 |
|
Marshall
|
KIAs SUV heter Sorento och är en diesel på 200 hästar. Trevlig & rymlig invärtes!
<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 03 Apr 2011, 18:49 |
|
 |
|
datakrumelur
|
Min arbetsgivare äger en bilskrot.....där kan man snabbt lista ut vilka bilar som är värda att äga. Landrover går fetbort, pajar ofta(de köper delar av oss från hela världen)ALLT blir sålt på en sån och det är DYRT! Nissan Navara, speciellt D22:an rasar motorerna på löpande band och svindyra delar. Vojje 4wd är rena skrämskottet, aut.lådorna pajar hela tiden och dyra delar. Toyota!!! Pajar aldrig(däremot voltas det friskt med dem). Vw.......ja, goa bilar, likaså Audis 4wd men, dyra delar, pajar lagom ofta. http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrods
|
| 03 Apr 2011, 23:41 |
|
 |
|
Joshunznera
|
datakrumelur wrote: Min arbetsgivare äger en bilskrot.....där kan man snabbt lista ut vilka bilar som är värda att äga. Landrover går fetbort, pajar ofta(de köper delar av oss från hela världen)ALLT blir sålt på en sån och det är DYRT! Nissan Navara, speciellt D22:an rasar motorerna på löpande band och svindyra delar. Vojje 4wd är rena skrämskottet, aut.lådorna pajar hela tiden och dyra delar. Toyota!!! Pajar aldrig(däremot voltas det friskt med dem). Vw.......ja, goa bilar, likaså Audis 4wd men, dyra delar, pajar lagom ofta. http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrods vad är en Vojje? -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 04 Apr 2011, 06:04 |
|
 |
|
datakrumelur
|
|
| 04 Apr 2011, 07:30 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Jag besökte den lokale bilnasaren i afton för att klämm och känna. Han hade fyra olika SUVar, så det var ju kul att kunna jämföra lite. För att inte fresta på förhållandet med säljaren så provkörde jag dock bara två av de fyra. Men här är dom: KIA Sorento, V6 Automat, dragkrok och skinnklädsel. 05a som gått 11000 mil för 109.000:-. Väldigt gott intryck, stabil välbyggd och skön att åka i. Lite trött V6a, men jag åker ju normalt med en Turbodieselraket så det kanske är lite övermaga att jämföra vridmoment.. Enda nackdelen jag kunde hitta var att den tydligen har haft 8 ägare... (varav 5 ägare i samma familj(!) enligt säljaren som mest ville att jag skulle titta på de nya allvädersdäcken och den fina steren som minsann var av den "stora modellen" Nissan X-trail 02a. Betydligt mer sliten men ändå kul att se hur en X-trail ser ut på nära håll. Liten och träng jämfört med Sorenton och därtill utan det kvalitetsintryck som anades hos KIAn Toyota RAV4: 90.000 för en 03a med 15.000 mil på mätaren. Plyschklädsel iofs men en fin sådan. Drag och automat. Provkörde den samma varv som KIAn. Mycket trevlig och lättmanövrerad i sanna Toyotaanda. Klart intressant köp.. Lincoln Escalade. Jisses vilket monster! Sopranos-vibbar bakom de svarttonade glasen på den svarta SUVen med svart skinnklädsel som luktade Wunderbaum. Näe! Så nu tror jag mig veta följande: KIA fortsätter jag att kolla på, framfrörallt Sorento Toyota RAV4 Wide Body är en het kandidat X-trail kan komma i fråga, men i så fall den med glastak, eftersom den vanliga modellen var rätt mörk inuti Frågor till SUV-panelen: Pros and cons för KIA som märke? Är Hyundai och KIA typ samma bil (som Audi och vW kanske..)? Är det då i så fall Santa Fe man ska kolla på om man vill ha en bil som Sorenton Tack för alla tips -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 04 Apr 2011, 19:40 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Har mekat bilar en del och de som jag mekat minst med är Rav4 de är kända för en jädrans bra kvalite. KIA Hyundai nej tack klena skit bilar.
Prylgalen
|
| 04 Apr 2011, 20:08 |
|
 |
|
svanangen
|
Joshunznera wrote:
Lincoln Escalade.
