View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:26

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Köpa sprit på nätet 
Author Message

Det finns några sorters sprit jag skulle vilja ha tag i
och som inte finns i Systembolagets sortiment. Kan ju iofs
införskaffas på utlandsresor eller kryssningar, men jag har
sett dessa sajter på nätet som säljer sprit till Sverige.

http://www.spritovin.se/index.php
http://www.vingrossen.com/cgi-bin/ibuti ... =startsida
https://www.winestore.ee/webapp/wcs/sto ... ogId=11050

Är det lagligt, hur funkar det, blir det tull & moms osv också
innan du får hem det ? Finns det nån här som har best. från
typ nåt sånt ställe och kan berätta mera...?

26 Feb 2011, 00:58
Profile ICQ YIM WWW

kollar man fucken på exempelvis vingrossen finns detta att läsa:

6. Är det lagligt att privatimportera för eget bruk ?

- Ja, Sverige förlorade striden om nätspriten i EU:s domstol. Domen presenterades på tisdagsförmiddagen (5/6 2007) och slår fast att det svenska förbudet mot privatimport av alkohol strider mot EG-rätten.

Vingrossen.com GmbH lämnar inga "listor" till Svenska skattemyndigheter. Många kunder besöker oss i Flensburg och handlar direkt från vårt lager andra kunder beställer frakt via ett fraktbolag. Vi har ingen statistik vilken kund som gör vad.

Vingrossen.com UG är ett Tyskt företag och betalar Tysk alkoholskatt. I enlighet med tidigare EU-beslut 2006-11-30 i den s.k. Joustradomen slogs reglerna fast under vilka förutsättningar nationella myndigheter får ta ut punktskatter/alkoholskatt. Enligt domen skall punktskatten betalas i mottagarlandet om transportbolagets säte är i samma medlemsstat som mottagaren. En juridisk tolkning av denna dom är att om våra svenska kunder anlitar ett transportbolag med säte utanför Sverige, så skall punktskatten enbart betalas i köparlandet (i detta fall Tyskland där all vår försäljning sker och där punktskatterna redan är betalda), och inte igen i mottagarlandet, dvs Sverige

26 Feb 2011, 01:02
Profile

Eftersom att Systembolaget har monopol på alkohol kan du be dem att ta hem spritsorter som inte finns i systemet. Utan extra kostnader då, eller "rimliga" priser. Har jag för mig.[?][;)]

Med vänliga hälsningar av mig, Christian Henning.

26 Feb 2011, 02:07
Profile WWW

Kostar inget extra att bestäla från deras beställningssortiment men du kan bli tvi gad att köpa en hel låda av varan. Har för mig att de egentligen inte får göra så. Men är inte jelt 100.
Iofs finns inte allt på den listan heller men mkt finns där
Vet att en del svenskar köper whisky på whiskyexchange.com
Där är en del roligt att välja på. Kolla annars med nått whisky forum på nätet

26 Feb 2011, 09:59
Profile ICQ WWW

Kostar inget extra att bestäla från deras beställningssortiment men du kan bli tvi gad att köpa en hel låda av varan. Har för mig att de egentligen inte får göra så. Men är inte jelt 100.
Iofs finns inte allt på den listan heller men mkt finns där
Vet att en del svenskar köper whisky på whiskyexchange.com
Där är en del roligt att välja på. Kolla annars med nått whisky forum på nätet

Har flera gånger tagit hem whiskey som inte fanns i sortimentet utan extra kostnad det har jävligt bra service! Är det krav på en hel låda så är det nog för att exportören inte säljer mindre kvantiteter än så och inte systembolagets krav.

"Det är aldrig försent att ge upp"

01 Mar 2011, 10:12
Profile WWW

Det finns några sorters sprit jag skulle vilja ha tag i
och som inte finns i Systembolagets sortiment. Kan ju iofs
införskaffas på utlandsresor eller kryssningar, men jag har
sett dessa sajter på nätet som säljer sprit till Sverige.

http://www.spritovin.se/index.php
http://www.vingrossen.com/cgi-bin/ibuti ... =startsida
https://www.winestore.ee/webapp/wcs/sto ... ogId=11050

Är det lagligt, hur funkar det, blir det tull & moms osv också
innan du får hem det ? Finns det nån här som har best. från
typ nåt sånt ställe och kan berätta mera...?

Jag skulle nog vara försiktig när det gäller privatimport. Jag skulle framför allt inte ta information från en hemsida till ett företag med kommersiella intressen som någon slags sanning.

