View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 22:27



Reply to topic  [ 15 posts ] 
vilken ström gäller till fulldrive? 
Author Message

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post vilken ström gäller till fulldrive?
när det gäller ocd så står det ju på att man kan köra allt mellan 9 och 18 volt men på min fulldrive står det bara 9 volt. anledningen till att jag frågar är att jag tycker min ocd låter lite bättre på 18 men jag vågar inte riktigt testa på FD-2 ifall man skulle ha sönder något.

jag har också en soulbender av fulltone men om jag har fattat det rätt så brukar fuzzar låta bäst med så låg volt som möjligt?

vad jag undrar är egentligen om jag kan köra fulldriven på 18 volt...


14 Jan 2011, 00:45
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Jag har kört min Fulldrive 2 Mosfet på 18 volt, men det står i manualen att det går bra.
Vet inte hur det är med äldre varianter.
Visst låter det lite bättre på 18 volt, mer dynamik framförallt.


14 Jan 2011, 07:39
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Hej,

Jag körde min FD2 utan mosfet på 9,12 och 18v, det ska inte vara några problem även med mosfetvarianten.
Jag tyckte nog att 12v blev den bästa kompromissen. 9v lät bäst i vintageläget, 12v bäst med flat-mids och 18v i comp-cut...typiskt, va? Men om du har möjlighet att köra på 12v så är det vad jag rekommenderar, speciellt om du som jag gärna switchar läge.

Matte

mslcases@gmail.com


14 Jan 2011, 07:46
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
clapton71 wrote:

Hej,

Jag körde min FD2 utan mosfet på 9,12 och 18v, det ska inte vara några problem även med mosfetvarianten.
Jag tyckte nog att 12v blev den bästa kompromissen. 9v lät bäst i vintageläget, 12v bäst med flat-mids och 18v i comp-cut...typiskt, va? Men om du har möjlighet att köra på 12v så är det vad jag rekommenderar, speciellt om du som jag gärna switchar läge.

Matte

mslcases@gmail.com


Har exakt samma erfarenhet/åsikt [:)]


14 Jan 2011, 09:11
Profile

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post 
det kanske blir 9 volt ändå eftersom att jag nästan uteslutande kör på vintageläget men nu vet jag att jag kan testa utan att vara orolig i alla fall...

tackar...


14 Jan 2011, 13:09
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 09:10
Posts: 836
Location:
Post 
Vad har ni för strömförsörjning när ni kör 12 eller 18v?


17 Jan 2011, 12:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Rambler wrote:

Vad har ni för strömförsörjning när ni kör 12 eller 18v?



T-Rex Chameleon- helt isolerade utgångar som vardera ger 300mA, utgång 4 kan ställas om till 18v, övriga kan köras på 9 alt 12v. Utgång 5/6 kan dessutom ge 12v AC.

Den är grymt bra, den prylen!

Matte

mslcases@gmail.com


17 Jan 2011, 14:04
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3062
Post 
Verkligen? Det måste jag testa med min också, tanken har inte slagit mig förr.

clapton71 wrote:

Hej,

Jag körde min FD2 utan mosfet på 9,12 och 18v, det ska inte vara några problem även med mosfetvarianten.
Jag tyckte nog att 12v blev den bästa kompromissen. 9v lät bäst i vintageläget, 12v bäst med flat-mids och 18v i comp-cut...typiskt, va? Men om du har möjlighet att köra på 12v så är det vad jag rekommenderar, speciellt om du som jag gärna switchar läge.

Matte
mslcases@gmail.com


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***


17 Jan 2011, 15:46
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Fulldrive går att köra på 9-12-18 Volt. Jag kör min på 12V eftersom jag tycker karaktären på ljudet passar mina ideal. Valet av eliminator är lite komplicerat, så jag upplever det som om vissa är väldigt känsliga för störningar. För närvarande använder jag en Yamaha eliminator (ursprungligen avsedd för keyboard) som jag upplever som relativt tyst. [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">


17 Jan 2011, 16:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Testade att köra min FD2 på 18v i helgen. Jävlar vilken skillnad det blev. Jag tyckte att allt som var bra innan bara blev bättre. Som om overdriven fanns kvar men att grundljudet kom fram mer. Lite roligare att spela med lixom.

Om man vill testa utan att behöva köpa ny transformator så finns det en enkel grej att löda ihop på Fulltones hemsida. Jag gjorde en sån och testade så nu vet jag. Finns en kabel till Cioks Big John (som jag har) som omvandlar en utgång till 18v. Den kostar 300:- men det får det fanimej vara värt!

Länk till 18v batteri-klämma:
http://www.fulltone.com/qaframe.html
Klicka sen vidare till pdf-filen.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


21 Feb 2011, 22:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Fråga mig inte hur det går till, men som jag fattat det så är den här kabeln till för en 9v adapter som inte har isolerade utgångar. Man kopplar den till ett uttag och sen sitter det någon liten omvandlare i en dosa på kabeln som skjutsar upp det till 18v. Den kabeln du pratar om finns oxå, men den funkar inte till en Big John, tyvärr.., för den kostar bara 45:-

Länk: http://store.thesegoto11.se/product_info.php?cPath=21_68&products_id=632

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


22 Feb 2011, 10:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Jag har en T-Rex Fueltank Jr, där vad det med en gul kabel som man kopplar till 2 uttag på Fueltank'en så levererar den då 18v, använder den till min Catalinbread DLS
Är väl typ en sån här kabel: http://www.thomann.de/se/voodoo_lab_y18_volt_kabel.htm



Si fractum non sit, noli id reficere


22 Feb 2011, 12:33
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Lemmy wrote:

Jag har en T-Rex Fueltank Jr, där vad det med en gul kabel som man kopplar till 2 uttag på Fueltank'en så levererar den då 18v, använder den till min Catalinbread DLS
Är väl typ en sån här kabel: http://www.thomann.de/se/voodoo_lab_y18_volt_kabel.htm



Si fractum non sit, noli id reficere


Jo, men jag "tror" att en sån kabel endast funkar när det är två isolerade utgångar på 9v. Ex en Big John funkar inte så. Om jag fattat det rätt. Den är mer som en daisychain-kabel. Men jag kan ha helt fel. Måste kolla upp det.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


22 Feb 2011, 12:45
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.