Fast antingen var det väl en Cadillac Escalade eller möjligen en Lincoln Navigator. Eller var det ett custombygge? [8D] musik: http://www.myspace.com/peppermintville
|
| 05 Apr 2011, 19:22 |
|
 |
|
Joshunznera
|
svanangen wrote: Joshunznera wrote:
Lincoln Escalade.
Fast antingen var det väl en Cadillac Escalade eller möjligen en Lincoln Navigator. Eller var det ett custombygge? [8D] musik: http://www.myspace.com/peppermintvillejo det var nog en Navigator[8D] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 05 Apr 2011, 20:18 |
|
 |
|
Marshall
|
Hade en Cadillac SRX V6 innan, i över 3 år. Den var slick mem plastig inut. Öppningsbara taket krånglade, litet annat krånglade. Vid något tillfälle stod den i över 2 månader på verkstad i väntan på reservdelar från USA. Tröttnade, sålde, köpte en strat -58 & en SAAB 93 diesel. Bra men liten bil. Nu isbd med tillökning bytt SAABen mot en KIA Sorento. Den känns rätt likvärdig med SRXen men inte lika snygg design, inte lika lång. Större lastutrymme. Bättre garantiförhållande. Bättre bränsleekonomi (0,85 l/mil diesel istf 1,4 l/mil bensin landsväg...) På minussidan: stötdämparna/fjädringen är litet hårdare på KIAn.
<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 06 Apr 2011, 09:05 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Tja... Åker ju också koreanskt , Santa Fé
En stor tung SUV som lastar bra och bara tuffar på. Relativt bränsnesnål också.
Känns ganska sportig i körningen , absolut mer personbil än lastbil.
AWD med viskoskoppling och diffspärr är ju rätt bra måste jag säga, bilen är normalt 60/40 framhjulsdrive men fördelar mer kraft till bakhjulen när det behövs samt individuellt mellan dessa.
Har inte fastnat någon gång fast det varit massor av snö sista 2 vintrarna, däremot har jag dragit upp ett par bilar som hamnat utanför vägen.
|
| 06 Apr 2011, 09:15 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Tja... Åker ju också koreanskt , Santa Fé
En stor tung SUV som lastar bra och bara tuffar på. Relativt bränsnesnål också.
Känns ganska sportig i körningen , absolut mer personbil än lastbil.
AWD med viskoskoppling och diffspärr är ju rätt bra måste jag säga, bilen är normalt 60/40 framhjulsdrive men fördelar mer kraft till bakhjulen när det behövs samt individuellt mellan dessa.
Har inte fastnat någon gång fast det varit massor av snö sista 2 vintrarna, däremot har jag dragit upp ett par bilar som hamnat utanför vägen.
Japp, jag ska kolla lite Santa Fe också. Det finns ju rätt många sådana. Bra med permanent 4-hjulsdrift, jag är lite skeptisk mot de där modellerna som kopplar i 4wd "när det behövs"... -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 06 Apr 2011, 10:18 |
|
 |
|
Oakman
|
Suzuki Grand Vitara XL7 kan kanske också vara intressant? Förra generationen då, fram till 06 eller nåt. Ungefär din prisklass, finns med V6, riktig 4WD med lågväxel, bra kvalitet, dock plastiga såklart  
|
| 07 Apr 2011, 00:28 |
|
 |
|
linusberg
|
Om du gillade rav4'an tycker jag absolut du ska kolla på en Honda CRV också, det är riktiga bestar som bara går och går. Nackdelen är haldex varianten men det får man igen på bensinförbrukningen. kolla runt -04 så finns det gott om prisvärda. Jag var inställd på en CRV men fick bra erbjudande på en subba så det fick bli så istället.
