arinihsd wrote:
Lillefar har en poäng. Har jobbat i alkoholbranschen. Den har särskilda krav på lager och rapportering. Inventera öppnade kartonger/lådor är tidskrävande. Någon ska betala, därför blir det enklare att sälja hela förpackningar. Vill du ha något speciellt, övertala några kompisar att dela på en hel förpackning så fördelas kostnaden, och kanske glädjen över ett fynd.
Värdet av Internet, kolla priserna och värdera riskerna. Våra politiker hoppas att vi anmäler oss själva för betalning av svenska alkoholskatter.
Jag bor i Halmstad och har 10 mil till Helsingör. Handlar där ibland. Minst SEK.3000,- då kanske det "lönar sig".
Tyskland tor på en dag hinner jag. Men vägen är så tråkig att det är inget alternativ. Jag kör MC till kontinenten ett par ggr/år och handlar givetvis. Men åka över dagen med bil vägrar jag. Med övernattning, sällskap och god middag........ kanske.
Min erfarenhet är att det billigaste utomlands är mycket sämre än det billigaste Systembolaget säljer. Med tanke på tid, kvalitet och tillgänglighet tycker jag att Systembolaget är ok. Trots detta handlar jag inte på Systemet varje år, även om det händer allt oftare numera.
Det är trots allt inte Systembolagets fel att Sverige har höga priser utan det är mest skatter och politik.
Bolaget är oslagbart när det gäller inköp av vin och öl. Sprit köper man på obskyra flygplatser där det är billigt (inte Gardemoen således).
Men att importera själv är roligast. Vi tog en tur med bilen i somras ner till Nordtyskland. Hotell i Haffkrug nära Timmendorferstrand/Travemunde. Ner på en dag, god fiskmiddag, hotellövernattning, morgondopp i Östersjön, spritinköp, sakta mak till Helsingör, ny god middag, övernattning och hem igen. Knappt tre dagar kostade runt 5-6000 inkl allt.
Vad vi köpte? Två flaskor Tanqueray och en flaska Martini Dry till landet samt en lådda Spendrups gold till grannen som passade hunden[:D]
Dyr sprit således, men väldigt trevligt. Och det är ju det som är det viktiga när allt kommer omkring[^][8D]
Edit: ja just det, jag köpte en liter Metaxa också.. (3-stjärnig)
-------------------------------------------------

The beat goes on and I´m so wrong