Systembolaget har, som tidigare sagts, en utmärkt service även vad gäller sånt som inte finns i deras lista. Dessutom utan extra kostnad. [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

01 Mar 2011, 10:21
Profile ICQ WWW

Jag har beställt från http://www.tegalob.se/ ett par gånger.
De skickar via Locadi, vilket betyder att grejorna kommer på pall via bussgods, skitsmidigt om du frågar mig.

Jag minnas att jag läste en artikel någonstans där det stod att endast 1/5000 locadibilar stoppas, och då får man pengarna tillbaks/ny order. [:p]

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

02 Mar 2011, 00:43
Profile ICQ WWW

Lillefar har en poäng. Har jobbat i alkoholbranschen. Den har särskilda krav på lager och rapportering. Inventera öppnade kartonger/lådor är tidskrävande. Någon ska betala, därför blir det enklare att sälja hela förpackningar. Vill du ha något speciellt, övertala några kompisar att dela på en hel förpackning så fördelas kostnaden, och kanske glädjen över ett fynd.

Värdet av Internet, kolla priserna och värdera riskerna. Våra politiker hoppas att vi anmäler oss själva för betalning av svenska alkoholskatter.

Jag bor i Halmstad och har 10 mil till Helsingör. Handlar där ibland. Minst SEK.3000,- då kanske det "lönar sig".

Tyskland tor på en dag hinner jag. Men vägen är så tråkig att det är inget alternativ. Jag kör MC till kontinenten ett par ggr/år och handlar givetvis. Men åka över dagen med bil vägrar jag. Med övernattning, sällskap och god middag........ kanske.

Min erfarenhet är att det billigaste utomlands är mycket sämre än det billigaste Systembolaget säljer. Med tanke på tid, kvalitet och tillgänglighet tycker jag att Systembolaget är ok. Trots detta handlar jag inte på Systemet varje år, även om det händer allt oftare numera.

Det är trots allt inte Systembolagets fel att Sverige har höga priser utan det är mest skatter och politik.

02 Mar 2011, 01:44
Profile

Lillefar har en poäng. Har jobbat i alkoholbranschen. Den har särskilda krav på lager och rapportering. Inventera öppnade kartonger/lådor är tidskrävande. Någon ska betala, därför blir det enklare att sälja hela förpackningar. Vill du ha något speciellt, övertala några kompisar att dela på en hel förpackning så fördelas kostnaden, och kanske glädjen över ett fynd.

Värdet av Internet, kolla priserna och värdera riskerna. Våra politiker hoppas att vi anmäler oss själva för betalning av svenska alkoholskatter.

Jag bor i Halmstad och har 10 mil till Helsingör. Handlar där ibland. Minst SEK.3000,- då kanske det "lönar sig".

Tyskland tor på en dag hinner jag. Men vägen är så tråkig att det är inget alternativ. Jag kör MC till kontinenten ett par ggr/år och handlar givetvis. Men åka över dagen med bil vägrar jag. Med övernattning, sällskap och god middag........ kanske.

Min erfarenhet är att det billigaste utomlands är mycket sämre än det billigaste Systembolaget säljer. Med tanke på tid, kvalitet och tillgänglighet tycker jag att Systembolaget är ok. Trots detta handlar jag inte på Systemet varje år, även om det händer allt oftare numera.

Det är trots allt inte Systembolagets fel att Sverige har höga priser utan det är mest skatter och politik.

Bolaget är oslagbart när det gäller inköp av vin och öl. Sprit köper man på obskyra flygplatser där det är billigt (inte Gardemoen således).

Men att importera själv är roligast. Vi tog en tur med bilen i somras ner till Nordtyskland. Hotell i Haffkrug nära Timmendorferstrand/Travemunde. Ner på en dag, god fiskmiddag, hotellövernattning, morgondopp i Östersjön, spritinköp, sakta mak till Helsingör, ny god middag, övernattning och hem igen. Knappt tre dagar kostade runt 5-6000 inkl allt.

Vad vi köpte? Två flaskor Tanqueray och en flaska Martini Dry till landet samt en lådda Spendrups gold till grannen som passade hunden[:D]

Dyr sprit således, men väldigt trevligt. Och det är ju det som är det viktiga när allt kommer omkring[^][8D]

Edit: ja just det, jag köpte en liter Metaxa också.. (3-stjärnig)

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

02 Mar 2011, 06:57
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]