Hyundai tycker jag är fina bilar absolut men det man ska tänka på när det gäller Santa fee är kamremsintervallen som är EXTREMT låga samt EXTREMT dyra på vissa av motoralternativen, hur motorn är byggd gör även att man INTE gärna gör det hos bondmeken heller. Jag räknade på Santan och bara kamremsbyten åt upp det billigare inköpspriset i jämförelse med toyota och hondan bara på några år.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 07 Apr 2011, 11:12 |
|
 |
|
Marshall
|
linusberg wrote: Hyundai tycker jag är fina bilar absolut men det man ska tänka på när det gäller Santa fee är kamremsintervallen som är EXTREMT låga samt EXTREMT dyra på vissa av motoralternativen, hur motorn är byggd gör även att man INTE gärna gör det hos bondmeken heller. Jag räknade på Santan och bara kamremsbyten åt upp det billigare inköpspriset i jämförelse med toyota och hondan bara på några år.
Kias Sorento är väl i princip en variant av Hyundais Santa Fe men Kia har numera 7 års garanti, som följer bilen även vid beg-köp. Nya Sorento är allmänt uppryckt, i alla avseenden. Men det är fortfarande en Korean, även om vissa modeller (Sportage) byggs i EU och Sorento för US-marknaden byggs i Georgia. <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 07 Apr 2011, 13:53 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
linusberg wrote: Om du gillade rav4'an tycker jag absolut du ska kolla på en Honda CRV också, det är riktiga bestar som bara går och går. Nackdelen är haldex varianten men det får man igen på bensinförbrukningen. kolla runt -04 så finns det gott om prisvärda. Jag var inställd på en CRV men fick bra erbjudande på en subba så det fick bli så istället.
Hyundai tycker jag är fina bilar absolut men det man ska tänka på när det gäller Santa fee är kamremsintervallen som är EXTREMT låga samt EXTREMT dyra på vissa av motoralternativen, hur motorn är byggd gör även att man INTE gärna gör det hos bondmeken heller. Jag räknade på Santan och bara kamremsbyten åt upp det billigare inköpspriset i jämförelse med toyota och hondan bara på några år.
/Peder
Intervallet på Santa Fé är 6000 mil på 2.4 motorn , 9.000 på V6 och 12.000 mil på dieseln. Bytet i sig är inte märkvärdigt , men man får se till att göra rätt, dvs byta spännrullar etc , samt att balansremmen ska bytas samtidigt och kalibreras rätt. Kan man inte detta ska man såklart inte ge sig på det, men för en normalhändig seriös bilmek med haynes manual är det inget jättesvårt jobb. Intervallet var 9000 p åalla bensinare först men ändrades sedan då man haft några ras på garantin
|
| 07 Apr 2011, 13:58 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: linusberg wrote: Om du gillade rav4'an tycker jag absolut du ska kolla på en Honda CRV också, det är riktiga bestar som bara går och går. Nackdelen är haldex varianten men det får man igen på bensinförbrukningen. kolla runt -04 så finns det gott om prisvärda. Jag var inställd på en CRV men fick bra erbjudande på en subba så det fick bli så istället.
/Peder
Intervallet på Santa Fé är 6000 mil på 2.4 motorn , 9.000 på V6 och 12.000 mil på dieseln. Bytet i sig är inte märkvärdigt , men man får se till att göra rätt, dvs byta spännrullar etc , samt att balansremmen ska bytas samtidigt och kalibreras rätt. Kan man inte detta ska man såklart inte ge sig på det, men för en normalhändig seriös bilmek med haynes manual är det inget jättesvårt jobb. Intervallet var 9000 p åalla bensinare först men ändrades sedan då man haft några ras på garantin detta med kamrem är ju ändå ngt man får ta reda på noga när man köper beggat. Säljarna brukar informera om detta innan man ens har ställt frågan. Och en nybytt kamrem för min del skulle ju kännas rätt tryggt med tanke på den förväntade körsträckan om ca 500 mil/år[:)] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 07 Apr 2011, 14:14 |
|
 |
|
Stupid Fingers
|
Joshunznera wrote: Och en nybytt kamrem för min del skulle ju kännas rätt tryggt med tanke på den förväntade körsträckan om ca 500 mil/år[:)] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong Tiden kan också vara en faktor att räkna med. En del modeller har intervall som 6000 mil <u>eller</u> fyra år. <font size="1"><i>Probably the worst guitarist in the world."]</font id="size1">
|
| 10 Apr 2011, 09:01 |
|
 |
|
benganjimmy
|
Helt klart Jeep om du ska ha en bil att lita på,har kört min Grand Cherokee Limmited -97 i fyra år utan problem. Kör ungefär 600-700 mil med den /år,startar i alla väder och har enorm värme/kyla om det behövs,drar ungefär 1,2L/mil vid lugn körning (inget drag)och man åker enormt fint i den. Mvh BI [:)] <i>Originally posted by Joshunznera"] Ska slå till på en 4WD nu till våren när det är köpläge på dylika. Min gamla Toyota-pickis börjar vissna i plåten och en 4WD måste jag ha på landet vintertid. Så jag skippar traktorplanerna och skaffar mig en beggad 4wd istället. Har saknat en sån sedan min gamla JEEP Cherokee 4.0Ltd lämnade hemmet De jag överväger fn är ngn av de fyra nedan 6-12.000 mil, automat och ca 4-5 år på nacken tänkte jag. Inga problem om den är törstig, den kommer att rulla ca 500 mil om året. Det som är viktigt är att den är pålitlig och har bra 4-hjulsdrift prisklass max 160´ Ngn som har ngn erfarenhet av ngn av dessa? Land Rover Freelander 2  JEEP Cherokee 2.8 CRD  Nissan X-Trail  eller en Touareg  -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong [/quote] BI
|
| 13 Apr 2011, 17:31 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Stupid Fingers wrote: Joshunznera wrote: Och en nybytt kamrem för min del skulle ju kännas rätt tryggt med tanke på den förväntade körsträckan om ca 500 mil/år[:)] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong Tiden kan också vara en faktor att räkna med. En del modeller har intervall som 6000 mil <u>eller</u> fyra år. <font size="1"><i>Probably the worst guitarist in the world."]</font id="size1"> tacka vetja kedjedrift, dom åldrades i alla fall inte. Har för mig att jag hade det på en SAAB 9000 så "sent"" som 97 -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 13 Apr 2011, 18:49 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: Stupid Fingers wrote: Joshunznera wrote: Och en nybytt kamrem för min del skulle ju kännas rätt tryggt med tanke på den förväntade körsträckan om ca 500 mil/år[:)] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong Tiden kan också vara en faktor att räkna med. En del modeller har intervall som 6000 mil <u>eller</u> fyra år. <font size="1"><i>Probably the worst guitarist in the world."]</font id="size1"> tacka vetja kedjedrift, dom åldrades i alla fall inte. Har för mig att jag hade det på en SAAB 9000 så "sent"" som 97 -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong Njae- där har du allt lite fel. Kjedjor och drev byts- kanske inte lika ofta men då till en större kostnad. Sträckare som krånglar ska vi inte prata om...... Stabilast är drev.
|
| 13 Apr 2011, 20:53 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Tobbe z wrote: Joshunznera wrote: Stupid Fingers wrote: [quote="Joshunznera"] Och en nybytt kamrem för min del skulle ju kännas rätt tryggt med tanke på den förväntade körsträckan om ca 500 mil/år[:)] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong Tiden kan också vara en faktor att räkna med. En del modeller har intervall som 6000 mil <u>eller</u> fyra år. <font size="1"><i>Probably the worst guitarist in the world."]</font id="size1"> tacka vetja kedjedrift, dom åldrades i alla fall inte. Har för mig att jag hade det på en SAAB 9000 så "sent"" som 97 -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong Njae- där har du allt lite fel. Kjedjor och drev byts- kanske inte lika ofta men då till en större kostnad. Sträckare som krånglar ska vi inte prata om...... Stabilast är drev. [/quote] haha, det beror nog på vad det är för drev. Jag hade en PV en gång i tiden där (fiber)drevet till kamaxeln rasade... Saabs kedjor klarar sig rätt länge, men min poäng var inte att det är bättre med kedja än drev. Poängen var att kedja är bättre än drev på en bil som bara går 500 mil per år. Då behöver man inte byta pga att materialet har torkat i alla fall (som för kamremmen) För övrigt kan jag meddela att snaran dras åt, just nu är siktet inställt på en Jeep Cherokee 3,7 resp en Rav4 Wide body. Bägge högintressanta, men på olika sätt -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 13 Apr 2011, 21:52 |
|
|